پاورپوینت نورپردازی در معماری هتل
هال ورودی: تنظیم چشمانداز هتل
پذیرش
راهروها: نور راهنمای گذر
رستوران و نوشگاه
اتاقها
حمام:
آبتنی در نور
اتاقهای ملاقات: ایستگاههایی تجاری
امکانات رفاهی و ورزشی
نمای بیرونی: تبلیغ شهری
پارکینگ
مطالعات رایگان اینترنتی در این زمینه و بی ارتباط به مقاله
طراحي با نور: در هتل وزيرمجموعههاي آن
ايجاد كاربري 24 ساعته، چند گانگي فعاليتها و پيچيدگي فضاهايي كه ممكناست همزمان چندين نقش را داشته باشند در طراحي هتلها تمهيداتي را ميطلبد كه يكياز مهمترين آنها نورپردازي است. در تلاقي معماري و طراحي داخلي، نورپردازي جايگاهويژهاي دارد كه گسترهي وسيعي از نيازها را پوشش ميدهد. اين نور است كه بهميهمانان خوشامد ميگويد و به آنها احساس آرامش ميدهد، گاهي نمودار تصاوير است،گاهي مشخص كنندهي موقعيتها، گاهي هم حريمها را از هم تفكيك ميكند و اختلافكاربريها را مشخص ميكند. ضمن آنكه به ميهمانان كمك ميكند تا در فضايي ناشناختهسير كنند و به كشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضاي يك مهمان خانه يا هتل، ويژگيمنحصر به فردي دارد كه با توجه به آن ميبايست نورپردازي خاصي صورت گيرد تا معرف آنمشخصه باشد. در ادامه به تعريف اين بخشها و چگونگي طراحي آنها با نورميپردازيم.
هال ورودي: تنظيمچشمانداز هتل
هال ورودي جايي است كهميهمانها در آن جا ثبت هويت ميشوند و در عين حال هتل هم براي آنها ثبت هويتميشود! تصوري كه شخص از بيرون ساختمان به دست آورده، در بدو گذر از درهاي ورودي دراين نقطه تقويت يا دگرگون ميشود. اين محل بايد براي همهي مهمانان بالقوه و بالفعلجذاب و پذيرا باشد. بايد گرم، راحت، صميمي و در برگيرنده باشد. چگونگي ادراك فضايداخلي وابستگي زيادي به مقطع زماني دارد. نورپردازي مناسب در فضايي ثابت چنان تنظيمميشود كه اين فضا براي مسافري كه صبح هنگام هتل را به مقصد فرودگاه ترك ميكند وتازه واردي كه نيمهشب وارد ميشود، به يك اندازه خوشايند باشد. صبح هنگام بايد همهچيز پرانرژي و تازه به نظر آيد؛ اما هنگام شب، پس از يك روز فعال، محيطي راحت ومطلوب است كه در عين حال خوابآور نباشد. براي اين فضا مناسب است كه در زمينهاي ازنور محيطي، نورهاي متمركز نقطهاي طراحي شود كه در عين ايجاد يك بافت بصري درجهتيابي به ميهمانان كمك كند. با كمك نورپردازي ديد را به سمت اشياء مورد نظر وبخشهاي طراحي شده هدايت ميكنيم. چشم، ناخودآگاه به سمتي توجه ميكند كه نورانيتراست و در آن ناحيه معطوف به لبهها و كنجها ميشود پس بيشتر تاكيد را ميتوان برطراحي نورهاي خطي و مشخص كننده لبهها گذاشت. در زمينهاي از نورهاي محيطي ميتوانقسمت پذيرش را با شدت نور متفاوت يا رنگ متفاوت چنان طراحي كرد كه در فضاي هالورودي بيشترين نظر را جلب كند.
پذيرش :قسمت پذيرش دو نقشكاربردي و دكوراتيو توامان دارد. نورپردازي در سطح كاربردي بايد چند منظور را تامينكند. نورهاي رو به پايين كه بالاي ميز كار قرار ميگيرند به مشتري كمك ميكنند كهفرمها را مطالعه كند و بداند در حال امضاء و قبول چه مواردي است! در پشت ميز كارهمچنين نورپردازي براي كارهاي نوشتاري و خواندني كاركنان لازم است. مسلماً در اينحالات مواد و مصالح به كار گرفته شده نبايد چنان باشند كه نور را به چشم بازبتابانند يا در موارد استفاده از كامپيوتر بازتابي روي صفحهي مانيتور ايجاد كنند. فضاي اين قسمت بايد پذيرا و خوشايند باشد و در آن از نورهاي گرم و صفحات نوراني درزمينهي عمودي استفاده شود. نورهاي سقفي به كمك نورهاي ميز و ديگر نورهاي محيطيبايد چنان تعديل شوند كه چهرههاي مراجعان و كاركنان ملايم و زيباتر جلوه كند ومخوف و هراسانگيز به نظر نرسد. در بيشتر هتلها ميز پذيرش اولين عنصر مورد توجهاست كه ممكن است با جهت رو به پايين يا بالا نورپردازي شود. در طراحي و عرضهيمصالحي كه در طرح به كار ميرود، فيبرهاي نوري با نورافشاني رو به بالا در كف ياتوام با كاتود سرد، بر حالت نمادين مجموعه تاثير بسزايي ميگذارد. يك نقطه نظرطراحانه اين است كه براي قسمت پذيرش گوشهاي بيافرينيم چون صحنهي نمايشي خاموش باپيشخوان نوراني و گلها يا مجسمههايي شاخص يا هر چيز سادهي ديگري كه جلب نظر كندو توجه مراجعان را به طور نامحسوس به خود جلب كند.
