پاورپوینت بررسی سبک معماری قاجار و بناهای شاخص آن
نقاشی قاجار بر ارزشهای متفاوتی نسبت به دورههای پیشین تأکید داشت. تأثیر اروپایی که در نقاشی اواخر صفوی وارد شده بود ادامه یافت و در اواسط قرن نوزدهم در واقع جان تازه ای گرفت. نقاشی رنگ روغن در مقیاس بزرگ، که در دوره زند رونق یافته بود، به هزینه تصویرسازی نسخه خطی به شکل اصلی نقاشی تبدیل شد. فتحعلی شاه، اولین قاجار که حامی هنر بود، آتلیه ای از نقاشان مانند میرزا بابا، مهرعلی و عبدالله خان را دور خود جمع کرد. میرزا بابا (حدود 1200-46/1785-1830)، اولین نقاش دربار او، مأمور شد نسخه ای از اشعار فتح علی شاه را به عنوان هدیه به جرج سوم به تصویر بکشد، اما معمولاً بر روی نقاشی های رنگ روغن در مقیاس بزرگ، از جمله چندین نقاشی با شکوه شاهنشاهی، فوتره، فوتره، تمرکز می کرد. فهرست توصیفی از نقاشی ها و غیره در دفتر هند، چاپ پنجم، لندن، 1924، شماره 116، نقاشی فتح علی شاه توسط میرزا بابا مورخ 1225/1810). این نقاشیها نمادهایی بودند که با دقت اجرا شده بودند و بر جزئیات لباس و لوازم جانبی تأکید میکردند که وضعیت حاکم را اعلام میکرد. غالباً این فیگور در برابر منظره ای قرار می گرفت که با رنگ های ملایم با عناصر پرسپکتیو نقاشی شده بود. دیگر نقاشیهای رنگ روغن در مقیاس بزرگ به عنوان تزئینات دیواری به کار گرفته شد. نقاش مهرعلی، علاوه بر ترسیم پرتره های عالی از فتحعلی شاه (S. J. Falk, Qajar Painting, London, 1972, p. 15) بیشتر وقت خود را صرف کار بر روی نقاشی های دیواری بزرگ کرد. بوم نقاشی عظیمی از فتحعلی شاه در میان پسرانش به او نسبت داده می شود. جدای از این موضوعات سلطنتی، مضامین نقاشی های رنگ روغن شامل پرتره های پر جنب و جوش زنان دربار و رقصندگان، صحنه های شکار، زنان با لباس اروپایی و شخصیت های مذهبی بود. (برای تصویرسازی خوب از این مضامین به فالک، همان نقل قول مراجعه کنید). نقاشی رنگ روغن از آثار نقاش دربار ناصرالدین شاه، ابوالحسن حفاری (متوفی 1283/1866)، که در سال 1267/1846م برای تحصیل سه سال به ایتالیا فرستاده شد، انگیزه تازه ای گرفت. کار او نشان میدهد که چگونه آموزش اروپاییها را به خوبی جذب کرده است، همانطور که در بوم نقاشی بزرگش که ناصرالدین شاه، پسران و درباریانش را به تصویر میکشد، که برای کاخ نظامیا (اکنون در موزه باستانشناسی تهران قرار دارد)، هر شخصیت پرترهای ظریف و واقعی است. او همچنین میتوانست استعداد خود را به تصویرگری تبدیل کند و سرپرستی و طراحی نسخه خطی مجلل شبهای عربی را که در سال 1272/1855 تکمیل شد، بر عهده داشت.
فهرست پاورپوینت اول :
تقسیم بندی دوران قاجار
معماری دوره پیش از ناصری
معماری دوره ناصری
دوره سوم معماری قاجار ؛ دوران تلاطم
ویژگیهای معماری قاجار:
دسته بندی معماری دوره قاجار
نقطه آغازین تاثیر هنر اروپایی بر بنیان های هنر ایرانی
شروع معماری متجدد ایران
نفوذ معماری غرب
تاثیرات معماری اروپایی برمعماری قاجا رعبارت اند از:
معماری کارت پستالی
وام گیری از معماری کلاسیک
سبک تهرانی
خیابان در سبک تهران دارای 2 الگوی است :
سبک تهران ؛ مکمل سبک اصفهان
بناهای به یاد ماندنی دوره ناصری
میدان توپخانه
دارالفنون
مجموعه کاخهای گلستان
مسجد سپهسالار و کاخ سپهسالار
فهرست پاورپوینت دوم :
حکومت قاجار
تاثیر هنر ایلات بر معماری معاصر ایران در دوره قاجار
اشکال فیگوراتیو، شیر و خورشید،
رنگ های زرد و قرمز در کاشی کاری و …
ویژگی های کلان معماری
کاشی گل لندنی
تزیینات دوره قاجار
میدان ارگ تهران (میدان شاه)
مجموعه ساختمان های کاخ گلستان
تصاویر شمس العماره
تصاویر تالار سلام (اتاق موزه)
تصاویر تالار ایینه
تصاویر خلوت کریمخانی
تصاویر موزه مردم شناسی
تصاویر عمارت بادگیر
دار الفنون
خانه امیربهادر
فهرست پاورپوینت سوم :
حکومت قاجار
خانه در عصر قاجار
ویژگی های کلان معماری قاجار
تزیینات در معماری قاجار
ویژگی خانه های مسکونی قاجار
نماهای مختلف از ورودی خانه ها
عناصر ورودی
نمونه ای از پلان خانه های قاجار
نمونه هایی از خانه های مشهد ساخته شده اوایل دوره قاجار
خانه بروجردی ها
تامین نور در خانه بروجردی ها



















