پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری بزرگ ستاره فارس بخشی از مطلب
در این مجموعه نگرش نسبت به بخش تجاری مجتمع ,بر اساس الگوی رفتاری و عملکردی بازارهای قدیمی ایران بوده است ,در بازارهای قدیمی راستاها و امتدادهای خاصی وجود دارد که برگرفته از ساختار شهری آن زمان بوده و اتصال مابین آنها از طریق چهارسوق هایی شکل می گرفته که تقسیم کننده بازار به اصناف مختلف و مفصل ارتباطی اصلی محور ها بوده است .
وجود غرفه های تجاری درامتداد محورهای متعدد بازار,منجر به شکل گیری روابط سیال و خوانا می شده که مردم(مخاطبین)می توانستند به راحتی مسیر مطلوب خود را بیابند. بر این اساس و تطابق آن با زمان معاصر ,ساختار معماری بخش تجاری شکل می گیرد.
در بخش های تجاری مجتمع محورهای سه گانه ای به موازات یکدیگر تعریف می شوند و عامل ارتباطی آنها به فضاهایی از معماری امروز تبدیل می شود,که تقسیم کننده و عامل ارتباط بصری میان طبقات می باشد.این فضا هم در ابتدا وهم در انتهای مسیر وجود دارد که علاوه بر نیازهای عملکردی, کیفیت فضایی مناسبی را ایجاد می کند (این فضا در معماری void نامیده می شود)
در بخش مسکونی نیز,طراح از الگوهای معماری درونگرا و برونگرای شهرسازی در ساماندهی واحدهای مسکونی معماری ایرانی, بهره برده است.تعریف مجموعه ی همسایگی که یکی از اصول ساختارهای معماری شهری ایرانی است در این طراحی نقش بسزایی دارد.لذا, فضاهای مسکونی در اطراف حیاط مرکزی بزرگی,که متناسب با مجموعه تعریف شده شکل می گیرد و بدین ترتیب در طبقه هشتم فضای سبز و آزاد مورد نیاز واحدهای مسکونی را تأمین می کند و همچون محلات قدیمی فضای واحدی در مرکز,ارتباط عملکردی و احساسی مطلوبی را ایجاد نموده که بر هویت مجموعه مسکونی می افزاید.
ـ ویژگی های طرح معماری :
ساختمان مجتمع تجاری بزرگ ستاره فارس با زیر بنای حدود 43000 مترمربع در 9 طبقه در زمینی به مساحت 5500 مترمربع در خیابان عفیف آباد شیراز طراحی شده است.
در این مجموعه 3 طبقه زیر زمین به کاربری پارکینگ با گنجایش حدود 500 دستگاه خودرو اختصاص یافته است که دسترسی به آن با رمپ عریضی از معبر اصلی میّسرمی باشد.جهت سهولت در حرکت و جلوگیری از ازدحام و ترافیک خودروها دو رمپ موازی در ضلع شرقی پارکینگ جهت رفت و آمد و دسترسی به طبقات تعبیۀ شده است.3 طبقه بعد دارای کاربری تجاری می باشد که 400 واحد را در برمی گیرد.الگوی عملکردی در هر طبقه تجاری بر اساس ساختاری ساده و روابطی سیال شکل می گیرد بدین ترتیب که به موازات 3 محور موازی در امتداد شرقی ـ غربی واحد های تجاری شکل می گیرند.این 3 محور در ابتدا و انتها و منطقه میانی به یکدیگر مرتبط می شوند.این محور های 3 گانه علاوه بر ایجاد ارتباط تاسیسات را در خود جای می دهند و آن را در زیر سققف کاذب های خود مخفی کرده اند.جهت ایجاد تنوع در روابط عملکردی نقاط عطفی در ساختار مجموعه در نظر گرفته شده است.بدین منظور در ابتدا و انتهای محور میانی2 فضای دایره ای شکل(void)وجود دارد که الگوی رفتاری را تغییر می دهد و ارتباط بصری میان طبقات را میّسر می سازد.
طراح از این نقاط عطف جهت ارتباط عملکردی نیز بهره برده ,به گونه ای که درهر وید، دو دستگاه پله برقی به موازات یکدیگر نصب می شود و دسترسی به سایر طبقات تجاری و شهر بازی را امکان پذیرمی سازد.
مجموعاً 12 دستگاه پله برقی (4دستگاه در هر طبقه)فعال خواهد بود.
طبقه بعد بخش تفریحی مجموعه است که ضلع غربی آن به شهر بازی اختصاص یافته است و شامل بخش بیلیارد و بولینگ و دیگر وسایل تفریحی است.در ضلع شرقی این طبقه مجموعه اغذیه فروشی در 7 غرفه به منظور فروش اغذیه ای که سریع طبخ می شود(Fast Food)پیش بینی شده است که دسترسی به آن هم از شهر بازی و هم به صورت مستقل از معبر اصلی از پلکان و آسانسور جنوب شرقی مجموعه امکان پذیر می باشد.
در طبقه هشتم و نهم در ضلع شرقی در 2 طبقه رستوران و در ضلع غربی مجموعه مسکونی در نظرگرفته شده است.مجموعه همسایگی واحد های مسکونی در اطراف یک حیاط مرکزی تعریف شده که علاوه بر روابط صحیح همسایگی نور مطلوب و فضای سبز مورد نیاز واحد ها را فراهم می آورد.دسترسی مستقل از کوچه ضلع جنوبی مجموعه به بخش مسکونی اختصاص دارد که مانع تداخل عملکردی بخش های تجاری و تفریحی با این مجموعه می شود.
رستوران مجموعه در 2 طبقه طراحی شده که در طبقه هشتم سالنی در امتداد شمالی جنوبی است ومنظری گسترده از شهررا درپیشرو داردو با پلکانی به رستوران فوقانی که به فرم استوانه طراحی شده مرتبط می شودکه چشم اندازهای متعّددی از تمامی وجوه رابه بیننده عرضه می کند. نمای اصلی ساختمان در دو ضلع شرقی و بخشی از ضلع شمالی به خوبی قابل رویت است که به علّت ابعاد آن,از جنس شیشه و استیل,در پوشش آن استفاده شده تا با توجّه به ویژگی های مصالح,حجم سبکتر و شفاف تر جلوه کند.
در این مجموعه از استفاده ناهماهنگ و نا مطلوب متریال جلوگیری شده تا حجم، خلوص خود را حفظ کند. مشاهده ی احجام و ریتم حرکتی که در نما دیده می شود,یاد آور این مهّم می باشد که علم سازه در تلفیق با خواسته های معماری, قابل شکل گیری است و در یک معماری ایده آل بایستی علم سازه بتواند جلوه های معماری را آشکار نماید تا هماهنگی کاملی میان آن دو برقرار شود. طراحی داخلی مجموعه (کفسازی طراحی سقف ها بدنه و نور پردازی) جهت اشاره به محورهای حرکتی و ارتباطی اصلی و نقاط عطف عملکردی می باشد.اشاره به سادگی خلوص و روابط سیّال از ویژگیهای برجسته ی این طرح می باشد
و./.....