راهروها: نور راهنماي گذر
راهروها از آن دسته فضاهاي ارتباطي هستند كه اغلب توجه كمي به طراحيآنها ميشود. هر قدر هم كه در طراحي معماري اين قسمتها سهلانگاري شده باشد يكطراح داخلي با نورپردازي مناسب ميتواند اين بخشهاي مرده را احياء كند. در هر هتليحتي اگر هدف نهايي فقط اجارهدادن اتاقها باشد بالاخره لازم است كه مسير رسيدن بهاين اتاقها جذاب و جالب توجه باشند. از آنجا كه معمولاً راهروها در نقاطي ازساختمان قرار دارند كه از نور روز بينصيب است، بايد تمام مدت شبانهروز نورپردازيشوند؛ پس در اينجا هم جنبههاي زيباييشناسي و كاربردي مورد نظر است هم صرف انرژي. معمولاً وجود يك سيستم كنترل در راهروها ضروري است تا بدين ترتيب ميزان نور موردنياز برحسب ساعات مختلف روز خود به خود تنظيم شود. بديهي است كه هيچ كس نورخيرهكننده و تند را در ساعت 3 صبح يا يك نور بيرمق و فضاي تاريك هم زمان با آغازروز را نميپذيرد. خلق ديدهاي متنوع نيز بهانهي خوبي است براي عوض كردن منابعنورپردازي در طول روز نورپردازي موضعي يا زمينهاي تابلوها و شمارهها و به كارگيرينورهاي كفي فراافكن در امتداد جدارههاي راهروها ميتواند متناوباً صحنههاي نمايشيمتنوعي ايجاد كند. به طور كلي نورهاي خطي، ممتد و قابل تعقيب از جمله تمهيداتيهستند كه براي مسيرهاي گذر مناسب به نظر ميرسند. به منظور صرفهجويي در مصرف انرژيدر نورپردازيهايي كه ممكن است در راهروها شبانه روز فعال باشد cfl يا لامپهايفلورسنت فشرده توصيه ميشود. در بعضي از هتلها فضاي ارتباطي با كيفيتي رعبآورطراحي شده و به هدر ميرود؛ به نحوي كه ساكنين هتل مايلند بيتامل سريعاً از آنعبور كنند. روش نورپردازي صرفاً سقفي، بيشتر به ايجاد سايهها ميپردازد تانورپردازي، و چون سناريويي براي طراحي نور ندارد، بيهيچ مزيتي تشخيص چهرهها واماكن را دچار اختلال و ابهام ميكند. در كنار اين نوع نورپردازي، بهتر است كهجدارههاي عمودي نيز نوراني شود تا حس تهديد شدن و ترس از فضاي بسته را كاهش دهد. اگر راهرو طولاني باشد (كه در بيشتر موارد چنين است) لازم است كه اين فاصله درنقاطي شكسته شود و اين كار ميتواند به كمك تعريف واحههايي از نور حجمي صورت گيرد. در هرجايي كه لازم باشد ميتوان نور خطي را كه دنبالكنندهي مسير است با نورپردازييك شي تزييني، درهاي عبور، لوسترهاي آويز يا ديواري قطع كرد و يك ايست بصري در ريتمايجاد كرد.
