پاورپوینت بررسی انواع مجموعه هاي تجاري و معماری بخش هاي تشكيل دهنده آن
بخشی از مطلب
بازارهاي موقت (زماني و مكاني )
بازارهاي دائم (بازارهاي روز – بازارهاي كلي )
بازارهاي كلي خودشامل بخش هاي اداري ، فروش و خدماتي مي باشد كه هر يك شامل المانهاي زير
بوده و جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته است .
1- بخش اداري
اين بخش شامل تجارتخانه ها بوده است كه بصورت حجره و بخش در نقاط مختلف بازار قرارداشته است
2- بخش فروش
اين بخش شامل چهارقسمت زيراست كه تقسيم بندي آن برمبناي نوع ومقدارفروش انجام پذيرفته است
الف- فروش جزئي
شامل دست فروشي ها و مغازه هاي عطاري و بقالي و غيره بوده است .
ب – فروش جزئي بيش از فروش كلي
اين بخش شامل بازارهاي تخصصي مانند زرگرها ، كفاشها ، آهنگرها و غيره بوده است .
ج – فروش كلي بيش از فروش جزئي
سراهاي بصورت توده هاي همكار و يا همشهر معمولاً سر و بدين صورت را بعهده داشته اند .
د- فروش كلي
در اين بخش ، فروش بوسيله سفارش و تحويل كالا ، مستقلاً در انبارها انجام مي پذيرفت .
3- بخش خدمات
شامل سه قسمت زير مي باشد:
الف – سازمانهاي دولتي (سيستم هاي حفاظتي وبانك ها )
ب- مشاغل آزاد خصوصي (تعميرات – صرافي ها وموسسات اعتباري و غيره)
ج- تسهيلات عمومي شامل :
1- محل اجتماعات (صورت ورزشي مانند زورخانه و غيره و مذهبي شامل تكايا و مسجد)
2- تأسيسات عمومي (آب انبارها – چهارسو – سقاخانه و غيره )
3- كاروانسراها (بصورت انبار در ارتباط با مسافرخانه و غيره )
انواع فضاهاي تجاري (شناخت مراكز خريد معاصر در ايران)
در راستای تغییراتی که در نظام شهر نشینی و ساختار قتصادی کشور به وجود آمد و تاثیراتی که در جنبه های مختلف بر بازار و روابط و قوانین حاکم بر آن در شهر های ما گذشت ، امروزه با مجموعه ای از فضا های تحاری رو به رو هستیم که هر یک به نوعی در تامین نیاز مندی های ساکن نقش دارد .
مراکز تجاری محله ای
چنانچه از نامش پیداست ، در اغلب محلات شهرمان با محدوده ای رو به رو می شویم که چند مغازه ی کوچک را شامل می شود و نیازمندی های روزانه ی شهروندان را از این طریق برآورده می سازد . بسیاری از نیازمندی های عمومی روزانه از این طریق تامین می شود اما چنین مراکزی در تامین سایر نیازمندی ها از جمله البسه ، لوازم منزل و ... ناتوان است .
مراکز تجاری در جوار خیابان ها
شکل گیری خیابان های نوین و حضور اتومبیل در بافت شهری طراحی بدنه ی خیابان ها را با خود به همراه می آورد که مجموعه ای دکان ها و مغازه ها را درامتداد مسیر خود جای می داد .
این نوع شکل گیری می تواند کیلومتر ها تابع مسیر خیابان ها به گسترش خطی خود ادامه دهد و نتیجه این که خیابان های با اهمیت شهری با این نوع گسترش تجاری احاطه می شود .
پاساژها
با شکل گیری خیابانهای اتومبیل رو به عنوان مسیرهای نوین شهری ، همچنین با توجه به شکل گيري
راسته های تجاری در جوار آن ها ساختار هایی نیز مانند کاروانسراهای بازار در جوار خیابان ها شکل گرفت که اغلب فعالیت های همگرا در آن متمرکز می شود و این پاساژها طبقات متعددی دارند که 2 یا 3 طبقه اول آن ها به فضاهای تجاری و مابقی به کارگاه های صنعتی کوچک اختصاص می یابد .
