فهرست مطالب
سابقه تاريخی معماری دوره قاجاریه
تعریف واژه ها
معماری نئو کلاسیک
معماری رمانتیک
معماری التقاطی
تاریخ گرایی و سنت گرایی در معماری
تهران در آغاز تحول
ساختمان های تهران در عهد سلطنت ناصرالدین شاه در سه دوره تاریخی
جمهوری اسلامی ایران
معماری در دارالخلافه ناصری
کاخ گلستان
عمارت شمس العماره
منبع الهام شمس العماره
معماري قاجار پهلوي
نوع مصالح و سازه
عناصر تشكيل دهنده ساختمان
تزئينات
شكل كالبدي
تحليل نهايي
منبع
یخشی از متن
اواسط حکومت قاجار بناها هنوز منطبق براصول سنتی ساخته میشود ولی عناصر و تزیینات اروپایی وارد معماری خانهها شده و با تأثیر قرار دادن تزیینات نماها، رفته رفته به معماری فضاهای داخلی خانهها تعمیم مییابد. سرسرای ورودی با پلکانهایی که از وسط این سرسرا آغاز میشود، و از پاگرد به دو شاخه در جهت مقابل یکدیگر به بالا ادامه مییابد، تأثیر معماری کشور روسیه و از اواسط سلطنت ناصرالدین شاه به بعد رواج یافت. معماری خارجی با طرحهای تزیینی ایرانی از قبیل کاشی کاری، آیینه کاری، گچبری و ازاره بندی، توأم شد و گوشهای از معماری عصر قاجاریه رانشان میدهد. (بانی مسعود، ۱۳۸۸، ص ۱۱۷)[۳]
در این دوره هنوز سازماندهی فضاها مطابق با الگوی معماری ایرانی است و طرح پلان ایرانی و درونگرا، ولی عناصری از جمله ایوان ستون دار، سرستونهای به سبک معماری اروپا، فرم در و پنجره، کتیبهها و فرم سر درها، آیینه کاری در تالار طنبی، وجود نقاشیهای دیواری در اتاقها و موتیفهای مورد استفاده در تزیینات بنا تغییر مییابد و به فرم و اشکال اروپایی نزدیک میشود. هنوز در این دوره نظم پلان با نما منطبق است و یکی از بارزترین مشخصههای این دوره، قرارگیری راه پله در محور اصلی ساختمان است. (بانی مسعود، ۱۳۸۸، ص ۷۱۰)[۳]