رستوران و نوشگاه : هرچند به جهت صرفهجويي انرژي و نگهداري لازم به نظر ميرسد كه در همهي قسمتهاي يك هتل لامپها و منابع نوري مشابه به كار گرفته شود تا هزينهها كاهش يابد و راندمان عملي بالا رود، اما ضرري كه يكنواختي و كسالت بار بودن فضاها در دفع مراجعان ايجاد ميكند بسيار قابل توجه است. بررسي انواع هتلها ثابت ميكند كه فضاي رستوران و قهوهخانهها بهتر است كاملاً متفاوت و با نورپردازي ويژه طراحي شود و حتي ورودي مجزا و فضاي روانشناختي متفاوتي براي آنها خلق شود. در بسياري از كشورهاي جنوب آسيا كه مكانهاي غذاخوري در كنار هتل تعريف ميشوند و كمتر به رستوراني مجزا برميخوريم، به صورت عرف رستوران با هويتي مستقل طراحي ميشود و زيرمجموعهاي از امكانات اقامتگاه به حساب نميآيد. مهمترين عامل در تجربهي خوردن و آشاميدن، طبيعت اجتماعي آن است. موضوع اصلي نورپردازي اين فضاها آن است كه مردم چگونه به نظر رسند و چه احساسي داشته باشند. چهرهها بايد آرام و گرم به نظر رسند، پس بايد نورپردازي تعديل شدهاي از سمت بالا و طرفين كه از پديد آمدن سايههاي تيز و تيره جلوگيري ميكند صورت گيرد. نور بايد فضايي ملايم خلق كند و بدين منظور با در نظر گرفتن ميزان نور روز در هر ساعت يك سيستم كنترل هوشمند نور كه فضاهاي صبحانه، ناهار و شام را به درستي نورپردازي كند، ضروري مينمايد. نورپردازي بايد فضاي بصري را برانگيزاند. با توجه به نوع غذايي كه در هر رستوران سرو ميشود ميتوان نورپردازي را چنان تعريف كرد كه مدت زماني كه مشتري ميتواند در محل بماند، تعيين شود. مثلاً در رستورانهاي غذاي سريع يا آماده ممكن است ضمن بهرهگيري از مصالح سرد و فلزي- انعكاسي از نورهاي تند و رنگي بهره گرفته شود كه ماندن مشتري را در زمان طولاني ميسر نسازد چون در اين گونه مكانها غذا بايد سريع آماده و خورده شود و جاي تامل و نشستن طولاني نيست. اما در رستورانهاي مجلل كه قابليت صرف غذا براي مدت طولاني در ضمن بحث و استراحت وجود دارد تمهيدات فراواني ميتوان انديشيد كه ماندگاري مشتري را در فضا بيشتر كند. علاوه بر نورپردازي گرم محيطي با كمك لايههاي مختلفي از نور، ممكن است اشياي خاصي از جمله مجسمهها و دستههاي گل را مورد تاكيد قرار دارد، بخشهاي مختلفي از ديوار را نوراني كرد و قسمتهاي انتزاعي متفاوتي بر آن آفريد، نور را به صورت پوشيده در پشت ميزها و مبلمان طراحي كرد و نورهايي در سطح پايين، نورپردازي لبهها و زمينهي اشياء شيشهاي، ميلههاي كاتد سرد و فيبرهاي نوري به كار گرفت تا فضا را تا حد امكان مجسمهوار، جذاب و سه بعدي تعريف كرد. فضاهاي پذيرايي بهترين مكانها براي ارايه تكنيكهاي نمايشي مانند نورافكنهاي متغير چند رنگ و رقص نور است. حتي در طرحهاي داخلي رسمي نيز پروژكتورهاي نور رنگي يا آبشاري ميتوانند به عنوان عناصر پوياي تزييني به كار روند و سردي يك محيط بزرگ را به طرز موثري كاهش دهند.
اتاقها : در حالي كه نحوهي پرداختن به فرمول طراحي هتلهاي بينالمللي هر روز در حال تغيير و بررسي است، فضايي كه چندان تغيير نكرده است و همچنان به صورت سنتي طراحي ميشود، اتاقهاي آن است. شايد دليل مهم اين امر، محافظه كار بودن صاحبان اين هتلها باشد كه ميترسند مشترياني كه براي استراحت و آرامش به اين اقامتگاهها مراجعه ميكنند با فضايي غيره منتظره و غير متعارف مواجه شوند. طرح رنگهاي يكنواخت و تلاش براي ايجاد حس تعليق با به كار بردن ميزهاي سنتي و لامپهاي استاندارد از جمله عواملي است كه كماكان در اتاقهاي اقامتگاههاي مختلف به چشم ميخورد. ضمن آنكه بودجه، مانع ديگري براي تغيير طرح اتاقهاست. فرضاً افزودن يك لامپ سقفي در بخش ورودي اتاق به معناي 300 چراغ اضافي در كل مجموعه است. به هر صورت چون اتاق پر اهميتترين فضا در طول اقامت اشخاص است بايد در طراحي و نورپردازي مورد بازنگري كامل قرار گيرد. نورپردازي اتاقها در واقع سختترين بخش طراحي نور