مجموعه های تجاری
این مجموعه ها در حقیقت چهره ای نوین از همان پاساژها هستند که مجموعه ای از مغازه ها و
فروشگاه ها را در اطراف راهروهایی شکل میدهند و در این مجموعه ها نیز همگرایی عملکردی وجود دارد . در بعضی ازاین نوع مراکز نوع آوری ها به چشم می خورد به عنوان مثال در بازار صفویه استفاده از یک سالن کوچک تئاتر که البته تازگی ها مورد استفاده قرار نمی گیرد موجب آن است که عملکرد تجاری از همجواری با عملکرد فرهنگی بهره می گیرد .
فروشگاه های بزرگ
این نوع فروشگاه ها با الگو برداری از نمونه های خارجی تا سال 1337 برای اولین بار در شهر تهران
خود نمایی کرد و این فروشگاه فردوسی نام داشت . چهره ی تجاری نوینی را پدید آورد که کلیه نیاز مندی ها را در زیر یک سقف و به صورت پلان آزاد در اختیار خریدار قرار می داد .
فروشگاه های زنجیره ای
فروشگاه های زنجیره ای به فروشگاه هایی اطلاق ی شود که با بهره گیری از یک مدیریت مرکزی، با امکانات و تجهیزات به عرضه ی کالا و مایحتاج عمومی اعم از ضروری ، حساس ، اساسی و خدماتی می پردازد . این فروشگاه ها در نقاط و محل های مناسب پر جمعیت شهری و در تقاطع شبکه ی راه های سریع السیر قرار داشته و از امکانات حمل و نقل عمومی برخوردار خواهد بود . در این فروشگاه ها عرضه ی کالاهای اساسی و کالا هایی را که در خانواده از اهمیت برخوردارند مانند خواربار ، میوه ، و تره بار ، گوشت و مواد پروتئینی ، پوشاک ، و منسوجات در اولویت قرار دارند و با قیمت عادلانه و یکسان و کیفیت مورد تایید عرض می گردند .
از نمونه های این فروشگاه های شهر و روستا ، کورش ( قدس فعلی ) رفاه و شهروند نام برد. در خطوط افقی خط عبور گذرگاه در یک درجه قائم یک گذرگاه اصلی را در مرکز ساختمان خلق می کند . پله برقی که طبقات مختلف را به هم ارتباط می دهد در مرکز هسته قرار دارد . نیاز به فراهم کردن روشنایی برای این منطقه ی اصلی باعث ایجاد یک بافت شیشه ای زیبا و وسیع در مرکز ساختمان می شود . در ضمن این بافت شیشه ای به طور مضاعف بر روی هم در یک مسطر ارتباطی قرار گرفته اند .
مشکل پارک کردن از طریق سه طبقه ی اصلی که برای همین ساخته شده است . جستجو کردن تکنیک های جدید برای بردن حجم های فعالیت های تجاری از دیگر اهداف این ساختمان زیبا می شود و نهایتا مهم ترین دلایل وجود نور طبیعی و رنگ ها و بازتابش سطح و نور مصنوعی ای که به صورت مدرنی
ایجاد شده و مدخل ورودی را نشان می دهد بر پایه نتایج به دست آمده در فضاهای اجتماعی معاصر می باشد .
فكر ايجاد مراكز تجاري در دنيا در حدود نيم قرن پيش
از حدود نيم قرن پيش . طرحهاي فروشگاهها سر و ساماني بخود گرفت و اين در اثر كساد اقتصادي كه در اروپا بعد از جنگ جهاني اول ودر آمريكا بعد از سالهاي 19و20 ايجاد شد ، بوجود آمده بود مغازه داران در هر نقطه مجبور بودند براي بهترين معماري معاصر فراهم آمده بود.
