خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی پیشگامان معماری مدرن

   تعدادبرگ: 76 اسلاید   قیمت: 14000 تومان   حجم فایل: 3960 kb  تعدادمشاهده  278


بخشی از مطلب
Frank Lioyd Wright ( 1869- 1959 )
بین سالهای 1893- 1887 دردفتر آدلر و سولیوان کار می کرد . قسمت اول فعالیتهای رایت که تا سال 1910 ادامه داشت شامل تعداد زیادی خانه های مسکونی بود .
لارکین - Larkin House ( 1905 )
کیسای اوک پارک - Oak Park  - ( 1906 ) - معبد یگانگی - The Unity Temple
ایلینوین - Hickox house ( 1900 )
نظریات رایت در مورد معماری ، در سال 1930 ، اصول برنامه ریزی برگرفته شده از کتاب رایت در معماری و دموکراسی :
1- کم کردن دیوارهای داخلی و ایجاد یک محیطی برای جریان هوا ، نور و چشم انداز به طوری که در کل پیوسته نشان داده شود .
2- هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقی بهترین وسیله برای ایجاد همبستگی است 
3- پلان آزاد 
4- نشان دادن پی ها به صورت سکوی آجری کوتاه برای قرار گرفتن خانه بر روی آن 
5- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جدید 
6- دادن تناسبات منطقی و انسانی به تمام درها و پنجره ها
7- قرار دادن تاسیسات حرارتی درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسیسات روشنایی و لوله کشیها در استخوان بندی ساختمان بطوری که جزئی از پیکره ساختمان باشد .
8- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانیک معماری و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد .
9- حذف تزئینات ( دوره های معماری ) حذف ظرایف کاریها 
لارکین - Larkin Bulding ( 1902-6 )  Newyork
ویلتیس - Willitts House ( 1902 )
کونلی - Coonley House
روبی - Robie House ( 1909 )  Chicago
ماشین و صنعت به نظر رایت وسیله ای است که توسط آن می توان میان مصالح ساختمانی و تصور نزدیکی بیشتری ایجاد کرد .
Le Corbusier
چارلز ادوارد ژنر معروف به لوکوربوزیه Charles Edouard Jeannert ( 1887-1965 ) 
لوکوربوزیه در شهر لاشو دوفن ( La Chaux-De-Fonds ) سوئیس در سال 1887 م . متولد شد . او به عنوان یک گراورکار ( سازنده قالب ساعت ) آموزش دید و در سن پانزده سالگی جایزه ای در نمایشگاه 1902 م . تورین به خود اختصاص داد .
ساختمانهای کلبه مانند در اوائل جوانی خود ( بیست سالگی ) در سوئیس طراحی کرد . یکی از خصوصیات بارز این کلبه ها تاثیر هنر جدید است که در آن تزئینات را به مثابه سنت و گذشته معماری سوئیس به کار برد .
لوکوربوزیه در سالهای اولیه شکل گیری آثارش به یک ایده آلیست شباهت بیشتری دارد و برای او هندسه یک الگوی سمبلیک است . لوکوربوزیه در این دوران شروع به مطالعه آثار نیچه و برای او هنرمند فردی در تماس با یک نظم عالی تر است ، نظمی که موجب ایجاد اشکالی می شود که دنیایی را تحت سلطه خود در می آورد .
موضوع نقاشیهایی که لوکوربوزیه به نام سبک P urism ( پوریسم ) می کشید اشیایی همچون گیتار ، بطری و لوله بود . ( دیدگاه پوریسم یک نوع افلاطون گرایی خاص بود . در این دیدگاه خطوط بیرونی بطری و گیتار در حد اشکال هندسی تنزل داده شده است و در موازات سطوح تصویر ترسیم شده اند ، خطوط بیرونی و رنگها متمایز و شاداب بوده ، تنش و کشش عینی آن با به هم غلتیدن ابهامات فضایی اصول کوبیست ، در قبال منازل متفاوت از یک شی در آن به نظم کشیده شده است .
او در سن 24 سالگی در دفتر آگوست پره کار کرد و خواص بتن را آموخت . مدتی به برلین رفت و در دفتر پیتر بهرنس مشغول کار شد .Peter Behrens ( 1868-1940) پدر معماری مدرن . اوسالها بعد در آلمان تحت تاثیر ورک و کارهای والتر گروپیوس بود . در این برداشت او تحت تاثیر مصالح معماری از جمله شیشه و ورقهای فلزی بود و شروع به برداشت این نیازدر تلفیق میان هنر و ماشین نمود .
تاثیر بعدی که در آثار لوکوربوزیه مشاهده می شود مربوط به مسافرتها و اسکیسهای او از مساجد استامبول ، ساختمانهای یونان ،کشورها حوزه مدیترانه و خاور دور است . اما بیشترین تاثیر گذاری بواسطه آکروپلیس در آتن است . وی همه روزه به مدت یک ماه از پارتنون دیدن کرد . گاها هر بار ساعتها وقت خود را صرف اسکیس از زوایای مختلف آن می کرد و همین بود که بعدها پارتنون رابا یک ماشین مقایسه می نمود .
اولین ساختمانی که طراحی کرد خانه D  omino بود در سال 1915 ، نشان دادن اسکلت یک ساختمان با بتن مسلح است .
در سال 1923 تفکرات تئوری خود را در کتاب " به سوی یک معماری " بیان می کند . او تکنیک و هنر را دو ارزش هم ردیف با هم تعریف می کند . نظریات لوکوربوزیه بدین شرح است :
1- معماری باید تحت کنترل ترسیمات نظم دهنده هندسی قرار گیرد .
2- عناصر معماری جدید را می توان در تولید صنعتی ، کشتی و هواپیما باز شناخت .