است، چون معمولاً نور سه يا چهار وظيفهي همزمان بر عهده دارد و هر منبع نوري حيطهي درخششي دارد كه نبايد با ديگر محدودهها تداخل كند. به تدريج نظر هتلداران به اين امر مهم جلب شده است كه كمبودهاي نورپردازي اتاقها و در نظر نگرفتن چگونگي آن در روند طراحي ميتواند مشكلساز باشد. اخيراً نورهاي شبانهاي طراحي شدهاند كه با تامين حداقل نور مورد نياز، رفت و آمد شبانه بدون ايجاد مزاحمت را براي هم اتاقيها آسان كرده است. نورهاي مطالعه طوري طراحي شدهاند كه با داشتن محدودهي كاملاً قابل كنترل براي خواندن كتاب يا كار با كامپيوتر دستي بدون سلب آسايش ديگران مورد استفاده قرار مي گيرند. فيبرهاي نوري كه منبع نوري قابل لمس و كنترل راحتي فراهم ميآورند و در مصرف انرژي صرفهجويي ميكنند با نور كاملاً متمركزي كه به وجود ميآورند جايگزين لامپهاي كم ولتاژ هالوژن شدهاند كه داراي نقطهي انتشار بسيار داغي هستند و هرچند كه گرانترند ولي در طول زمان مقرون به صرفه هستند. در كنار اين موارد كاربردي، با طراحي بصري و نورپردازي مواجه ميشويم كه مثلاً در هتل سن مارتين لين توسط فيليپ استارك صورت گرفته است. هر چند كه ممكن است ساده به نظر رسد، ولي حتي اين حركت ساده هم براي بسياري از هتلداران خارج از عرف و بسيار پيشرو تلقي ميشود: در اتاقهاي اقامت به كمك سيستم نورپردازي تعاملي اين امكان به مهمان داده ميشود كه با تغيير رنگ نورپردازي، فضاي اتاق را به كلي دگرگون كند. چنين كنترلهايي تاثير بسيار مثبتي بر اشخاص گذاشته و باعث جلب توجه آنها ميشود. با استفاده از اين سيستم ميهمانها ميتوانند بر حسب روحيه و نياز شخصي، نور رنگي خاصي را در فضا داشته باشند كه كليدهاي معمولي چنين امكاني را نميدهند. اين نور رنگي در واقع طراح اصلي داخل فضاي اتاق در شب است كه با هر فركانسي منظري نوين ميآفريند.
يكي از نكات كليدي كه حتي در يك اتاق سنتي هم به نظر ميرسد اين است كه كليدها در كجا قرار گيرند. اغلب زماني طول ميكشد تا بدانيد كليدها كجا قرار دارند و هركدام چه بخشي از اتاق را روشن ميكنند و اكثراً هم قرارگيري اين كليدها منطق مشخصي را دنبال نميكند. خيلي جاها ناچار ميشويد در حالي كه چراغ روميزي بسيار داغ است دست خود را داخل كلاهك آن كنيد و در اطراف به دنبال كليد آن بگرديد! اينها همه روشهاي اشتباهي است كه بايد بازنگري شوند. هدف در اينجا آسايش و تامين نيازهاي مردم است كه هرچند همهي هتلهاي زنجيرهاي وعدهي آن را ميدهند، اما هنوز به طور كامل برآورده نشده است.
حمام: آبتني در نور
تا مدتها طراحان به نورپردازي اين بخش اصلاً فكر نميكردند؛ اما اكنون ميدانيم كه ميتوان اين بخش را چنان طراحي كرد كه جالبترين نقطه براي مسافران باشد. منابع نوري كم ولتاژ بهترين انتخاب براي اين فضا هستند؛ چون باعث ميشوند فضاي يك حمام جذابتر به نظر رسد، برق خاصي به آن ميدهد كه يك طراحي قديمي هرگز به آن نميداد. بدون ترديد در اين فضا آيينه نقطهي اصلي تمركز است. براي توليد يك نتيجهي مطلوب بدون ايجاد سايههاي تند در پس اشياء، بهترين راه اين است كه آئينه از پهلو نوردهي شود تا نور ملايمي چهره را روشن كند. نور بايد حتماً گرم باشد. توام با اين نور نورهاي فروافكني نيز با دقت تعبيه ميشود كه نبايد درست بالاي سر باشند تا سايههاي نامطلوب بر چهره بيافرينند يا طوري قرار گيرند كه انعكاس آنها از آيينه به صورت برگردد. خوب است بالاي دوش هم چراغ سقفي داشته باشيم كه بدون آن دوش يك سوراخ سياه به نظر ميرسد. كليدهاي روشنايي در حمام نيز بايد قابل كنترل شدت باشند. در هتل سن مارتين لين در لندن به اين مساله نيز فكر شده است؛ به طوري كه يك كليد كنترل شدت ساده دو آويز سقفي را روي دستشويي كنترل ميكند. اولي زماني به كار ميرود كه شخص رو به روي آينه در حال آرايش يا اصلاح است و يك نور شديد نياز دارد و ديگري يك نور محيطي براي روشن نگه داشتن فضاي حمام است.
