بخشی از مطلب
آثار موجود در معماري ايراني مجموعهاي به هم مرتبط هستند كه در طول قرون متمادي تحول يافتهاند.
درنگاهي به سير تحول معماري،پرداخت به تاريخ تحول فرم در معماري و خاستگاه آن از ضرورت برخودار ميشود. شناخت آن كه فرمهاي اوليه در چه دوراني شكل گرفتهاند،چگونه به تكامل رسيده و تبديل به فرمهاي اصلي شدهاند،و چگونه منشاء الهام براي آثار بسياري در طول قرون متمادي بودهاند،موضوعي است كه داراي اهميت در شناخت راز و رمز معماري غني و توانمند ايراني است.
هنگامي كه از فرم معماري بحث ميشود،بايد در نظر داشت كه منظور تيپولوژي فرمها است،كه در چهارچوب مباحث تيپولوژي در معماري مطرح ميشود.
يعني فرم ميتواند به پلان اطلاق شود،و يا به شكل و حجم ،ويا به هر دوي آنها.بنابراين فرم معماري واجد فضايي ميباشد.
فهرست مطالب
مقدمه
فرم معماري
فرمهاي اوليه و ساده
چهارچوب بحث تيپولوژي
فرمهاي ساده
صفه يا تخت
برجها و منارها
كعبه زرتشت
تحول تيپولوژيك برج و منار
ايوان
تالار
فرم ساده و اوليه
چهار طاق
نقش عملكردي و مشخصههاي فضايي
دالان
اولين اشكال دالانها
سازماندهنده در تركيب و تلفيق فرمهاي ساده
حياط
كاخهاي سروستان و فيروزآباد
تنظيم حرارت محيطي در فضاهاي اصلي
تنظيم و سازماندهي فضاها
اهميت حياطها در بناهاي مسكوني
شفافيت و تداوم
تداوم به كوچكي و بزرگي فضا
اصل سلسله مراتب
هندسه كثرتگرا
راز و ابهام
مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان
تعادل موزون/توازن حساس
عناصر معماري سنتي شهرهاي كويري
عناصر ويژه معماري ايران
همزيستي با اقليم و محيط
دريافت فضاو ادراك منظره
آبها زيرزميني
پيدايش باغهاي ايراني
چشمدل
درك معماري
اصول طراحي معماري
نتیجهگیری
منابع