پاورپوینت تحلیل بررسی هنر از دیدگاه دکتر شریعتی و تاثیر آن در معماری
به نظر می رسد که اشتیاق او برای کشف سوسیالیسم با ترجمه کتاب ابوذر: سوسیالیست خداپرست اثر متفکر مصری عبدالحمید جودات السحر آغاز شد. طبق این کتاب، ابوذر اولین سوسیالیست بود. سپس پدر شریعتی اعلام کرد که فرزندش معتقد است اصول ابوذر اساسی است. حتی برخی از متفکران شریعتی را ابوذر امروزی ایران توصیف کردند. از میان همه افکار او، اصرار او بر ضرورت اقدام انقلابی است. شریعتی معتقد بود که مارکسیسم نمی تواند ابزار ایدئولوژیک آزادی خود را برای جهان سوم فراهم کند. یکی از مقدمات او این بود که اسلام ذاتاً یک ایدئولوژی انقلابی است. بنابراین، اسلام می تواند به عنوان یک ایدئولوژی با دنیای مدرن ارتباط برقرار کند. به اعتقاد شریعتی، منشأ تاریخی و اصیل مشکلات بشر، پیدایش مالکیت خصوصی بود. او معتقد بود که در عصر مدرن، ظاهر ماشین دومین تغییر اساسی در شرایط انسان است. در واقع مالکیت خصوصی و پیدایش ماشین، اگر یکی از دو منحنی تاریخ در نظر گرفته شود، متعلق به دوره دوم تاریخ است. دوره اول مالکیت جمعی است. با این حال، شریعتی به نقد تحول تاریخی دین و جنبش های فلسفی و ایدئولوژیک مدرن و رابطه آنها با مالکیت خصوصی و پیدایش ماشین پرداخت.
معرفت شناسی
شریعتی ایده اقتضای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی معرفت دینی را در جامعه شناسی توسعه داد. او همچنین تاکید کرد که دین را از نظر تاریخی درک کرده است، زیرا جامعه شناس بوده است. او گفت که به توحید تاریخی و اجتماعی توجه دارد، نه به حقیقت قرآن یا محمد یا علی.
فهرست مطالب
منظر شریعتی به مقوله هنر
ماُخذ شریعتی در حوزه هنر
مبنا و ریشه هنر
- فصل مذهب و عرفان با هنر
- خویشاوندی مذهب و عرفان از هنر.
تقسیم بندی انسانها از دیدگاه شریعتی
شریعتی و مفهوم تضاد
شریعتی و مفهوم دیالکتیک
شریعتی و مفهوم طبقه
شریعتی و دین، ابزار دست حکومت
منابع
غلامعباس توسلی، ده مقاله، تهران،ص
دکتر علی شریعتی، انسان و اسلام و مکتبهای مغرب زمین،ص
همو، مجموعه آثار۲۳، ص۲۸۶
همو، اسلامشناسی، (مجموعه آثار۱۶)،ص
همو، شناخت ادیان، ص ۱۹۵
همو، اسلامشناسی، (مجموعه آثار۱۷)،ص ۲۹۱
همو، مجموعه آثار۲۳، ص ۱۹۰
همو، مجموعه آثار ۳۰، ص۴۶
همو، تاریخ تمدن، (مجموعه آثار ۱۱)،ص۱۴۳
همو، بازگشت (مجموعه آثار ۴)،ص۳۸۳
همو،مذهب علیه مذهب چاپ دوم،مجموعهآثار۲۲،ص۴۲