سالنهاي جشن و اتاقهاي چند منظوره: نورهاي رويايي
سخنرانيها و كنفرانسهاي اداري، وقايع اجتماعي، جشنهايمحلي و نمايشهاي لباس، همگي وقايعي هستند كه در نظر گرفتن تمهيدات لازم براي آنهادر هتل ارزش افزوده و درآمد سرشاري را براي صاحبان آن هتل فراهم ميكند. رشد چشمگيراين گونه روابط اقتصادي در كنار پيشرفت تكنولوژي باعث شده كه فضاهاي انعطافپذير وجذاب به خصوص در بخش طراحي نور خلق شود. پيش از اين، براي ساليان سال آويختن چندلوستر و چراغهاي ديواري قابل تنظيم براي سالنها كافي به نظر ميرسيد. بعد از آنپروژكتورها براي نورپردازي صحنه به ميان آمدند و… پيچيدهترين قسمت سالنهاي چندمنظوره بخش جشنها است كه علاوه بر قابليت انعطافپذيري از المانهاي تزييني خاصينيز بهره ميبرد و طيف وسيعي از انواع نورپردازي را ميطلبد. انواع فروافكنها،نورهاي حجمي، ديواري، نورهاي كاربردي، چلچراغها و فراافكنها، نورهاي صحنه نمايش،فيبرهاي نوري و… در اين دستهبندي ميگنجند. طبعاً سقف شلوغترين قسمت است؛ چرا كهعلاوه بر نورهاي مستقيم، تاسيسات هم در آن قرار ميگيرد. نور كاتد سرد براي نورهايحجمي كه اكثراً به صورت دو يا سه رنگ قابل تعويض در كنار هم به كار ميروند، مناسباست. انتخاب چلچراغها بايد كاملاً به دقت و متناسب با ابعاد و نور لازم فضا صورتگيرد. اين گونه چلچراغها امروزه اكثراً با نورهاي متحرك، ليزري و ديجيتال تعويضشدهاند. ميزها و روميزيها ميتوانند با نقاط نور ولتاژ پايين شاخص شوند. ايننورهاي چندگانه نيز طوري طراحي ميشوند كه براي مراسم مختلف قابل تغيير رنگ و شدتباشند. سقفهاي كاذب منحني، برشها و قالبهاي توررفته و برجسته در سقف و استفادهاز آينهها كمك ميكنند كه نورهاي متمركز و خطي به طور مخفي به كار برده شوند. بهكمك نورپردازي ميتوان يك فضاي بزرگ را به جزيرههاي نوراني مجزا تقسيم كرد؛ بهطوري كه يك فضاي نوراني بخش تجمع را تشكيل ميدهد و جداكنندهها به جاي پارتيشن وديوار، فضاهاي منفي و تاريك است. در هر قسمت بايد لامپهاي راهنما وجود داشته باشدتا بتوان تازه واردان را با روشن و خاموش كردن آنها به آن ناحيه راهنمايي كرد. اينفضا بايد مكاني خيالانگيز باشد كه مراجعان را جلب كند و چنان خاطرهسازي كند كهشوق ديگران را براي استفاده از آن افزون كند.
انواع اشياء موجود در اين فضا ميتواند با نورپردازي از محيط حذف يا برآن افزود شوند، هنگامي كه يك فضاي آرام ويژهي غذاخوري لازم است، فضا با يك نورملايم محيطي گرم و اشياء كاملاً نورپردازي شده به فضايي جامع و پر جزييات تبديلميشود و همان فضا با نورهاي متغير نقطهاي و پر تحرك و رنگي، محيطي پر جنب و جوشفراهم ميكند كه در آن اشياء و مجسمههاي تزييني در تاريكي گم ميشوند. در قسمتصحنه و سكوي نمايش علاوه بر نورپردازي جدارهها و محيط. توجه به نورپردازي كف ياقراردادن حسگرهايي كه با راه رفتن بر روي كف باعث روشن و خاموش شدن لامپهاميشوند، لازم است. همچنين خوب است در اين بخش تمهيدي براي نورهاي آويخته از سقف يانهفته در آن كه ميتوانند به طور خودكار بلند و كوتاه شوند، انديشيد. *****هايمختلف و نورهاي ليزري نيز از ديگر ابزاري هستند كه جديداً در نورپردازي فضاهاينمايشي مطرح شدهاند.
