پاورپوینت تحلیل بررسی سنت هزار ساله نقوش هندسی در هنر اسلامی
در این دوره نقوش هندسی به صورت منظم و منظم به یکی از عناصر ضروری هنر و معماری اسلامی تبدیل شد.
چوب، گچ، آجر، کاشی و سنگ علاوه بر استفاده در هنرهای کتاب مانند تزئینات، تذهیب، مینیاتور، جلد شومیز و صحافی، در معماری نیز مورد استفاده قرار گرفت.
نماینده این هنر که نمونه های زیبایی در معماری اندلس در غرب دارد، در شرق معماری ترکی-اسلامی از قراخانیان بود.
شکوه نقوش هندسی
این هنر که قدمتی هزار ساله دارد امروزه توسط افراد بسیار کمی ادامه می یابد.
در اصل شباهت آن به سیستم های کریستالی بود. اما هر چه بیشتر کار کنید، عمیقتر چیزها را درک میکنید. اول از همه، حاوی یک پس زمینه هندسی عمیق است. منطقه ای عظیم که در آن علم و هنر تلاقی می کنند، جایی که می توانید ماهیت هندسه را ببینید.
هر داستانی سیستم خاص خود را دارد. سیستم های پیچیده، به ویژه آنهایی که ساختار پنج ضلعی دارند، هنگام کار شما را به دنیایی جذاب می برند.
هیچ یک از نقوش به کار رفته در نمونه های اولیه اسلامی به سطح پیچیدگی که بعداً دیده شد نرسید.
روابط سنتی تری بین پس زمینه و پیش زمینه وجود دارد. در این مثال ها، تقارن، هندسه، نور و سایه نقش چندانی نداشتند. سنت های محلی (نقوش هلنیستی، مسیحی) بیش از شکل گیری های جدید غالب هستند.
در مسجد اموی دمشق عناصر بسیار کمی از فرهنگ خاص آن چه از نظر معماری و چه از نظر تزئینات وجود دارد. مهمترین و حتی اولین این عناصر شبکه های پنجره مرمری در غرب است.
کاربرد منظم و منظم تزیینات هندسی در تمدن اسلامی رخ داده است. ترکیبات هندسی این تمدن بیشتر در زمینه معماری باشکوه است و در قرن یازدهم در ترکستان غربی یافت می شود. و XII. تزئینات قرن ها عموماً تزئینات هندسی سطحی بود که با آجر ساخته می شد.
جا دارد نمونه های اولیه تزئینات معماری هندسی را که در آناتولی هویت یافت و با تنوعی فراوان به ارزش هنری بالایی رسید، در آجرکاری های به کار رفته در دوره قراخانی جستجو کرد.
برخی از تکنیک ها و نقوش مورد استفاده در معماری تاریخی شهرهایی مانند بخارا، اوزکنت و سمرقند به سرزمین های سلجوقیان بزرگ، ابتدا در ایران، و سپس به آناتولی، عمدتاً از طریق قراخانیان منتقل شد.
نقوش هندسی در قرآن کریم ابن البواب از دوره عباسی اولین کاربرد ساختار نظام مند است.
و...