بخشی از مطلب
تقاضای پارکینگ
تقاضاي پاركينگ عبارت است از تعداد فضاي پاركي كه براي پارك نمودن سواري هاي شخصي در طول مدت توقف آنها در محدوده مورد مطالعه پاركينگ نياز است. (مختاري،15،1388)
سطح توقف خودرو
متوسط سطحي كه براي توقف هر اتومبيل در نظر گرفته مي شود، 14 متر مربع است. اگر متوسط تعداد سرنشين هر اتومبيل دو نفر فرض شود، به طور متوسط، هر سرنشين اتومبيل به حداقل 7 متر مربع از سطح شهر براي ايجاد پاركينگ نياز دارد و چون اتومبيل وسيله شخصي است، حداقل دو جاي پارك لازم دارد؛ يكي در محل سكونت و ديگري در محل كسب و كار يا محلهايي نظير مراكز خريد و مركز شهر. (شاهی،85،1376)
مکان یابی پارکینگ
"مكانيابي پاركينگ يعني پيدا كردن محلي مناسب براي احداث پاركينگ كه هم از لحاظ هزينه و هم از نظر پاسخ گويي به نيازهاي منطقه مورد مطالعه، مكان بهينه باشد." (ذکرالهی،2،1380)
مکانیابی فعالیتی است که قابلیتها و تواناییهای یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و ارتباط آن با سایر کاربریهای شهری به منظور انتخاب مکانی مناسب برای کاربری خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. شاخصهای زیادی در این فرایند کاربرد دارند که استفاده از این شاخصها به اطلاعات صحیح و کامل از مکان نیازمند میباشد که پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات جمعآوری شده و با ارزیابی گزینههای مختلف امکان تصمیمگیری مکانی وجود خواهد داشت.
و....
فهرست مطالب
اهمیت و ضرورت پارکینگ
مفاهیم و دیدگاه ها
مكانیابی پاركینگ
معیارهای موثر در مكانیابی پاركینگ
روش شناسی مدیریت پارکینگ در GIS
محدودیت در مكانیابی پارکینگ
مدیریت پارکینگ ها
انواع پارکینگ ها
انواع پارکینگ غیر حاشیه ای
سایر پارکینگ ها
موقعیت حوزه مورد مطالعه
روش کلی مورد استفاده در مکانیابی
فرآیند و معیار های موثر در مکانیابی
وزن دهی به معیارها
آماده سازی لایه ها
ارزش گذاری و تلفیق نهایی معیارها
منابع