3- ابزار معماری جدید روابطی هستند که به مصالح خام ارزش می دهند . ظاهر ساختمان به صورت انعکاس داخل آن و تناسبات و عناصر نما به عنوان پدیده های خالص ذهنی .
4- خانه باید مانند ماشین سری وار ساخته شود .
5- تغییرات شرایط اقتصادی و فنی ، الزاما انقلابی در معماری پدید آورد .
او در کتاب بعدی اش به نام " هنرهای تزئینی امروز " ( 1925 ) گفت که " خانه ماشینی است برای زندگی کردن " این جمله ، شعار انقلابی ترین تمرین از معماری مدرن است .
در سال 1926 لوکوربوزیه اصل برای یک معماری مدرن را ارائه کرد . این اصول به شرح زیر است :
1- پیلوتی 2- بام باغچه ( ساختمانهایی با بامهای مسطح ) 3- پلان آزاد 4- پنجره های طولی 5- نمای آزاد .
تمام ایم 5 اصل لوکوربوزیه در ساختمان ویلای ساووا ( 30- 1928 ) رعایت شد .
اولین خانه های لوکوربوزیه :
خانه دم - اینو Domino House ( 1915 )
معماری به اساسی ترین عوامل سازنده خود ، ستون ، سقف ، کف و پله تجزیه شده است . طرح این خانه های پیش ساخته را در نظر مهندسین مورد توجه قرار داد .
خانه سیتروئن C itrohan House (1920 )
 خانه را برای کارگران طراحی کرد ولی در حد پروژه باقی ماند . استفاده کردن از بام به عنوان حیاط و ساختمان به صورت پیلوتی .
 
ویلا ساووا Villa savoye ( 1928-1930 )
 در سایتی خارج از پاریس ساخته شد . رعایت 5 اصل لوکوربوزیه در این طرح دیده می شود . ارتباط بین ساختمان با طبیعت ، استفاده کردن از رامپ در دو بخش ، یک قسمت در داخل بنا و قسمت دیگر در امتداد دیوار خارجی تا تراس ، طراحی پله در وسط خانه و تاکید روی آن ، گرایش تندیس گونه بودن ساختمان .
آپارتمان مسکونی مارسی  United Habitation ( 1947- 52 )
این ساختمان 18 طبقه با نام خانه لوکوربوزیه معروف است و وی به خاطر این ساختمان جایزه لژیون ولور را گرفت . 1925 ساختمان برای 1600 نفر با 337 آپارتمان ، یک اطاقه تا آپارتمانهایی که برای خلنواده های 8 نفره هستند . فروشگاهها در 2 طبقه میانی و انعکاس آن در نمای ساختمان . فروشگاهها عبارتند از مغازه های خواربار فروشی و سرویس دهی ، دفتر پست ، در طبقه 17 یک رستوران و مهد کودک برای 150 کودک و استخری کم عمق ، تراسی به ابعاد 24 در 165 متر مخصوص ورزشو امور اجتماعی است . صاف کاری نکردن محل قالبهای بتن در نمای ساختمان به خاطر طبیعی دیده شدن آن و زبر پیلوتی .
لوکوربوزیه در روز افتتاحیه گفت : " در هر گوشه ای از این بنا اثر چوب و یا جای میخ و چکش خوردگی را می توان دید . بتن مانند سنگ ، چوب یا سفال به صورت طبیعی در آمده است .حقیقتا می توان تصور کرد بتن به اندازه سنگ زیباست و آن را در ساختمانها به حالت طبیعی خود باقی گذاشت . "
Chapel Of Ronchamp ( 1950-4 )
 این کلیسا در ستایش تحت تاثیر معماری آکروپلیس یونان ، از یک شیب پایین به بالا می آید و این امر باعث می شود ساختمان به صورت تندیس گونه به نظر بیاید . دیوارهای رمانسک ، سازه باربر ، پنجره هایی بدون هیچ تناسبات و معیاری در نما کار شده و سقف به صورت صدف است .
CIAM کنگره جهانی معماری مدرن :
ساخاتمان مجمع ملل در ژنو طرح لوکوربوزیه رد شد . تعریف کمال مطلوب حرفه معماران جهانی کردن معماری مدرن .
1- در بیانیه لاسارا 1928 م . لوکوربوزیه بیانیه کنگره را در یک نقشه مصور شده نشان داد . روزی معماری معاصر نیروهای مخالف که در مجامع رسمی قدرت هستند پیروز خواهد شد.
2- دومین کنگره در فرانکفورت در سال 1929 م . برگزار شد و موضوع بیانیه خانه های ارزان قیمت بود و برای اولین بار والتر گروپیوس و آلوار آلتو شرکت کردند .
3- سومین کنگره در بلژیک در سال 1930 م . برگزار شد . موضوع کنگره استفاده منطقی از زمین برای ساختمانها بود .
4- چهارمین کنگره در یونان در سال 1933 م . برگزار شد . منشور آتن ، این کنگره مهمترین کنگره سیام بود زندگی ، کار ، تفریح ، عبور و مرور .
5- پنجمین کنگره در پاریس در سال 1937 م . برگزار شد و موضوع آن محل سکونت و محل تفریح بود .
6- ششمین کنگره در آمریکا در سال 1939 م . برگزار شد سنت معمول CIAM از بین رفت و قرار شد هر معمار در مورد کارهایش بحث کند . مباحث این کنگره در کتاب " ده سال معماری مدرن " در سال 1951 در آلمان چاپ شد .
7- هفتمین کنگره در ایتالیا در سال 1949 برگزار شد و موضوعش مسئله زیبایی در معماری بود .
8- هشتمین کنگره در انگلستان در سال 1951 برگزار شد مرکز شهر حق پیاده روندگان .
9- نهمین کنگره در فرانسه در سال 1953 برگزار شد و موضوع آن محیط طبیعی انسان بود.
10- دهمین کنگره در یوگوسلاوی برگزار شد .