اتاقهاي ملاقات: ايستگاههايي تجاري
در تمام هتلهاي كوچكو بزرگ چنين مكانهايي ميتوانند نقش كليدي در كسب درآمد براي هتل داشته باشند. ايناتاقها نيز اكثراً به منظور تمركز و استفاده از پروژكتور در جاهاي تاريك هتل واقعميشوند و نورپردازي نقش مهمي در بالا بردن راندمان جلسات ايفا ميكند. آنچه در اينمكانها در درجهي اول اهميت قرار دارد، آسايش و موارد كاربردي فضا براي كساني استكه چه بسا تا 8 يا 10 ساعت در يك جا بنشينند. در اينجا نور محيطي فراگير و گرم بانورهاي متمركز و قابل كنترل دستي براي هر شخص و نورهاي قابل تنظيم براي ديدنصفحههاي نوراني مانند فيلم يا پروژكتور يا صفحات غير نوراني مانند نوشتار وعكسهاي چاپ شده لازم است.
ممكناست ما اين نيازها را با طراحي دو يا چند سطح مختلف نور برآورده سازيم تاشركتكنندگان در جلسه كه ممكن است براي زمان طولاني روي مدارك مختلف تمركز كنند بهكمك تنوع نوري خسته نشوند. منابع نوري لزوماً در سقف قرار نميگيرند و ميتوانند بهصورت صفحات عمودي نور يا نورهاي ديواري طراحي شوند و همراه با نورهاي تنگستن در نظرگرفته شوند كه فقط هنگام صرف غذا در محل روشن ميشوند.
امكانات رفاهي وورزشي : آنچه در دههي 80 به صورت محدود به عنوان امكانات جانبي هتلها مطرحشد، امروزه بخش اعظم خدمات آن را شامل ميشود. امكاناتي شامل طيف وسيعي ازفعاليتها و خدمات بدنسازي و سلامت بخشي در قالب استخر شنا، سونا، سالن بدنسازي،اتاق بخار، حوضچههاي آب سرد، ماساژ و سالنهاي زيبايي كه حوضهي وسيعي از طراحينور را در برميگيرند. اكثر اين محيطها به نوعي نورپردازي نياز دارند كه حضور سقفرا كمرنگ كرده، وسعت بيشتري القاء كند. براي اين كار ممكن است همراه نور ملايممحيطي كه به طيف خورشيد نزديك است، نورهاي خطي به صورت باند سرتاسري در محل اتصالديوار به سقف به كار برده شود و نورهايي براي روشن كردن تمام سطح ديوارها طراحيشوند و نورهاي متمركزي با ولتاژ كم براي تمركز بر نقاط ويژهاي از فضا يا تابلوهادر نظر گرفته شود. در ضمن طراحي بايد توجه كرد كه نور چنان باشد كه روي مانيتورهايدستگاهها بازتاب نداشته باشد. ابزارها و دستگاههاي فلزي از جمله نكات مثبت اينفضاها هستند كه با بازتاب نور بر آنها درخشش و برق خاصي ايجادميشود.
در سالن بدنسازي به نورمحيطي قوي نياز نيست. نور محو زمينه براي شاخص كردن هر يك از دستگاهها لازم است وبقيه نورها ميتوانند نمايشي باشند. پس ما ميتوانيم بر قطعاتي از دستگاهها تاكيدكنيم و نورهاي زمينهاي رنگي يا پروژكتوري ايجاد كنيم. در استخرها كه ديد در آنهاچندان حياتي نيست، نورپردازي بيشتر حسي و كمتر منطقي است. در اين جا خود استخر راميتوان به عنوان سطح اصلي بازتاب نور در نظر گرفت. نورپردازي سقف بايد چنان باشدكه انعكاس زيادي روي آب نداشته باشد ولي استفاده از سقفهاي كاذب منحني و نقشآفريني روي سقف كه در هنگام استفاده از استخر روي سقف و در هنگام عدم استفاده از آبدر داخل استخر قابل رويت است ميتواند كارساز باشد. در اين جا نوع حبابهاي نوري كهدر زير آب و در محيط مرطوب به كار ميرود، مهم است. در اتاقهاي سلامت بخشي دونكتهي اساسي در نورپردازي نوع منابع نوري و نحوهي استقرار آنها وجود دارد. هالوژنتنگستن انتخاب مناسبي براي نمايش خوب پوست بدن است و اين براي افرادي كه تلاشميكنند شادابتر و جوانتر به نظر برسند، مهم است. علاوه بر اين، در اين اتاقهااكثر افراد چشم به سقف ميدوزند پس نقشآفريني در سقف و اجتناب از نور زننده در آن،لازم است ضمن آنكه بهتر است نور اصلي مكان با استفاده از صفحات نوراني در ديوارهاتامين شود. در اينجا همچنين يك سيستم كنترل نور لازم است تا بتوان با استفاده از آنفضايي شاد در صبح، و فضاي ملايم و آرام در عصر پديد آورد. اگر فضايي براي بيش از يكمنظور طراحي شده باشد، بايد نور با توجه به نوع فعاليت تند يا ملايمي كه در آن صورتميگيرد قابل تغيير باشد.