نسلي جديد از معماران ابتدا در اروپا و سپس در آمريكا كار را آغاز نمودند ، آنها با تجار مذاكره كردند و آنها از طرز تجارت وچگونگي نمايش كالا و اداره مغازه ها مطلع شدند و با مشتريان صحبت كردند و عادات خريد آنها را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند كه آنها چه خدماتي را انتظار دارند و چه چيزي آنها را به ويترين جلب و از ويترين به مغازه و سپس به مركز فروش مي كشاند . (آنها همچنين با معماران قفسه سازي و توليد كنندگان صحبت كردند وبراي تعيين استانداردهاي نوين مواد ساختماني و وسايل همكاري كردند )
معماران وطراحان مغازه با بازكردن جلوي مغازه و يكي ساختن داخل و خارج ، تئوري قديم را كه داخل مغازه را جداگانه مي دانست ، رد كردند .
حالا ديگر همه متوجه اين نكته شده بودند كه جلوي در ورود، مركز فروش و تمام قسمتهاي يك فروشگاه بايد با هم هماهنگي داشته باشند . معماران مغازه در سالهاي 40-1930 طرح مغازه هاي كوچك را نزديك به كمال رساندند ، كار آنها براساس تحقيق جدي ، شعور و فهم عمومي وحقيقت خيال انگيز بود ، آنها هر قسمت از مغازه را از نظر اقتصادي ، استفاده، مناسب بودن و قابليت تغيير و تبديل طرح كردند بطور خلاصه آنها طرح مغازه ها را مانند جوابهاي منطقي به خواسته هاي تجارت جدي ارائه دادند . كساد اقتصادي كه به تكامل و ترقي مغازه ها كمك نموده بوده ، موقعيت را كم و بيش به مغازه هاي كوچك محدود نمود در اين دوره كساد ، موقعيت خوبي براي ساختمانهاي جديد مغازه هاي رشته اي و فروشگاهها براي مراكز خريد شهري يا حومه اي نبود ، بلكه يك موقعيت خوبي براي حل مسائل مربوط به آمد ورفت اتومبيل ، پاركينگ ، ترافيك زياد نواحي خريد و بالاتر از همه تنظيم كردن گروه مغازه ها بود .
و......
فهرست مطالب
تعریف مراکز خرید
عملکرد های مجاز در کاربری های مختلف تجاری
بررسـی مراکز خریـد معاصر
مراکز خرید در آمریکا
شناخت مراکز خرید معاصر در ایران
مراکز تجاری محله ای
مراکز تجاری در جوار خیابان ها
پاساژها
مجموعه های تجاری
مجموعه تجاری و فرهنگی
مجموعه تجاری مسکونی
مرکز خرید گلستان
فروشگاه فردوسی ؛اولین فروشگاه پلان ازاد در تهران
فروشگاه های زنجیره ای:
برخی مراکز خرید در دوره معاصر رایج در جهان
مراکز لایف استایل
تـولد مراکـز قدرتـمند تجـاری
مراکز تجاری در شکل جدید
بازارهای جدید
واحد تجاری همسایگی
نـتیـجه گیـری در مورد روشهای ارائه کالا
سه سطح در طراحی مرکز خرید
نکاتی در طراحی مراکز خرید
مراکز خرید؛شریان حیاتی شهر
مشخصات یک مرکز خرید
عناصر اصلی مراکز خرید چند منظوره
معرفی بعضی از انواع مراکز خرید در دنیا ( 25 اسلاید )
تقسیم بندی بازارها از لحاظ عملکردی
تقسیم بندی بازارها از لحاظ زمان عملکرد
تقسیم بندی بازارها از لحاظ نوع عملکرد
تقسیم بندی بازارها از لحاظ مکان جفرافیائی
ریخت شناسی
بازارهای مناطق خشک
تقسیم بندی بازارهای منظم
بازارهای مناطق پر باران
شناسایی وبرنامه ریزی فیزیکی عملکردهای مجموعه
فعالیت های مبتنی بر تفریح
فعالیت های اجتماعی
فعالیت های فرهنگی
عملکردهای تاسیساتی
جدول فعالیتها وعملکردهای امکان پذیر