کار CIAM با بحث درباره ساختن ارزان قیمت (1929) و سپس در سال 1930 با بحث درباره نحوه استفاده منطقی از زمین ، نخستین مطالعه درباره وضعیت شهر با در نظر گرفتن چهار اصل زندگی ، کار ، تفریح و عبور و مرور در سال 1934 ( منشور آتن ) در سال 1951 سیما و چگونگی بوجود آمدن مراکز شهر مورد مطالعه قرار گرفت و بین سالهای 1957 تا 53 شهر به عنوان محیطی برای زندگی طبیعی آدمیان مورد مطالعه قرار گرفت .
CIAM در اواخر معماری مدرن از بین رفت . در این زمان معماری مدرن تثبیت شده بود .
شهرسازی لوکوربوزیه
لوکوربوزیه در سال 1924 کتاب شهر آینده را در پاریس منتشر کرد . در این کتاب شهرهای آمریکا بخصوص نیویورک و شیکاگو را بخاطر آسمانخراش های مرتفع و خیابانهای چند طبقه ستود . لوکوربوزیه شهرهای آینده را شهری تجسم نمود که از آسمانخراش های عظیم و مرتفع تشکیل شده است و آپارتمانهای چند عملکردی و حدود 100 هزار نفر گنجایش . در این ساختمانها آپارتمانهای مسکونی ، ادارات ، فروشگاهها ، مدارس ، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بزرگ فراهم است . ساکنان این مجتمعها از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیلها به دور هستند و به جای آن از آفتاب و دیدن مناظر زیبا لذت می برند .
براساس این کتاب دوشهر در دهه 50 میلادی طراحی شد . شهر شاندیگار Chandigarh در هند ، طرح لوکوربوزیه در سال 1950 ، و شهر برازیلیا که توسط اسکارنیمایر Oscar Neimeyer   یکی از شاگردان لوکوربوزیه به عنوان پایتخت برزیل ساخته شد .
درست است که در این دو شهر آسمانخراش 100 هزار نفری وجود ندارد ولی بلوکهای مکعب شکل با فاصله های زیاد از یکدیگر تبلوری واضح از ایده لوکوربوزیه است .
این دو شهر در دهه های 60 و 70 توسط پست مدرنها ، رابرت نچوری و برنت برولین . به عنوان سمبل شهرسازی مدرن مورد نقد قرار گرفت . آنها گفتند که فاقد هر نوع هویت تاریخی و فرهنگی است .
در ایران نمونه اینگونه شهرسازی ، شهرک اکباتان است . طرح در دهه 50 شمسی .
Mies Van Der Rohe ( 1886-1969 )
در سال 1886 در آخرن متولد شد . بین سالهای 1908 تا 1911 در دفتر پیتر بهرنس کار کرد . در سال 1909 کارخانه توربین سازی بهرنس استفاده کردن از شیشه و آهن در میس وندروهه تاثیر گذاشت در همان دوره میس وندروهه تحت تاثیر شینکل Shinkel و بعدها تحت تاثیر معماری کلاسیک و اکسپرسیونیسم آلمان بود .
میس تحت تاثیر هنر دستایل ، تاثیر بهرنس در بکار بردن مصالح جدید و پلان آزاد رایت بود .
می وندروهه گفته است :
" اکنون در ساختمان موضوع استخوان و پوست مطرح است .
من نمی خواهم جالب باشم من می خواهم خوب باشم . 
تکنولوژی می تواند مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی زمان معاصر را حل کند ."
در کل می توان گفت به همان اندازه که ستون دوریک برای یونانیان اهمیت داشت ، تیر آهن برای میس وندروهه اهمیت دارد .
شعار اصلی میس وندروهه :
 " کمتر بیشتر است ، Less Is More "
 " معماری کیک عروسی نیست ، Architecture Isn't A Wedding Cake "
International Style
 میس وندروهه بین سالهای 1930 تا 1933 رئیس مدرسه باوهاوس می شود و در سال 1932 به اتفاق فیلیپ جانسون نمایشگاهی در نیویورک ترتیب می دهند و نام نمایشگاه را سبک بین المللی گذاشته و در آن کارهای میس وندروهه را به نمایش می گذارند . از عناصر اصلی کارهای او : صفحات شیشه ای ، بتن مصلح و اندکی بعد مرمر اساس طرح های او می شود .
سبک بین المللی:
اهمیت کاربرد فولاد با آهن و بتن ، دیوارهای بیرونی به صورت غلافی شیشه ای ، فلزی یا سنگی که نقش محصور کننده دارد نه نگهدارنده ی طبقات بالا ، داشتن نظمی چهارگوش که باعث قرینه سازی محور معماری کلاسیک نشود . خودداری از تزئینات ، حذف تضادهای شدید بین رنگهای داخل و خارج ، پیوستگی آزادانه فضای داخلی ، این سبک در خدمت شهرسازی ، خانه های ارزان قیمت ، شهرکهای سرسبز کارگری و هر نوع ساختمان سازی بزرگ مقیاس با واحدهای ارزان قیمت و یک اندازه قرار گرفت .
میس وندروهه گفته است : " همواره معتقدم که هیچ رابطه ای بین معماری و ابداع فرمهاغی تازه وجود ندارد . همچنین معماری هیچ ارتباطی با ذوق و سلیقه شخصی ندارد ، زیرا به واقع معماری موضوعی است که مطابق با روح عنصر و دوره ای که در آن زندگی می کنیم ، نظام می گیرد .
