پاورپوینت بررسی تزیینات ، کاشیکاری و نقوش مسجد شیخ لطف الله
رنگهای بکاررفته در گنبد بر خلاف رنگهای اطراف درگاه است که برخی از بهترین موزاییکهای باقیمانده از دوران صفوی را به نمایش میگذارد. پانل های بیرونی شامل آرایه های فوق العاده و سایر طرح های گل پیچیده است که به نقش برجسته اصفهان تبدیل شده است. به خصوص آنهایی که گلدانی را به نمایش می گذارند که دم دو طاووس قاب شده است. خود درگاه حاوی مقرنسهای بسیار ظریفی است (حکاکیهای سنگی از نوع استالاکتیت که برای تزئین درها و فرورفتگیهای پنجرهها استفاده میشود) با غلظتهای غنی از نقوش آبی و زرد.
مسجد غیرعادی است زیرا نه مناره دارد و نه حیاط و پلکانی به در ورودی منتهی می شود. این احتمالاً به این دلیل بود که مسجد هرگز برای استفاده عمومی در نظر گرفته نشده بود، بلکه به عنوان محل عبادت زنان حرمسرای شاه عمل می کرد. به محراب یا نمازخانه از طریق یک راهروی پرپیچ و خم میتوان رسید، جایی که چشمها به تاریکی عادت میکنند، زیرا جابهجاییهای ظریف نور روی کاشیکاریهای آبی عمیق پخش میشود. این راهرو هم در طراحی و هم از عملکرد مسجد جداییناپذیر است، زیرا نمازگزار را از میدان بزرگ بیرون به نمازخانه رو به مکه و در محوری کاملاً متفاوت میبرد.
فهرست مطالب
معرفی مسجد شیخ لطف الله
نقوش به کار رفته در مسجد شیخ لطف الله
انواع اسلیمی ها مسجد شیخ لطف الله
حاشیه ها
حاشیه اسلیمی گلدار با واگیره انتقالی
حاشیه اسلیمی گلدار با واگیره انعکاسی
طرح های گلدانی
ترنج ها و شمسه ها
قاب های بکار رفته در داخل گنبد
طرحها با واگیره های ½، و بیشتر
واگیره انعکاسی ¼
¼ لچک و ترنج
واگیره بی نظیر ۳۲/۱
فرش های الهام گرفته از طرح کاشی مسجد