معماری ژنتیک – انسان طبیعت معماری
شبیه سازی های رایانه ای از فرایندهای تکاملی- تکنیکی است که به تازگی برای مطالعه ی نیروهای بیولوژیکی بکار می رود.می توان در یک محیط دیجیتال جمعی از حیوانات و گیاهان مجازی و روند جفت گیری آنها را دنبال کنیم.خواهیم دید که این موجودات در حین انتقال داده های ژنتیکی به فرزندانشان خود نیز تغییر می یابند.در این میان، تعریف ارتباط میان ژن های مجازی و صفات مشخصه ی جمعی، که آنها را تولید می کنندکار دشواری است.
معماری ژنتیک ، معماری ، زنتیک در معماری
از کارهای دیگری که در برنامه ً الگوریتم های رشد ً می توان انجام داد، تعیین چگونگی پخش یک ژن در یک جمعیت در طول نسل های متمادی است که به طور خودکار توسط این برنامه ها اجرا می شوند.
مطالعه خصوصیت های عملکردی و فرمان این گونه نرم افزارها، برای خود رشته ای است کاملا مجزا از کاربرد تحقیقات بیولوژیکی که این شبیه سازی ایجاد می کند..
در این مقاله بر کاربردهایی که این تکنیک ها می توانند در کمک به طراحی معماری داشته باشند توجه میکنیم.
در این روش شبیه سازی های تکاملی به طوری جانشین طراحی می شوندکه هنرمندان به جای طراحی فرم به کمک نرم افزارها، روند تولید فرم را طراحی می کنند. ازآنجا که این نرم افزار به راحتی در دسترس همگان قرار دارد ممکن است کاربرها تصور کنند، که خلق فرم های جدید تبدیل به یک روش معمول خواهد شد اما باید خاطرنشان کرد که فضای طرح های ممکنی که الگوریتم در آن عمل می کند، باید به حد کافی غنی باشد تا منجربه فرم های استثنایی شود. اگر این تکنیک ها به عنوان یک “کمک طرح” باعث شود که فرم ها قابل حدس زدن باشند، این کار روشی کارآمد نخواهد بود.
تکامل مجازی تنها در صورتی امکانپذیر است که تصور تمام ترکیبات بالقوه ی آتی برای طراح غیر ممکن باشد وآنچه از این روند منتج می شود باید تکان دهنده بوده یا حداقل باعث شگفتی شود.
در کار ژیل دلوز، الگوریتم های رشد نقش قاطعی را در امر طراحی، به عنوان فضای جستجوگر و بارور،ایفا می کنند.دلوز این روش را اختراع نکرده است اما برای اولین بارمفهوم نوین تکوین فرم را با بهره گیری از آن پایه گذاری کرده است.
سرفصل های این پروژه شامل موارد زیر می باشد.
ژیل دلوز و الگوریتم رشد در معماری
نحوه استفاده از الگوریتم های رشد
روش طراحی رایانه ای
تفکر تشدیدی در معماری
نحوه کاربرد تفکر تشدیدی در معماری
بن بست پروسه تکامل
طرح اندامی یا تعدد مجازی
روش طراحی مجازی
نتیجه گیری
معرفی یک معمار در رابطه با معماری تقلید زیستی
طراحی تقلید زیستی
نرم افزار های کاربردی
نمونه های طراحی شده
پویایی طبیعی و تقلید زیستی
فضای ژنتیک
حباب درخشان
نمونه های طراحی شده :
فضای معماری طراحی شده Moet
مبلمان ژنتیکی طرح شده توسط Bosse
مرکز شنا و بازی های آبی المپیک ۲۰۰۸ (آتن)
پاویلیون بیونیک
نمونه طرح های معماری و شهری
خانه قارچی
شهر کرم وار
محل معمای گرمای جزیره شهری
فضای حصیری
مقایسه معماری معمول و معماری ژنتیک
نتیجه گیری
منابع
.