او همواره به دنبال تلفیق کار فکری و کار یدی بود " انذیشه هایم دستانم را هدایت می کنند و دستانم نیز درستی اندیشه هایم را مشخص می کنند . "
Tugendhat House (1928-30) 
1923 - طرح خانه آجری
1939 illinois Institute Of Technology(1939-56) دانشگاه فنی ایلی نویز
برلین - 1963 - پروژه گالری قرن بیستم 
AAT  شیکاگو
Hubbe House(1935) - خانه هوبی
Glass House ( Farnsworth House )(1950) - خانه شیشیه ای
Seagram Building, Newyork(1954-8) - برج سیگرم
Crown Hall , Chicago (1955) - کرون هال
Gallery Of The Twentieth Century , Berlin( 1963) - گالری برلین
German Pavilion , Barcelona , Spain(1929) - پادیون آلمان در بارسلون
(1951) - آپارتمانهای مسکونی در شیکاگو
حداقل 4 اصل عمده در کارهای میس وندروهه می توان یافت :
1- وضوح ساختمان به همراه طراحی شهری بیش از معماری از طریق حذف وزن غیر ضروری پدیدار گشته . میس وندروهه اظهار داشت : تمام وزن غیر ضروری را از بین بردم تا حد امکان آنرا روشن سازیم .
2- مصالح به طریق صنعتی تولید شدند و شیوه ای که از آنها استفاده می شود . ماهیت خاص هر کدام از آنها رابیان می دارد و
3- سیستمهای ساختاری به کارگیری شده بنا بر مقتضیات و شرایط کاربردها و اجزای این سیستمها به طوری داخلی و خارجی آشکار می شود .
4- جهت تکمیل روشنایی ساختاری ، جداره های بیرونی احاطه کننده و تیغه های فضای داخلی جداگانه از بخشهای پر فشار جدا می شوند . شکی باقی نمی ماند که کدامیک ساختاری اند و کدام نمی باشند .
الوار آلتو  Alvar Aaltto ( 1898-1976 )                             
در فنلاند متولد شد و در سال 1921 در هلسینکی تحصیلاتش را به پایان رساند . او کار حرفه ای را از سال 1925 در شهر تورکو Turku آغاز می کند . بین سالهای 1930-1928 دفتر روزنامه تورنوسانومات Turnu sanomat را طراحی می کند .
بعد از ساخت این ساختمان آلوار التو در دنیا چهره ای شناخته شده می شود .
در سال 1929 در دومین کنگره معماران سیام شرکت می کند و در سال 1933-1929 آسایشگاه مسلولین پایمبوPaimio Building   که یکی از بهترین کارهای اوست ، را می شازد . عناصره مشخصه سبک مدرن در این ساختمان عبارتند از : دیوارهای پوشیده از سیمان سفید ، سکو با رنگ سیر و پنجره های ممتد افقی ، اتاق بیمارستان یکسان و به روشی منظم تکرار می شوند . تراس در بام برای استراحت مسلولین ، تامین حرارت اتاق از سقف ( موضوعی که به تازگی مرسوم شده بود . 
آلتو به سال 1935- 1932 کتابخانه ویپوری Viipuri را طراحی می کند . سقف چوبی مواج سالن کنفرانس ، دستگیره ها که از قاب درهای ورودی متمایزند ، نرده چوبی پله ها ، سوراخ استوانه ای سقف برای روشن کردن سالن مطالعه .
می توان گفت آلتو بعد از آسایشگاه پیامپو طراحی مبلمان ساختمانهای خود را نیز انجام می دهد .
منازل دانشجویان در دانشگاه فنی ماساچوست MIT ( 1946 )
کوشش آلتو برای ایجاد طرح هایی آزاد ارگانیک غیر از سنت های تاریخی معماری فنلاند است بلکه او امواج را از شکل طبیعت و بخصوص فرم های برسیر دریا  الهام می گیرد . که در طرح این سطوح را خلق می کند ، نمای موجی ساختمان یاد آورد این مباحث است .
Turnu Sanomat (1928-1930)
Paimio Building (1929-1933)
Viipuri Library (1932-1935)
Town Hall (1949-1952)
Finnish Pavilion At Newyork (1939)
Summer House (1953)
Seinajoki House( 1963-5 )
Seinajoki Town Center ( 1958 )
Louis I . kahn (1901-1974 )
لوئی کان در روسیه متولد شد در سال 1905 با خانواده اش به آمریکا مهاجرت می کند . در بوزار تحصیل می کند و بین سالهای 57- 1947 در دانشگاه ییل تدریس می نماید . از سال 1950 تا 1951 به روم می رود و روی معماری روم تحقیق می کند  و از سال 61-1957 شروع به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا می کند .
زمان اجرای اولین ساختمان های کان به سال 1925 بر می گردد ولی تا اواسط دهه 50 با اجرای چند اثر توجه آمریکا و جهان را به خود جلب می کند .
در آثار کان تجریبات معماری مدرن ، الهامات کلاسیسم یونان و معماری قرون وسطی  ، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم قرن 19 اروپا را می توان دید . در کل می توان گفت او در اکثریت کارها تحت تاثیر مکتب بوزار بود و از همین روست که در کارهای او یک نوع نگرشی به تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرنهای تاریخ گرا نزدیک حس می کنیم .
تعدادی از کارهای او در حد پروژه باقی مانده است ، پروژه ها در بالاترین حد و با پیچیدگی تمام طراحی شده اند ولی در زمان اجرا ، فرم ها با انتخاب مصالح مناسب و غالبا طبیعی و سنتی ساده می شوند . کان برخلاف استادان برجسته پیش از خود نه در پی توضیح است و نه اثبات نوشته ها ، و گفتارش با ابهام همراه است .
در کارهای لوئی کان کاربرد دقیق مصالح و بیان قواعد استفاده از مصالح و تنوع استفاده کردن از مصالح را مشاهده می کنیم .
