پاورپوینت بررسی كتيبه و نقوش هندسي در معماري بناهاي اسلامي اصفهان
آنها اغلب از طرح هایی بر روی ترکیب مربع ها و دایره های مکرر تشکیل شده اند که ممکن است روی هم قرار بگیرند و در هم تنیده شوند، مانند عربی که اغلب با آنها ترکیب می شوند، تا الگوهای پیچیده و پیچیده ای را تشکیل دهند، از جمله طیف گسترده ای از تسلیحات. اینها ممکن است کل دکوراسیون را تشکیل دهند، ممکن است یک قاب برای نقوش گل یا تزئینات خوشنویسی تشکیل دهند، یا ممکن است در پس زمینه اطراف نقوش دیگر قرار گیرند. پیچیدگی و تنوع الگوهای مورد استفاده از ستارهها و لوحهای ساده در قرن نهم، از طریق انواع الگوهای شش تا سیزده پر در قرن سیزدهم، و در نهایت شامل ستارههای چهارده و شانزده پر در قرن نوزدهم تکامل یافت. شانزدهم نقوش هندسی در هنر و معماری اسلامی به اشکال مختلف مانند قالیچه های گلیم، نقش های گیره ایرانی و کاشی های زلیج مراکشی، طاق های مقرنس تزئینی، مشبک های سنگی سوراخ دار، سرامیک، چرم، شیشه های رنگی، چوب و فلز دیده می شود. علاقه به الگوهای هندسی اسلامی در غرب در حال افزایش است، هم در میان صنعتگران و هنرمندان، از جمله M. C. Escher در قرن بیستم، و هم در بین ریاضیدانان و فیزیکدانان، از جمله Peter Lu و Paul Steinhardt، که در سال 2007 اظهار داشتند که تغییر در Darb بحث برانگیز است. حرم امام در اصفهان می تواند الگوهای شبه تناوبی مانند تسلیح پنرز را ایجاد کند.
فهرست مطالب
چكيده
تاریخ معماری اسلامی
مقدمه:
تاریخچه معماری اسلامی در ایران
بررسی شیوه های معماری ایران
تاریخچه معماری در کشور های اسلامی
معماری در کشور سوریه
معماری در کشور عراق
معماری در کشور مصر
معماری در کشور اسپانیا
معماری درکشور ترکیه
معماری در کشور افغانستان
معماری در آسیای میانه(بخارا وسمرقند)
معماری در کشورهند
معماری در کشور پاکستان
بررسی مساجد کشور های اسلامی
سوریه:
مسجدجامع دمشق:
جايگاه كتيبه در معماري عصر صفويه
معماری هندسه گرا
طاق در معماری اسلامی ایران
طاق
انواع طاقها:
الف) طاق آهنگ:
ب) طاق ترکین:
ج) طاق چهار بخش:
د) طاق وتویزه:
طاق کجاوه:
طاق کاربندی:
جايگاه نقوش هندسي در معماري عصر صفويه
منابع