پاورپوینت بررسی آوانگارد خردگرا و مانیفست «دنیای جدید» هانس مایر
ربع اول قرن بیستم اغلب در تاریخ نگاری هنر و معماری به عنوان «عصر جنبش ها» یاد می شود. این دوره نیز عصر مانیفست است; زیرا اکثر جنبش های مورد بحث اهداف، جهان بینی و آرمان های خود را در مانیفست بیان می کنند. هر یک از این مانیفستها همچنین رابطه هنرمندان، معماران یا شخصیتهای ادبی را با شرایط جدید، امکانات تکنولوژیکی و نظم سیاسی عصر مدرن نشان میدهد. به گفته علی آرتون، «همه این آوانگاردهای تولید شده توسط رشته تاریخنگاری در واقع در دو خوشه متضاد هم از نظر ریشههای تاریخی و هم از نظر رژیمهای دانشی جمع میشوند. در مرکز یکی از این خوشه ها آرم و در مرکز دسته دیگر فانتاسما قرار دارد . یا عقل و خیال، عقلانیت و تخیل (تخیل)، منطق و شانس (خیال)». [یک]
بدون شک، اولین چیزی که در میان مانیفست های شکل گرفته حول لوگوها یا عقلانیت به ذهن می رسد، مانیفست آینده نگر است که توسط شاعر ایتالیایی فیلیپو توماسو مارینتی در سال 1909 نوشته شده است. متن مارینتی به شدت با انباشته های گذشته مخالفت می کند. این متنی رادیکال است که ایتالیا را با بازار آشغالها و موزهها را با گورستانها مقایسه میکند، در حالی که ماشینهای عصر مدرن و این زیباییشناسی صنعتی جدید را تحسین میکند. در دیدگاه خردگرایانه آن دوره، موضوع «ماشین» به کشتیهای بخار، هواپیماها و ایستگاههای قطار محدود نمیشود. معمار سوئیسی-فرانسوی لوکوربوزیه در مقالههای خود برای مجله L'Esprit Nouveau در سال 1921 پیشنهاد کرد که این خانه ماشینی است که در آن زندگی میشود و این مقالات بعداً به عنوان یک کتاب با نام معماری Vers une منتشر شد. معمار سوئیسی، هانس مایر، چند سال پس از لوکوربوزیه، متن "Die Neue Welt" را نوشت که ترجمه ترکی آن در زیر ارائه شده است. افکار مایر بدون شک با عقل گرایی گره خورده است، و مخالفت شدید او با گذشته و کهنه تقریباً اشاره ای به آینده پژوهان است. معمار که آشکارا تحسین خود را از زیباییشناسی ماشینی ابراز میکند، همچنین یک مارکسیست سرسخت است که به تولید تعاونی و انترناسیونالیسم معتقد است. یکی دیگر از جنبه های جالب این متن این است که در سالی نوشته شده که هانس مایر در باهاوس شروع به کار کرد. افکار مایر در مورد ساخت و ساز مسکن نشان می دهد که او بسیار تحت تأثیر مفهوم «ماشین خانه» لوکوربوزیه قرار گرفته است. در پروژه هایی که اجرا می کند همیشه کارایی را در نظر می گیرد. به گفته مایر، هنرمندان و معماران اکنون باید دغدغه های زیبایی شناختی را پشت سر بگذارند و با در نظر گرفتن جامعه و نیازهای آن، محصولاتی مبتنی بر عملکرد تولید کنند. این تولید باید برای همه باشد نه افراد خاص. زیرا در عصر مدرن «هنر برای هنر» تمام شده است. و....