لوئی کان گفته است :
" لوکوربوزیه معلم من بود ولی این را خودش نمی دانست - تاثیر از کارهای بتن مسلح و عریان بودن ساختمان "
" سنتی بودن در معماری مانند سایر موارد به این معنا نیست که گذشته را دوباره تجدید کنیم ، بلکه باید از آن و با امکانات معاصر استفاده کنیم . "
" سبک متعلق به زمان است در حالی که جوهر هنرمند ابدی است . "
" ارزش ساختمان با کیفیت فضاهای معماری سنجیده می شود . "
" تکنولوژی شگفت انگیز است و باید بخشی انگیزه حرفه ای ما شود . اگر یک ساختمان بتواند به تکنولوژی الهام دهد بی اندازه با ارزش است . "
لوئی کان نخستین معمار آمریکائی روسی تبار بود که بعد از جنگ جهانی دوم برخاست و نیز اولین کسی بود که از مکتب جهانی " فرم تابع عملکرد است " برید . معماری کان نه در قالب معماری ارگانیک فرانک لوید رایت جای می گیرد و نه در قالب دیگر نهضت های معماری مدرن ، مثل مکتب معماری مدرن لوکوربوزیه و میس وندروهه .
کان اغلب از فرم ، نور و روشنایی و از فضاهایی که عملکردی بر آنان متربت است ، صحبت می داشت . درباره نور و روشنایی نوشته است که : " نور و روشنایی حضور همه چیز را باعث می شود . اجسام از نور مشتق می شوند یا به تعبیری دیگر ، هر گاه نور مصرف شود جسم حاصل می آید . اجسام همان ها هستند که به سبب وجودشان سایه به وجود می آید و سایه به نور تعلق دارد . نور به جانب جسم حرکت می کند و جسم به جانب نور و این امر محیط و جو سازندگی را به وجود می آورد . فرم به خود می گوید : من باید چیزی بسازم.
در آثار کان همواره احساسی یکسان از قدمت و تازگی موجود بود . پژوهشی شدید برای تمام چیزهایی که در قبال سازندگی آدمی در تمام زمانها ، زیبا و منطقی بود . این اندیشه که گذشته در حال حاضر ریشه دارد و پژوهش بدنبال حقیقت در جمله ای موجز و شاعرانه از خود کان مستتر است " آینده همان امروز است . "
معروفترین کار کان ساختمان آزمایشگاه - پژوهشگاه پزشکی ریچاردز است . تحت تاثیر کارهای رایت ، میس وندروهه و لوکوربوزیه .
تجزیه حجمهای رایت ، سادگی میس وندروهه ، تجزیه حجمهای ساختمان به فرمهای ساده اصلی هندسی مسطحه و به کار گیری مصالح به صورت عریان ، استفاده از بتن مسلح لوکوربوزیه ، در اصل ساختمان تا حدودی اکلکتیک است . تاثیر بوزار استفاده از تکنولوژی زمان ، بتن مسلح است .
مجلس ملی بنگلادش در داکا 1962
موسسه اداری در احمد آباد - هند - 1963
موزه ملی کیمبل 72-1966
بیمارستان مرکز ایوب در داکا 1963
گالری هنری دانشگاه یل 54-1950
بنای یادبود شش میلیون یهودی 69-1967
ساختمان آزمایشگاههای پزشکی دیچاردز، پنسیلوانیا 61-1957
توسعه شهر سازی محله عباس آباد تهران با مشارکت کنزوتانگه ، پروژه
Salk Institute Laboratory Building - California U.S.A(1959-65)
Yale University Art Gallery ( 1951- 53)
Kimbell Art Museum U.S.A ( 1966-72)
Center For British Art Student Yale University ( 1969-74)
کانستراکتیویسم     Constructivism
بین سالهای 1939-1917 در شوروی ، کاننستراکتیویسم زاده تحولات جدید ناشی از انقلاب صنعتی و علمی و چیرگی آن برزندگی آدمیان بود .
شروع معماری این مکتب در دو مرحله بود . 1- ساختمانهای چوبی برای نمایشگاه یا فرمهای انقلابی در خیابان . 2- مرحله حرفه ای ، ساختمانها بعنوان فرمهای بین ماشین و ساختار بیولوژیک در نظر گرفته می شوند و بخشی مربوط به ابداع قطعات پیچیده ای همچون واحدهای مسکونی متصل به یکدیگر است .
واژه کنستراکتیویسم به معنی سازندگی دو هدف عمده داشت : 1- هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخودآگاهانه نیست که فی البداهه خلق شود بلکه آنرا آگاهانه و از سر قصد ساخت . 2- تقلید از طبیعت به هیچ صورتی پذیرفته نیست ، چون در آن سازندگی وجود ندارد .
کنستراکتیویسم معتقد به عملکرد و حذف تزئینات است و اینکه ساختار و عملکرد باید معماری را شکل بدهد .
هدف اصلی نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند شیشه ، پلاستیک ، آهن است .
ساختارگرایی روس عمدتا به نیازهای زیر ساختی جامعه می پرداخت و بیشتر کارهای انجام شده چنین ساختمانهایی را در ادارات ، فروشگاههای بزرگ ، تفریگاهها ، چایخانه ها ، ستادهای پژوهشی ، کارخانه ها ، باشگاهها کارگران می توان مشاهده کرد .
اصول معماری کانستراکتیویسم روس :
1- کمپوزسیون 2- استراکچر به صورت پره و به صورت افقی و عمودی در فضا  3- امتداد عناصر در فضا با هم ترکیب شود 4- تعریف فضاهای منفی 5- رابطه بین داخل و خارج بصورت ارگانیک ( حجم بایستی سوراخ داشته باشد ) 6- فضاهای داخلی جزئی از کمپزسیون فضای کل است . 7- حجم در کل یکپارچه باشد . 8- حجم دربرگیرنده باشد اقتصادی ، فرهنگی و ... 
Vladimir Tatlin ( 1885-1953 ) - برج تاتلین
Monument To The Third International
این پروژه قرار بود 400 متر و به رنگ قرمز ( رنگ سمبلیک انقلابی ) ساخته شود . در الهام این پروژه از جرثقیل های روغنی ساختارهای زمین بازی و تصورات آینده گرایی ( فتوریسم ) چون اومبرتوبوتچونی ( شکل بطری مارپیچ در فضا ) استفاده شده است .