در كلممكن است نورها را به دستههاي نور محيطي براي اتاقهاي مانيتوردار، نورهاي موضعيبراي اتاق دستگاهها، نورهاي رنگي براي قهوهنوشان، نورهاي نقش و نگار آفرين ملايمبراي استخر، نورهاي متغير براي فضاهاي چند منظوره و نورهاي محيطي و نقطهاي چندگانهبراي فضاهاي سلامت بخشي و تمركز تقسيم كرد.
نماي بيروني: تبليغشهري
ممكن است برخي فكر كنند كه نورپردازي نماي ساختمان و روشن نگه داشتن آندر تمام طول شب به صرفه نيست، اما واقعيت اين است كه تاثير نمايش چهرهي هتل در شببه خصوص با يك نورپردازي متغير بسيار جذابتر و سودآورتر از نماي ساختمان هتل درروز است. عدم نورپردازي يا يك طراحي نور بد، ميتواند تمام تلاشها و سرمايهگذاريدر داخل هتل را زير سوال ببرد. نورپردازي فكر شدهي بيرون هتل حضور آن را به صورتموثري اعلام ميكند و تصوير آن را به شكل دعوتكننده و خوشايندي در اذهان تقويتميكند و ساختمان را به يك نشانهي شهري تبديل ميكند. نورپردازي البته كاربردي همهست. در هنگام شب ناحيهي ورود و راه نزديك شدن به هتل را بايد كاملاً مشخص كرد. ناظر بايد بتواند از فاصلهي دور حدود هتل و راه رسيدن به آن را در شهر بيابد و درفاصلهي نزديك و مقياس خرد و ورودي هتل بايد خوشامدگو و راهنما باشد. امكانات نوينيكه براي منظرسازي و نورپردازي به بازار آمده است، دست طراحان را براي نورپردازي بازكرده است. علاوه بر نماي عمودي هتل، طراحي فضاي سبز اطراف در روز و شب لازم است. انواع نورپردازي در مقياس وسيع با پروژكتورها و ليزرها و نورپردازي در مقياس وسيعدر لابهلاي چمن و سنگريزهها مد نظر است. علاوه بر نمايش نورهاي مختلف وجاذبههاي درخشنده ايجاد احساس عميق نيز از تمهيدات مفيدي است كه در نورپردازي نمايساختمان ميتوان به كار برد. با نوراني كردن حدود و تاريك گذاشتن سطوح يكنواختي ازجداره ميتوان خلاء را در شب تداعي كرد و كلاً طرح هتل را دگرگون ساخت و تصوري راكه مردم از روز به ياد دارند به بازي گرفت و احساسي شاعرانه و معلق به بيننده القاكرد.
پاركينگ : طراحي پاركنيگ خودروها و راههاي دسترسي از آن به داخلهتل بايد مورد توجه قرار گيرد. نميتوان يك ورودي شاهانه براي جلوي هتل طراحي كرد وراه ارتباطي پاركينگ به هتل را راهرويي تاريك، باريك و مخوف گذاشت. داخل پاركينگ راميتوان با نور محيطي محو روشن كرد و با نورهاي خطي رنگي تقسيمات را مشخص كرد. علايم بايد نوراني، رنگي و متغير باشند. يك تقرب موثر لزوماً گران يا محتاج بهتكنولوژي پيشرفتهاي نيست. جعبههاي نوري رنگي و تاكيد فلورسنتهاي خطي و فشردهيگرمتر براي تعريف محدودهي عابر پياده ميتواند راهحلي ارزان و موثر باشد. قسمتانتظار آسانسورها ميتواند با جدارههايي منقوش يا ساده از آجر شيشهاي جدا شود وبا نورهاي زمينه رنگي مشخص شود. در كل از توانايي نورهاي رنگي و متغير ميتوان برايتبديل پاركينگ از يك فضاي صرف كاربردي به فضايي جذاب و داراي جلوهي بصري استفادهكرد.
تمهيدات و پيشنهادات ارايهشده در اين مجموعه براي طراحي فضاهاي مختلف يك هتل با نور در كنار نگهداري واستفاده از منابع بهينه نوري علاوه بر آنكه ميتواند در طراحي ابتدا به ساكن يكمجموعه اقامتي مورد توجه قرار گيرد مي تواند راهحل مناسبي نيز براي بازسازي،بازآفريني و تحول فضاهاي بسياري از هتلهاي ساخته شده و قديمي باشد بيآنكه هزينهزيادي نسبت به ساخت و سازهاي مجدد در برداشته باشد. و البته تشخيص طراحي و چگونگيبازآفريني اين فضاها به صورتي بهتر و سودمند بر عهده معماران خلاق و آگاهاست
طراحی هتل امروزه برای خود تخصصی ویژه به حساب می آید ، چرا که هتل جزو طراحی های پیچیده محسوب می شود ، علاوه بر آن موضوعی اقتصادی است که طراحی آن در جلب مشتری ، یکی از مهمترین نقش ها را ایفا می کند.
