پاورپوینت بررسی معماری تالار موسیقی و کنسرت سوردلوسک Sverdlovsk در روسیه
بخشی از مطلب
شهر اکرتینبرگ، به عنوان پایتخت اورال، به عنوان بزرگترین اقتصاد روسیه شناخته می شود. جمعیت آن در دهه گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته و به 1.5 میلیون افزایش یافته است و همچنان به عنوان مرکز اولیه و ملاقات با شرق و غرب، اروپا و آسیا ادامه می یابد؛ جذب بسیاری از فرهنگ ها، استعدادها و صنایع از سراسر اوراسیا.گروه معماری زاها حدید برنده رقابت طراحی طراحی سالن کنسرت Sverdlovsk در رقابت بین المللی روسیه شد. تلفیقی از یک کالبد که در بطن سبک معماری شرقی و غربی ذوب شده و به عنوان هسته فرهنگ، استعداد و ابتکارات در نظر گرفته شده است. این مجموعه به طور اختصاصی برای ارکستر سمفونی های مشهور و بزرگ طراحی شده تا بتواند میزبان اجراهای بزرگ و هیجان انگیز موسیقی باشد.در رقابت بین المللی روسیه که برای طراحی سالن کنسرت Sverdlovsk برگزار شد گروه معماری زاها حدید به همراه بیش از 64 تیم بین المللی دیگر به رقابت پرداختند. که توسط مجموعه ساخت و ساز و توسعه شهری روسیه طرح گروه معماری زاها حدید به عنوان طرح برتر این رقابت برگزیده شد.
سالن کنسرت Sverdlovsk با تاثیرپذیری از سازه و بنای همین ساختمان در سال 1963 طراحی شده است. برای طراحی خانه جدید ارکسترهای فیلوهارونیک، تیم طراحی زاها حدید جنبه های فیزیکی امواح صوتی و تاثیرات آن بر روی ساختمان را مد نظر قرار داده اند. فرم مواج و قوس دار دیوارهای مجموعه علاوه بر ارائه ویژگی های آکوستیکی، یک قوس از امواج صوتی را با هارمونی موزون و پیچش صدا تکرار می کند. به نحوی که وقتی ارکستر شروع به نواختن می کنند، خواص رزونانس صدا به صورت اِکو تکرار شده و به سرعت محو می شود. گوشه های تیز و قوس دار سالن عامل چنین اکویی می شوند. دلیل این همه جزئیات در طراحی داخلی سالن، ارائه بهترین اجرای زنده توسط گروه های ارکستر می باشد. چون این مجموعه به طور اختصاصی برای ارکست سمفونی ها طراحی شده است.
این گروه معماری برای طراحی این سالن کنسرت تلفیقی از یک کالبد که در بطن سبک معماری غربی و شرقی ذوب شده را به عنوان هسته فرهنگ، استعداد و ابتکارات مد نظر قرار داده اند. این مجموعه به طور اختصاصی و ویژه برای ارکستر سمفونی های مشهور و بزرگ طراحی شده تا اجرا های بزرگ و هیجان انگیز موسیقی در آن برگزار شود.
طراحی این سالن کنسرت از سازه و بنای ساختمان قدیمی در سال 1963 تاثیر گرفته است. تیم معماران زاها حدید برای طراحی خانه جدید ارکستر فیلارمونیک اورال، جنبه های فیزیکی امواج صوتی و تاثیرات آن بر روی ساختمان را در نظر گرفته اند. دیوار های این مجموعه دارای فرم مواج و قوس دار می باشد که به جز آن که خصوصیات آکوستیکی ارائه می دهد، یک قوس از امواج صوتی را نیز با هارمونی موزون و پیچش صدا تکرار می کند. به شکلی که زمان نواختن ارکستر، به شکل اکو، خواص رزونانس صدا تکرار شده و سپس به سرعت محو می شود. علت این اکو نیز گوشه های تیز و قوس دار سالن می باشد. تیم معماران در طراحی داخلی سالن کنسرت Sverdlovsk به علت ارائه بهترین اجرای زنده توسط گروه های ارکستر، از این همه جزئیات استفاده نموده اند. زیرا این سالن به طور ویژه برای ارکست سمفونی ها طراحی شده است.
طراحی داخلی سالن کنسرت شامل یک سالن اصلی است که 1600 صندلی در محور مرکزی، و 400 صندلی را در بالکن معلق آن تعبیه شده است. اما همین قوس و شیب درون سالن یک فضای گردهمایی و جمعی را دربیرون مجموعه خلق کرده که در ترکیب با پوسته شیشه ای، یک فرم آبستره را به نمایش می گذارند. برخلاف عملکردهای یک فضای فرهنگی و هنری مثل این پروژه، فرایند فضاهای عمومی برای تیم طراحی بسیار هائز اهمیت بودند و با ایجاد کنسول مفهومی بر روی بام منطقه جمعی را افزایش داده اند.
گروه معماری زاها حدید با بیش از 64 تیم بین المللی دیگر به رقابت پرداخت و توسط مجموعه ساخت و ساز و توسعه شهری روسیه به عنوان طرح برتر انتخاب شده است.
این مجموعه دارای یک سالن اصلی می باشد که در محور مرکزی آن 1600 صندلی و در بالکن معلق آن 400 صندلی قرار گرفته است. ولی به واسطه قوس و شیب درون سالن، در بین سالن کنسرت یک فضای گرد همایی و جمعی ایجاد شده که در ترکیب با پوسته شیشه ایی، یک فرم آبستره را به تصویر کشیده است.
در این پروژه برای تیم معماران زاها حدی، علاوه بر عملکرد های یک فضای فرهنگی و هنری، فرایند فضا های عمومی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بود، بنابراین تیم معماران بر روی بام سالن یک کنسول مفهومی ایجاد کرده اند که موجب افزایش منطقه جمعی شده است.و.......