مالویچ یکی دیگر از هنرمندان این مکتب بود و عقیده او هنر از دیر زمان عنصری فرعی و اضافی بود که در تلفیق با عناصر دیگر به زندگی و فکر انسان راه می یافت . اکنون زمان استقلال هنر فرا رسیده است . حال باید بیاموزیم که چگونه فرم ها را بخوانیم و تاویل و تحلیل کنیم به منظور جدا کردن هنر از زاویه پیشین ساده ترین شکل هندسی ، مربع را بر می گزینیم.
بنای یاد بود بین الملل سوم ( 1920) یکی از بهترین یادمانهای آرمانی کانستراکتیویسم است . این مونومال به وسیله ولادیمیر تاتلین طراحی شده است . این برج ترکیب حرکات حسی و اکسپرسیونیسم سیاسی یا مذهبی با فرم رومانتیک است و فاقد وجه عملکردی می باشد . برج به صورت موج وار که از تلاقی سه حجم صلب افلاطونی مکعب ، هرم ، استوانه با چرخش نرم ، در هم ایجاد شده و با کابلی هایی به صورت استعاره های مجازی ساخته شده است . این برج به تبعیت از برج ایفل ساخته شده و با این تفاوت که برج ایفل ایستا و ساکن است ولی برج تاتلین حرکت و پویایی خاص دارد . در هر دو برج استفاده کردن از مصالح جدید خود را نمایان می سازد .
Bauhaus (1919-1933 )
Henry Van De Velde ( 1893- 1957 )
 در سال 1906 در شهر وایمار ( Weimar ) آلمان مدرسه هنرها و صنایع ( Art & Cfaft ) به ریاست هنری وان ده ولده تاسیس شد . وی بلژیکی بود . ابتدا به نقاشی علاقه مند بود . در سال 1890 وان ده ولده تحت تاثیر موریس و راسکین به معماری داخلی علاقه مند شد وی سپس سبک هنری نو را آورد و در سال 1895 داخل مغازه هنر نو را در پاریس طراحی کرد در سال 1897 از بروکسل به برلین رفت و از سال 1906 تا 1919 رئیس مدرسه هنرها و صنایع وایمار بود . او معتقد بود که دروس بجای آتلیه باید در کارگاه تدریس شود .
هنری وان ولده در سال 1919 والتر گروپیوس Walter Gropius را به جای خود رئیس مدرسه می کند ( 1883- 1969 ) . گروپیوس در همین سال ساختار نظام آموزش مدرسه را عوض می کند و نام آنرا Bauhaus می گذارد . در این مدرسه هنرمندان و معماران با هم کار می کردند ، تحت تاثیر موریس ، اکسپرسیونیستها ، هنر و صنایع .
بعد از جنگ جهانی اول مدرسه بیشتر به سمت طراحی صنعتی و فرمهای مکعب شکل ساده گرایش نمود . گروپیوس در سال 1924 در یک بیانیه ( هنر و تکنولوژی ، یک وحدت جدید ) منتشر کرد . در همین سال گروپیوس به لحاظ فشار سیاسی نازیها مدرسه را به شهر دسوا Dessau منتقل کرد . در این شهر بین سالهای 26-1925 ساختمان مدرسه باهاوس را طراحی نمود و در سردر آن نوشت : فرم تابع عملکرد است .
در سال 1926 دپارتمان معماری تاسیس کرد و هانس مایر Hanns Meyer به ریاست آن انتخاب شد . گروپیوس در سال 1928 از ریاست آن کنار رفت و مایر به جای ان انتخاب شد و او به دلایل سیاسی 1930 برکنار شد و به جای آن میس ون روهه به ریاست آن انتخاب شد و در نهایت 1933 نازیها مدرسه را منحل کردند ( نازیها علاقه خاصی به معماری کلاسیک داشتند .
هانس مایر در سال 1928 در مدرسه بولتم نوشت : " تمام چیزها در این جهان محصول فرمولی هستند که عبارت است از کارکرد در اقتصاد . بنابراین تمام اثار هنری نیستند . کل هنر ترکیب است و بنابر این بی قاعده . کل زندگی کارکرداست و بنابراین غیر هنری . نیاز مردمی به جای نیاز تجملاتی .
والتر گروپیوس : " هنر شغل نیست و میان هنرمندان و صنعتگران تفاوت اساسی وجود ندارد. باید به دور از این اختلاف طبقه که سدی از خودستایی و غرور میان هنرمندان و صنعتگران ساخته ، گروهی واحد را تشکیل دهیم و به همراهی یکدیگر ساختمان جدید آینده را طراحی و خلق کنیم . " شعار گروپیوس : " وحدتی تازه از هنر و فن آوری "
اهداف باوهاوس : توازن میان آموزش نظری و آموزش عملی ، تماس مستمر با واقعیت های حرفه ای ، حظور استادان خلاق.
والتر گروپیوس به همراه آدولن مایر کارخانه فاگوس 1911 طراحی کردند که این بنا را می توان گفت اولین ساختمان سبک بین المللی نامیدند . در ساخت تحت تاثیر رایت بود . استفاده کردن از آهن و شیشه و تلفیق با دیوار ها ، ترانس پازانت پله ، گوشه سازی ساختمان . به خاطر نمایشگاه 1910 که در برلین از کارهای رایت بر پا شد گروپیوس و میس ون دروهه بازدید کردند .
سطوح خارجی ساختمان مکعب شکل با دیوارهای شیشه ای پوشش شده است . دیوارهای غیر باربر ، بدون تزئین ، بن به گفته گروپبوس( عملکرد بنا زیبایی آن بود همچون فرم هواپیما که زیبایی عملکرد پرواز است . 
