پاورپوینت تحلیل و بررسی نورگیرها و کنترل کننده های نور در معماری ایرانی اسلامی
از نظر قرآن، نور یکی از اولین مخلوقات خداوند است. برای مسلمانان، نور معرف الوهیت خداوند است، بنابراین نور طبیعی یک عنصر طراحی جدایی ناپذیر در معماری اسلامی است. ساختمانهای اسلامی مانند مساجد بهطور سنتی از مبلمان حداقلی استفاده میکنند تا بر محصور بودن این فضای الهی تأکید کنند که با طراحی ساختاری ساختمان - نما، متریال، خطوط عمودی و افقی آن - و روشهایی که نور به سازه میپردازد، تعریف میشود. .
پرده زینتی یا جلی از ویژگی های بارز معماری اسلامی است و واسطه میزان نور خورشیدی است که وارد فضا می شود. جلی یک صفحه مشبک حکاکی شده با ظرافت است که نمونه ای از استفاده از این زیور در هنر و معماری اسلامی است. نقوش تزیینی این صفحات، نقوشی شبیه به خط، یکی از ویژگی های اصلی تزئینات مقدس اسلامی است. جالی ها در سطح عملی مهم هستند، زیرا نور شدید خورشید را فیلتر می کنند و فضاها را خنک نگه می دارند، که در آفتاب خشن خاورمیانه همیشه مهم است.
استفاده از نور در معماری اسلامی، بازی در نور و سایه ایجاد می کند که فضای داخلی ساختمان ها را شکل می دهد. برای مثال، پردهها نه تنها بهعنوان تزیینات زینتی عمل میکنند و فضاها را خنک نگه میدارند، بلکه سایههای ایجاد شده توسط جالی، الگوهای پیچیدهای را در اتاقها و راهروها میبافند. مادی بودن یک ساختمان با وضوح بیشتری زنده می شود: گچبری حکاکی شده، سنگ کاری و آجرکاری با نور طبیعی روشن و تأکید می شود.
در معماری اسلامی نیز نور در ایجاد تعادل و هماهنگی در مساجد و سایر بناها نقش بسزایی دارد. به ویژه، استفاده از گنبدهای مدور، برجسته در مساجد، حجره های مذهبی تنگ تر و کم نور را به فضای داخلی وسیعی تبدیل کرد که کیفیتی بی وزن دارد. این بی وزنی با استفاده از پنجره های متعدد بر روی گنبدها افزایش می یابد که به نور طبیعی اجازه می دهد تا از آن عبور کند و جلوه های روشنایی در سقف های گنبد ایجاد کند و همچنین قسمت های مختلف سطوح داخلی را برجسته و برجسته کند.
فهرست مطالب
-بخش اول : بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایرانی اسلامی
اهمیت نور :
تفاوت روش دریافت نور در گذشته و حال :
دریافت تعدیل شده نور در معماری ایرانی
تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران
نور در شهر سوخته
نورگیری در کاخ هاترا
نور در معماری اسلامی
تصاویری با موضوع استفاده از نور طبیعی در معماری سنتی ایران :
هدایت کنندگی نور
تمرکز و تاکید بر روی سوژه به وسیله نور
پراکنده کردن و عبور غیرمستقیم نور
ایجاد بافت به وسیله نور ورودی از پنجره مشبک
زیبایی در انعکاس نور
عناصر نورگیری در معماری سنتی
گروه اول : کنترل کننده های نور
گروه دوم : نورگیرها
-بخش دوم : کنترل کننده های نور
رواق
تابش بند
سایه بان ها
سرادق
ساباط
پرده
-بخش سوم : نورگیرها
شباک
در و پنجره های مشبک
روزن
ارسی
جامخانه
هورنو
روشندان
کار بندی و مقرنس
فریز و خوون در ساختمان
نقش هشتی در نور رسانی به بنا
نورگیری از طریق طاق ها و قوس ها
طاق آهنگ به شیوه جناغی (تیزهدار) و با چفد چمانه در ایوان مسجد جامع یزد
نورگیری در اقلیم ها
نورگیری با آئینه کاری
-بخش چهارم : بررسی بهره گیری از نور طبیعی در چند نمونه از بناهای ایرانی
نور در مسجد شیخ لطف الله
نور در مجموعه گنجعلی خان کرمان (موزه مردم شناسی
نور در عمارت دهدشتی
نور در بازار کاشان
الف – به اعتبار منبع دریافت نور
ب – به اعتبار میزان و نحوه روشنایی فضا
نور موضعی
ارزش نوری
ترکیب بندی کلی نور در بازار کاشان