پاورپوینت تحلیل بررسی تزئینات معماری در دوره ساسانی
هنر گچ بری از دیرباز در ایران رایج بوده است، ایرانیان از این هنر استفاده می کردند بیشتر در معماری برای زیبایی و دکوراسیون. مورد استفاده در دوره ساسانیان شامل اشکال طبیعی، سبک، گیاهی، حیوانی، انسانی و هندسی. هدف اصلی پژوهش حاضر به منظور شناسایی نقش برجسته گیاهان اسطوره ای در گچ بری است دوره ساسانیان. نتایج نشان می دهد که مشخص شده است که گیاهان دارای ویژگی های خاصی هستند اهمیت در آیین ها و ادیان مختلف و همچنین ایران باستان و برخی از آنها به دلایلی جایگاهی مقدس و اسطوره ای پیدا کرده اند که برگرفته از دین است و اعتقادات مذهبی مردم و علاوه بر آن تأثیر زیادی در زندگی آنها داشته است و بر اساس این ویژگی ها در هنر هر عصری جلوه گر شده است. یکی از هنرهای ارزشمند دوران ساسانی هنر گچ بری است که جایگاه شایسته ای دارد برای خود در میان سایر هنرهای مختلف، دوره ساسانی خاص تر و پیشرفته تر است دیدگاه کاربرد و الگوی کار. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که تاریخچه ساخت گچ به قبل از ساخت خشت و پختن آن به آجر می رسد واولین مردمی که در ایران این کار را کردند هخامنشیان و سپس ساسانیان دنبال کردند و اعراب در جریان فتوحات خود این هنر را از آنان آموختند. با ورود اسلام به ایران، هنر گچبری از جمله هنرهای تزئینی به سرعت رواج یافت جذب فضای هنری این دوران با تفکیک کاربرد آن در دینی و غیر مذهبی بناهای مذهبی از جمله بناهای مذهبی تحت تأثیر هنر گچ بری است دوران ساسانیان سطوح داخلی دیوارهای مسجد سیمره، مزین به تزیینات گچبری با نقوش گیاهی و هندسی است. با توجه به این اصلی هدف از این تحقیق ابتدا گونه شناسی نقوش گچبری تزئینی و سپس ارزیابی و تحلیل تأثیر هنر گچبری ساسانی بر این نقوش نمایی از شکل و فرم نقوش تزیینی و بررسی شباهت های آن نقوش است.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
شیوه های تزیین در دوره ساسانی
گچبری
نقاشی
موزاییک و کاشی
طاق نما و نیم ستون
تزئین چوبی و گلی
نقش مایه های تزئینی
نقوش انسانی
نقوش حیوانی
نقوش گیاهی
نقوش هندسی
نقوش داستانی
نتیجه گیری
منابع