گروپیوس و بروئر در دانشگاه هاروارد   موهولی ناگی نیو باهاوس در شیکاگو
میس ون دروهه ، هیلمر زایمر و والتر پتر هنس در موسسه آرمور ( موسسه فن آوری ایلی نویز شیکاگو 
هنری ون ولده - بلژیک - Henry Van De Velde(1863-1957)
والتر گروپیوس - برلین - Walter Gropios(1883-1969)
یوهانس ایتن - سوئیسی- Johannes Itten(1888-1967)
پل کلی - Paul Klee(1879-1940)
لاسزلو موهولی ناگی - Laszlo Moholy -nagy(1895-1946)
لودویک میس وندروهه - Ludwing Mies van Der Rohe(1886-1869)
واسیلی کاندینسکی - Wassily Kandinsky(1866-1944)
هانس میر - Hannes Meyer(1889-1954)
جوزف آلبریس - Josef Albers(1888-1976)
آدلف میر - Adolf Meye
والتر گروپیوس بین سالهای 1907تا 1910 در دفتر پیتر بهرنس کار می کرد و در سال 1910 خودش دفتری تاسیس می کند .
مرکز فارغ التحصیلان هاروارد ، دانشگاه هاروارد ، ساختمان پان آمریکن در نیویورک ، سفارت آمریکا در آتن ، ساختمان باوهاوس ، کارخانه فاگوس .
کارخانه فاگوس - Gropios_Adolf Meyer      Faqus Factory 1911    
باوهاوس در دساء - Dessau Bauhaus ( 1925-1926 )
 خانه مسترز - Master s Houses ( 1925- 1926)
هنرها و پیشه ها                                         Arts & Crafts
 این سبک بوسیله ویلیام موریس ( 1896-1834 ) تاسیس شد . موریس تحت تاثیر نوشته های پوگین و به ویژه جان راسکین و تمام عقاید راسکین را به صورت عمل پیاده کرد .
خانه قرمز ( 1859 ) توسط فیلیپ وب برای موریس طراحی شد و به خاطر استفاده کردن از آجر قرمز به همین نام مشهور شد . سبک ساختمان محلی است .
موریس در برابر تسلط زشت و منحط ماشین از موضع واپس گرایانه ضد ماشین حمایت می کرد . یکی از آیتمهای مهم مفهوم خانه بعنوان اثر هنری صرف شکل گرفت .
ایده پیوند هنر ، صنایع دستی و معماری در آلمان از طریق آژانس موته سیوس به صورت گروه " ورک بوند آلمان " معرفی و شناسانده شد .
کارهای لوس :
1- Muller House 1928 - خانه مولر در وین
2- Muller House 1930 - خانه مولر در پراگ
3- Khuner house 1930 - Payerbach خانه خوئن در پیر باخ
استفاده از مصالح طبیعی و دقت تکنولوژی اساس خانه های یاد شده است .
Hendrik Petrus Berlage   ( 1897 ) - هندریک پتروس برلاخه- ساختمان بورس در آمسترانگ 1897
تحت تاثیر واگنر بود ، تحول در سبکهای گذشته و تطبیق آن با پیشرفت زمان .
Mila (1905-10)  منزل میلا بارسلون                     آنتونی گائودی Antoni Gaudi
کلیسای ساگراد فامیلیا  Sagrad Familia
اوج تلفیق سبک گوتیک با اکسپرسیونیسم در کارهای اوست و وی آخرین سازنده گوتیک کار است و جهت اصلی کارهای او را خرد گرایی و مذهب تشکیل می دهد . او می گفت گوتیک یک هنر ناکامل و صنعتی و بدون تناسبات است و خطوط منحنی رانشانه خداوند می دانست . او ترکیبی از یک مهندس بزرگ و یک هنرمند سورئال بود و عقیده داشت واضح ترین فرم بوسیله اسکلت است . او انسان مذهبی و کاتولیک بود و برای همین سبک گوتیک را ادامه داد.
هنر نو        Art Nouvea - " Art New "        
هنر نو سبکی در تزئینات و معماری است که بین سالهای 1890- 1900 م . رواج داشت . 
مکینتاش ، گائودی در معماری و هنری ون دولده ، ویکتور هورتا و ساموئل بینگ در تزئینات مشهور هستند .
Victor Horta (1861- 1946 )  - ویکتور هورتا - بلژیکی- (assel House (1892-3
Henri Van De Velde - هنری وان ده ولده
Charles Rennie Mackintosh - چارلز رنی مکینتاش - مدرسه جدید هنرهای لاسکو (9-1898 )
دید نو در مکتب هنر نو بوجود آورد . استفاده کردن از آرا سبک های خطی تزئینات مبلمانهای چوبی و فلزی با پیچ و خمهای خطی شکل در کل می توان گفت اساس ذوق هنری او در مبلمان  خانه هاست .
Otto Wagner ( 1841-1918 ) - اتو واگنر - اتریشی 
Bank Postali (1950 )  - بانک پستال
Steinhof (1906 ) - کلیسای اشتاین هوف
Joseph Hoffmann (1870-1956 ) - ژوزف هوفمان - شاگرد واگنر 
Adlof Loos  - آدولف لوس
Karma (1904) - ویلای کارما
لوس تحت تاثیر واگنر ، پلان قرینه ، سطوح وسیع و پنجره های دقیق و حساب شده ، ستونهای دوریک که باعث تاکید در ورودی بنا می شود . لوس سادگی و صحت عمل را جانشین ابتکار و نوگرایی قرار می دهد . در سال 1908 در مقاله زینت و خطا تاکید می کند که معماری و همه هنرهای صنعتی باید از هرنوع تزئین و آرایش برکنار باشند و آن را نشانی از عادات بربریت بشمار می آورد و در نهایت حکم می دهد که تزئینات خطا است .
