پاورپوینت بررسی هنر و معماری هخامنشیان
جنس ستونها و مجردیها و پلهها از سنگ آهکی سفید زیبا یا مرمر کبود سخت است. پشت «چهلستون»، و در طرف خاور آن، «تالار صد ستون» قرار داشته. از این تالار، جز یک ستون و از ارههای خارجیی که حدود آن را نشان میدهد، چیزی بر جای نمانده است. شاید این دو کاخ زیباترین بناهایی باشد که در جهان قدیم و جدید به دست آدمیزاد ساخته شده است.
اردشیر اول و اردشیر دوم در شوش کاخهایی ساختند که از آنها جز آثار شالوده چیزی بر جای نیست. بنای آن کاخها با آجر بود و روی آنها را با زیباترین سفال لعابدار پوشانده بودند. در ضمن کاوشهای شوش، «نقش دیواری تیراندازان» به دست آمده، که به احتمال قوی صورت «جاودانان»، یعنی جانداران و پاسبانان خاص شاهنشاه، را نمایش میدهد. در ضمن تماشای این نقش، چنان به نظر میرسد که این تیراندازان با شکوه، بیش از آنکه قصد جنگ داشته باشند، خود را آراستهاند تا در جشنی درباری شرکت کنند. جامههایی بر تن دارند که با رنگ درخشان خود توجه را جلب میکند؛ پیچ و خم موهای سر و رویشان مایة شگفتی میشود؛ با غرور و نیرومندی خاصی نیزههای خود را، که نشانة منصب رسمی ایشان است، به دست گرفتهاند.
نقاشی و پیکرتراشی، در شوش و سایر پایتختهای پارس، عنوان هنر مستقلی نداشت، بلکه از شاخههای معماری به شمار میرفت؛ به همین جهت، بیشتر مجسمهها کاردست هنرمندانی بود که، برای همین کار، آنان را از آشور و بابل و یونان به پارس آورده بودند.
فهرست مطالب
مقدمه
کشور و سرزمین
شاهنشاهان هخامنشی
پادشاهی کورش بزرگ
گسترش کشور و سرزمین
مرگ کورش بزرگ
ویرانههای تخت جمشید
هنر هخامنشیان
کاشیکاری
فلزکاری
مرصع کاری
تخت جمشید
واژه پارسه، تخت جمشید و پرسپولیس
سنگ بنای نخستین
آرایش نقوش
پلکان ها
پلکان های ورودی سکو و دروازه ملل
پلکانهای کاخ آپادانا
کاخها و ساختمانها
کاخ آپادانا
کاخ تچر
کاخ هَدیش
کاخ ملکه
کاخ صدستون
کاخ شورا
آرامگاههای شاهنشاهان
ساختمان خزانه شاهنشاهی
کتیبههای گلی
سنگنبشتهها
سنگنبشتههای داریوش بزرگ
کتیبههای پیبنای کاخ آپادانا
سنگنبشتههای خشایارشا
کتیبه های غیر هخامنشی
منابع