پاورپوینت تحلیل بررسی طراحی معماری سالن تئاتر شهر
يكي از مهمترين نكات ايمني كه در طرح تالار بايد مدنظر داشت مسئله آتش سوزي مي باشد . در تئاترهاي متداول بزرگترين منبع احتمالي آتش سوزي ، حريق بر روي صحنه مي باشد . با تمام مراقبت ها و دقتي كه در ساخت دكورها مي گردد احتمال اشتعال آنها در صورت رسيدن شعله وجود دارد حتي در صورتي كه ادعا شود كه از مواد نسوز براي ساخت دكورها استفاده مي شود باز در عمل ديده شده است كه فقط زمان مشتعل شدن آنها به تاخير مي افتد و پس از آتش گرقتن بوي تند و زننده و سمي مي سوزند . در صورتي كه بتوان از اضطراب عمومي ناشي از بروز آتش سوزي بر روي صحنه جلوگيري كرد ، در يك طراحي صحيح از جنبه هاي ايمني در برابر آتش سوزي ، به هيچ يك از حضار آسيبي نخواهد رسيد ، اگر چه آتش سوزي بر روي صحنه براي ساختمان آسيب ها و صدماتي را به همراه خواهد داشت . خطر اصلي آتش سوزي در تالار از برخورد دكور با كابل هاي برق ويا نورافكن هاي پشت و اطراف و بالاي صحنه مي باشد كه مي تواند منجربه اتصال و برئز جرقه و سپس آتش سوزي شود .
شيوه برخورد براي خاموش كردن آتش بر روي صحنه ، محدود كردن آن بين چهارديواري برج صحنه است . با استفاده از كوران طبيعي و قدرتمند هوا به طرف بالا كه توسط دودكش برج صحنه پديد مي آيد ، مي توان حرارت و دود را از صحنه و سالن تماشاچيان خارج نمود ، بزرگترين منفذ ( قسمت باز صحنه ) مي باشد كه نمايش در پشت آن اجرا مي شود ، براي حل اين مشكل از پرده ايمني استفاده مي شود .
پرده ايمني
پرده ايمني در اواخر قرن 18 بكار گرفته شد و در سال هاي بعد تكامل يافت تا امروز كه جزء جدايي ناپذير تالارهاي نمايش شده است .اين پرده معمولاً به صورت يكپارچه و محكم و صلب ساخته مي شود در موارد خاص كه ارتفاع برج صحنه محدود است مي توان آن را در دو قسمت ساخت .
انواع قديمي آن از پارچه بافته شده از آزبست بوده و به صورت رول در بالاي صحنه نگاه داشته مي شد و اما به خاطر خطر ذرات آزبست براي افراد ، ديگر از آن استفاده نمي شود .سنگين ترين نوع پرده صلب از قابي فولادي ساخته شده است كه صفحات فولادي روي آن را پوشانده و سطحي كه مقابل به تماشاچيان است ازپارچه هاي بافته شده از الياف نسوز و مسلح شده با سيم هاي بافته شده فولادي ، پوشانده مي شود اين پرده توسط ريلي قائم حركت مي كند و توسط طنابهاي فولادي در بالاي صحنه مهار شده است .در صورت بروز حريق با رها كردن اين طنابها ، به علت وزن خود پرده به پايين مي افتد . در محل برخورد پرده با كف بايد ضربه گير قرار داشته باشد تا سرعت سقوط آن را بگيرد . لبه هاي پايين ، اطراف و بالاي پرده بايد توسط نمد يا مواد مشابه پوشانده شود تا از هر حيث هوابندي شود . زمان سقوط و بسته شدن پرده نبايد بيش از 30 ثانيه باشد .اين سيستم بايد مجهز به آبپاش بوده و از بالاي پرده آب با فشار توسط فواره هائي بطور مداوم روي پرده ريخته تا آن را خنك كند . منبع تغذيه اين آبپاش ها بايد در بالاي برج صحنه باشد . اهرمهاي بالا و پايين آوردن پرده بايد دور از منطقه خطر آتش سوزي باشد .
فهرست مطالب
مقدمه
بررسی روشهای ساخت
سفت کاری
نازک کاری
دیوارها سقف کا ذب
درب چوبی
رنگ
دمای انبساط
فصل
روابط کلی در یک مجموعه فرهنگی
شکل زمین گیاه آب
ضوابط و معیارهای طراحی سالنهای موسیقی و تئاتر
مقدمه
بررسي قسمت هاي اصلي مجموعه
بخش نمایش و اجرا
صحنه
سالن با سقف بلند در بالای صحنه
سالن با سقف کوتاه در بالای صحنه
اجرا صحنه
محل استقرار ارکستر موسیقی
آپرون (قسمت جلوی طاقی در صحنه)
شبکه
توفال ها
پرده پشت صحنه
پوسته و سایبان ارکستر
درها
ارتفاع دهنده ها
فضای جابجایی دکور به صورت افقی
فضای جابجایی عمودی دکور
طرح نور برای صحنه
اتاق های کنترل نور و صدا
فضاهای نشستن تالارهای موسیقی
اشکال پلان : ( Floor Shaper )
فرم مناسب برای سالن و صحنه
بررسی زوایای دید
تعیین عمق
مبلمان سالن
طرح صندلی ها
فرم ردیف ها
تعداد صندلی ها در هر ردیف
صندلی های کنتینا نتال
راهروهای بین صندلی ها
بالکن ها
نور سالن
راهروها و عناصر ارتباطي
پله
سرويس هاي بهداشتي
فضاهاي وابسته به سالن كنسرت
بخش آموزش
اتاق هاي تمرين عملي
ملاحظات تأسيسات يبخش آموزش
اتاق هاي كر
اتاق هاي تمرين انفرادي
كلاس هاي پيانو
كلاس هاي تدريس نظري
سالن رسيتال (سالن تمرین)
اتاقك هاي شنيدن
كارگاه ها
کارگاه تعمیر ساز
كارگاه ساخت دكور
بخش اداري
نکات نهایی
معلولين در ارتباط با مجموعه
تأسيسات مكانيكي مجموعه
ايمني مجموعه در مقابل آتش سوزي
پرده ايمني
تهويه دود ( برج صحنه )
سيستم هاي اطفاي حريق
سيستم آب پاش
سیستم های خنک کننده با کف
راههای فرار از ساختمان
مطالعات آکوستیکی : تعريف آكوستيك در معماري
تعاریف اولیه
بازتاب
نوفه
واخنش
ضريب آبسورپسيون
آبسوربنت ها
انواع آبسوربنت ها
نصب آبسوربنت ها
مباني آكوستيك در طراحي تالارها به خصوص تالارهاي موسيقي
زمان واخنش مناسب در تالارهاي موسيقي
تعداد تماشاگران ، مبلمان و جنس آنها
حجم سالن موسيقي
فرم مناسب براي تالار موسيقي
فرم سقف و ديوارها
بازتاب امواج (بازتاب آيينه اي)
پژواك
كانوني كردن
خزش
امواج ايستا
پخشايي
نتيجه گيري
نمونه های خارجی
شهر موسيقي (The City Of Music )
مركز موسيقي والت ديسني
نمونه های ایرانی
اپراي گلايندبورن
برنامه ریزی کالبدی
برنامه فیزیکی
منابع