پاورپوینت بررسی سنت در معماری
نخستین گام برای احیای سنت بازگشت به خوشتن خویش و فاصله گرفتن از تجدد گرایی و بلکه مبارزه با آن است . اما ساحت ها و مراتب هر سنت متعددند ، لیکن در وهله نخست می توان آنها را به دو ساحت بنیادین ظاهر و باطن ارجا داد : ساحت اول (ظاهر) به آن جنبه از
یام نازل از عالم بالا می پردازد که بر کل زندگی یک انسان سنتی حاکم است . ساحت دوم (باطن) به نیازهای معنوی و فکری کسانی می پردازد که خدا یا حقیقت الحقایق را در این دنیا جست و جو می کند . در اسلام ایت دو ساحت به عنوان ساحت شریعت و ساحت طریقت شناخته شده اند . سنت هم از جنبه ظاهری و هم از جنبه باطنی مستلزم راست اندیشی است . در واقع راست اندیشی از سنت جدایی ناپذیر است و راست اندیشی در کلی ترین معنایش چیزی جز حقیقت فی نفسه نیست . از دست رفتن مفهوم سنت و ماهیت چند ساحتی دین در جهان متجدد ، معنای راست اندیشی را نیز محدود کرده است ، به گونه ای که امر باطنی و امر عرفانی اغلب همچون اموری غیر راست اندیشانه به باد انتقاد گرغته می شوند . خلاصه اینکه سنت با وحی ودین ، با امر قدسی ، با مفهوم راست اندیشی ، با مرجعیت ، با استمرار و انتظام در انتقال حقیقت ، با امر ظاهری و امر باطنی و همچنین با حیات معنوی و بالاخره با علم وهنر ، پیوندی ناگسستنی دارد . لیکن امروز سنت گرایی و پایبندی به سنت در غرب وجود ندارد و متاسفانه در شرق نیز دچار انحرافاتی شده است ، بطوری که دیگر هرگز سنت گرایی به معنی روح واقعی سنن معنوی نیست . بنابر این ، برای احیای سنت از دست رفته و تجدید حیات حقیقی و معنوی آن باید به روح سنت های زنده و موجود (از جمله اسلام وهندو) که تنها در جهان شرق هنوز به تمام معنی زنده یافت می شوند ، مراجعه کرد .
فهرست مطالب
تعاریف سنت
سنت ودین
سنت و امر قدسی
احیای سنت
هنر سنتی
معماری سنتی
زیبایی از دیدگاه سنت
کعبه متجلی ترین زیبایی عالم
علت بحران : گسستن از بنیادهای معنوی و تشویش فکری
علت بحران : گسستن از بنیادهای تاریخی و تشویش در سیر تاریخی به دلیل تهاجم فرهنگی غرب .
راه حل آنها : تجدد کامل
روستای زیرزمینی میمند
روستای کندوان
روستای ابیانه
بازار
مدرسه
حمام
تزئینات ابنیه مذهبی
شکلهای انتزاعی
شکلهای هندسی
منابع