امروزه در جهان علاوه بر رعایت ضوابط طراحی هتل ، ابتکارات جالبی برای جذابیت هتل به کارمی برند تا هتل آنها از دیگر هتل ها متمایز بوده و مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.
برای مثال : به تازگی در شهر کایزرسلاترن آلمان ، زندان معروف آلکاتراس رابه هتل تبدیل کرده اند ، و برای جذابیت چندی از اتاق های هتل را به صورت زندان نگه داشته اند تا ، اگر کسی تمایل داشت بتواند شبی احساس یک زندانی را تجربه کند. در این هتل با میله های پنجره ها و سیم خاردارهای بالای هتل ، نمایی از یک زندان را به ما نشان می دهند ، بلکه بر جذابیت های هتل افزوده تا در جلب مشتریان موفق شوند.
برای طراحی یک هتل ، باید علاوه بر اطلاع از فضاهای مورد نیاز ، نکات بسیار زیادی را مد نظر قرار داد ، چرا که هرکدام از فضاها ضوابط خاص خود را دارند و در طراحی هتل و جانمایی باید به نکات بسیار زیادی توجه داشت که موجب کارآمدی و از همه مهمتر سبب هزینه کمتری برای هتلدار گردد.
فضاهای مورد نیاز برای هتل های معمولی :
* پذیرش و پیشخوان : که باید نزدیک به ورودی و در دسترس باشد و وظیفه راهنمایی و پذیرش میهمانان هتل را بر عهده دارد.
* انبار چمدانها : که این فضاهم باید ارتباط بسیار مناسبی با ورودی داشته باشد.
* لابی : لابی هتل معرف شخصیت و تقریبا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فضاهای هتل یا به عبارتی ویترین هتل است ، که بیشترین هزینه ها را معمولا در این فضا انجام می دهند. واحدهای تجاری ، فضاهای تفریحی و رستوران های هتل ارتباط مستقیمی با لابی دارند ، چرا که لابی مورد توجه است و این ارتباط مستقیم می تواند در جذب مسافران ، به آنها کمک کند. زیرا که همه اینها بازوهای اقتصادی و مخصوصا در شرایط فعلی ایران موجب ادامه زندگی هتل میگردند.
* قسمت اداری هتل : شامل : تلفنخانه ، رزرواسیون ، حسابداری ، مدیریت ، حراست و استراحت کارکنان می باشد .
* نمازخانه : که معمولا در طبقه همکف هتل است و باید دسترسی مطلوبی به لابی و سرویسها داشته باشد.
* سرویس : علاوه بر سرویس هایی که در اتاق های هتل است ، معمولا سرویس عمومی مجزای زنانه و مردانه در هر طبقه قرار می دهند.
* مرکز تفریحی و ورزشی : برای کودکان و بزرگسالان که باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.
* سالن برگزای جلسات : که بسته به بزرگی هتل می تواند کوچک و بزرگ باشد و باید ازتباط خوبی با لابی و … داشته باشد.
* کافی نت : که امروزه در هتلها بسیار لازم و ضروریست و این قسمت هم باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.
* رستوران ها و کافی شاپ های هتل که بسته به بزرگی هتل می تواند متعدد و متنوع باشد ، چرا که یک هتل باید پاسخگوی نیاز همه سلیقه ها باشد. در پلان باید یکی از بهترین نقاط مرتبط با لابی را به رستوران اختصاص داد.
* آشپزخانه رستوران : شامل قسمتهای : شستشو ، پخت و پز ، آماده سازی مواد اولیه ، سردخانه بالای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد.
* انبار
* بارانداز
* نگهبانی
* غذاخوری کارکنان
* فضاهای تاسیساتی
* اتاق تعمیرات و نگهداری
* رختشویخانه
* خانه داری
* اتاق ها : فضاهای اقامتی هتل که شامل اتاقها و سوئیت های معمولی و ویژه می باشد باید از هر گونه فضاهای خدماتی و جانبی هتل دور بوده و موجب راحتی و آرامش میهمانان هتل را در آنها فراهم کرد.
و تنها بخش خدماتی که در بین اتاقها وجود دارد ، بخش خانه داری است که وظیفه سرویس دهی به تعداد مشخصی اتاق را بر عهده دارد و دارای راه پله و آسانسور مجزا از میهمانان است ؛ به طوری که خدمات دهی و نظافت ، کاملا به دور از چشم مسافران انجام گیرد.
بسیاری از شرکت های گرداننده هتل معتقدند که اتاقهای خواب و دستشویی و سرویس آنها ، تاثیر به یاد ماندنی تری نسبت به هر یک از فضاخهای هتل بر میهمانان هتل می گذارد.