در بناهای او حجمهای آجری و مسطح که در آنها پنجره ها ، درها و سایر قسمتهای ارتباطی بریده شده اند در حالی که یک قاب لوله ای شکل و یا یک قرنیز ساده محل اتصال بنا را به پشت بام مشخص می کند. گروپیوس ، لوکوربوزیه بعدها تحت تاثیر لوس بودند .
فتوریسم ( آینده گرایی Futurism
نهضت مدرن در معماری برای بیان کامل قرن بیستم احتیاج به دو کیفیت داشت .  از طرفی اعتقاد به علم ، تکنولوژی ، علوم اجتماعی و طراحی منطقی  و از طرف دیگر یک اعتقاد رومانتیک به سرعت و هیاهوی ماشین ، یک دسته از این ارزش ها توسط موتزیوس ، ورکبونه و بالاخره مدرسه باوهاوس گروپیوس مورد ستایش قرار گرفت و دشته دیگری توسط فتوریست های ایتالیایی و سانت الیای معمار ، که در زمینه معماری نه نماینده بلکه پیشروی آنها به حساب می آید . در معماری نیز به همین ترتیب طرح های سانت الیا و اولین ساختمانهای گروپیوس معروف دو تعبیرمختلف از تمدن شهری و تکنولوژی قرن بیستم است .
همانطور که در مرامنامه این جنبش آمده " ما اذعان داریم که شکوه و عظمت جهان با زیبایی جدیدی غنی تر شده است به زیبایی سرعت " با این نوشته موضوع محوری فتوریسم به مثابه واکنشی در برابر هنر بورژوایی اواخر قرن تدوین گردید . گسست بحث انگیز از گذشته که عبارت بود از فرهنگی ماشینی با لحنی احساساتی و نیز شیفتگی به جنگی در مقیاس جهانی ، با این امر همراه گردید .
فتوریسم نام جنبشی هنری و ادبی است که توسط مارتینی شاعر و نویسنده ایتالیایی به سال 1909 در میلان شکل گرفت . مارتینی در نخستین بیانیه این جنبش ، ندای تخریب موزه ها ، کتابخانه ها ، آکادمی ها و نهادهای فرهنگی واپسگرای ایتالیایی را سر داد و به ستایش دنیای نوین ، ماشین ، سرعت و خشونت پرداخت 
فتوریست ها می خواستند هنر را به زندگی نزدیک کنند و جنبش را جوهر زندگی امروزی می دانستند . معتقد بودند برای تجسم پویایی باید به نور و حرکت تاکید کرد زیرا نور و حرکت باعث می شود که استحکام صوری اشیا کاهش یابد و چیزها در یکدیگر و در محیط شان نفوذ کنند . حرکت را می توان از راه تلفیق شکلهای پیاپی جسم متحرک و یا به مدد خطهای نیرو یعنی خطوط نماینده کششهای ساختمان اشیا نشان داد .فتوریست ها از نخستین مدافعان مفهوم جدید فضای تصویری بودند و می کوشیدند فضا را به گونه ای مجسم نمایند که نگرنده ، خود را در مرکز تصویر حس کند .
با ورود آنتونیوسنت الیا به این جنبش و انتشار بیانیه " معماری آینده گرا " در لاچریا ( اول ماه اوت 1914 ) فتوریسم رسما در حیطه معماری نیز بنیان نهاده شد . از اصول این سبک که در معماری تاثیر گذاشت عبارت است از طرد دیوانه وار تمام هنجارهای گذشته ، مصالح جدید ، معنادار و هنری بودن خطوط اریب و بیضی شکل ، عدم استفاده از تزئینات ، منبع الهام جهان ماشین ، محیط زیست را با انسان جدید هماهنگ ساختن ، سبک و ناپایدار و پویا باشد تا هر نسلی بتواند شهر خاص خود را بر پا کند .
اصول فتوریست تقریبا برکل هنر آوانگارد اوئل قرن بیستم در اروپا و آمریکا تاثیر گذاشت . فتوریسم ایتالیایی به عنوان نقطه آغازی برای کنستروکتیویسم ( ساخت گرایی ) شوروی محسوب می گردد . حتی لوکوربوزیه نیز بسیار مدیون سنت الیا و کیاتونه می باشد . سرانجام اینکه حتی امروزه نیز کا انترناسیونال آرمانشهر فن آورانه ، از باکمینسترفولر در ارکی گرام گرفته تا پیانو ، راجرز و فاستر ، کماکان از دیدگاه جسورانه فتوریسم بهره مند می گردند .
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی , پیشگامان معماری مدرن ,Frank Lioyd Wright ( 1869- 1959 ) ,بین سالهای 1893- 1887 دردفتر آدلر و سولیوان کار می کرد . قسمت اول فعالیتهای رایت که تا سال 1910 ادامه داشت شامل تعداد زیادی خانه های مسکونی بود . ,لارکین - Larkin House ( 1905 ) ,کیسای اوک پارک - Oak Park - ( 1906 ) - معبد ی,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سبک نئوکلاسیک
پاورپوینت بررسی هنر کلاژ
پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک
پاورپوینت بررسی سبک معماری روستیک
پاورپوینت بررسی معماری مدرن اولیه ( 3 پاورپوینت )
پاورپوینت بررسی کانستراکتیویسم
پاورپوینت بررسی سبک معماری پست مدرنیسم
پاورپوینت بررسی سبک معماری بیونیک -معماری زیست محیطی
پاورپوینت بررسی سبك اررت نوو
پاورپوینت بررسی شیوه خراسانی،صدر اسلام،آشنایی با معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی سبک معماری پسانوگرا
دانلود بررسی سبک معماری یونان,پاورپوینت
پاورپوینت بررسی اصول معماری ایرانی
پاورپوینت بررسی سبکها و گرایشهای معماری معاصر ایران
پاورپوینت بررسی معماري اکوتک Eco Tech

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد