پاورپوینت بررسی سبک معماری معاصر ایران
سلسله قاجار (1794-1925) با تأکید بر ارزشهای ایرانی اسلام شیعی، انسجام خود را حفظ کرد. بناهای عمومی غالب مذهبی بودند: مقبره، زیارتگاه و مهمتر از همه مساجد. کانون های محله یا محله های مسکونی را تشکیل دادند، بافت شهر را تعیین کردند و سنت های دیرینه ساختمانی را ادامه دادند. در حدود سال 1850، نخبگان ایرانی که به غرب سفر کردند، ویلاهایی به سبک اروپایی پالادیایی را وارد چشم انداز شهری کردند. آنها با حذف عناصر سنتی مانند هشتی (فضای انتقالی هشت ضلعی) و با نصب حمام های داخلی و گرمایش مکانیکی (با استفاده از نفت سفید) شروع به ایجاد تغییرات فضایی کردند. مصالح جدید مانند فولاد و بتن، معماری را تغییر داد و اشکال جدید مسکن مانند خانه های ردیفی ظاهر شد. ایران همچنین به کانون مطالعه در غرب تبدیل شد که از طریق انتشاراتی مانند بررسی هشت جلدی آرتور آپهام پوپ آمریکایی در مورد هنر ایرانی (1938) شناخته شد.
نارضایتی از حاکمان ایران در سالهای آغازین قرن بیستم شروع شد و به «انقلاب مشروطه» در سالهای 11-1905 با حمایت بریتانیا و روس انجامید. پس از کودتای بدون خونریزی در سال 1921، رضاشاه جمهوری تشکیل داد و بازسازی و نوسازی کشور را آغاز کرد. او یک دولت متمرکز قوی ایجاد کرد و مانند آتاتورک ترکیه به سمت سکولاریزاسیون حرکت کرد و دین را نیرویی میدانست که مانع پیشرفت میشود. اندیشه سنتی اسلامی و متافیزیکی اواخر قرن نوزدهم قاجار جای خود را به معرفی اندیشه های علمی و عقلانی غربی همراه با ملاحظات اقتصادی و سیاسی جدید داد. با این حال، برخلاف آتاتورک، رضاشاه نه تنها سلطنت را حفظ کرد (او در سال 1925 در ارگ تاجگذاری کرد) بلکه از تاریخ نیز برای اهداف خود استفاده کرد. در معماری، او آگاهی از شکوه باستان هخامنشی را در تفسیری از مکانهای تازه کشفشده شوش و تخت جمشید زنده کرد. او همچنین پروژه های بزرگ شهری را آغاز کرد و در دهه 1930 نمادهای گذشته اسلامی مانند دیوار و 12 دروازه تهران را تخریب کرد. بسیاری از ساختمانهای ارگ (ارگ) با ساختمانهای عمومی جدید مانند ساختمانهای وزارتخانه جایگزین شدند.
فهرست مطالب
مقدمه
دوره اول از 1300 تا 1320
دوره دوم : از 1320 تا اواخر دهه 1340
دوره سوم: از اواخر دهه 1340 تا 1357
دوره چهارم : از 1357 تاکنون
از مدرنیته تا معماری متاخر
معماری معاصر- باغ فردوس
معرفی بنا ، تاریخچه ، موقعیت ، تزئینات و …
غربی شدن و سبک بین المللی 1356-1321
مدرنیسم ایرانی ( 1373- 1350 )
معماری مسکونی
پیام معماری پست مدرن ایرانی
مسابقات معماری و شهر سازی در ایران
ساختمانهای بلند در ایران
جریانی نو در معماری معاصرایران
ادوار معماری معاصر ایران
دغدغه پیوند با گذشته
مفاهیم فرهنگی و خلاقیت











