پاورپوینت بررسی ابعاد ، اندازه ها و استانداردهای طراحی مجتمع تجاری
واحد فروش :نواحي فروش بايد بالا فاصله در بالاي يکديگر و حتي الامکان نزديک به طبقه ورودي قرار بگيرد . استفاده از زيرزمين براي فروش بهتر از طبقات بالاتر است . بنابراين ، محل هاي انباري و کارمندان بهتر است در طبقات بالاتر و دفاتر اداري در بالاترين طبقه قرار بگيرد .
ارتفاع طبقات :ارتفاع طبقات در مورد واحدهاي بزرگ 5000-4000 ميلي متر و در مورد واحدهاي کوچک 3000 ميلي متر است و بستگي به نوع سرويسها دارد . ارتفاع زياد ميان طبقات براي مشتريان بازدارنده بوده و براي کارمندان خسته کننده است . مغازه ها بر نور طبيعي متکي نيستند بلکه نور مصنوعي همراه با تهويه مکانيکي در آن ها تامين ميشود
شبکه سازه اي :ابعاد و مرکز ستون هاي فروشگاه ، طرح کلي لوازم و ثاثيه آن را تايين مي کند . شبکه سازه اي پيشنهادي براي واحدهاي بزرگ داراي عرض 7300 و 9000 ميلي متر وعمق 9150 مي باشد . نماي جلويي يا فرانتاژ فروشگاه هاي کوچک ميان 5300 و عمق آنها 18 تا 36 متر ( فاصله از نماي جلويي تا ديوار پشت فروشگاه ) است .
گذرگاه :حداقل عرض پيشنهادي براي گذرگاه اصلي عبارت از 1980 ميلي متر و براي گذرگاه هاي فرعي 990 ميلي متر است . ارتفاع پيشخوان ها عموما 920 ميلي متر است . مدول يا ضريب سيستم ، بر حسب نوع قفسه بندي فروشگاه متغيير است
حرکت در ميان طبقات فروشگاه :تعداد و عرض راه پله ها و خروجي ها توسط مقررات ساختماني تعيين ميشود . در انگلستان تعداد راه پله ها بستگي به فواصل حرکت ، عرض راه پله ها داشته و خروجي ها بستگي به تراکم جمعيت دارد . در مغازه هاي ويژه ، براي هر شخص مساحت ناخالصي حدود 7 متر مربع منظور مي شود .
قسمت اعظم مشتريان از پله برقي استفاده مي کنند اما آسانسورها نيز در خدمت آنها است . تعداد مشترياني که مي خواهند از طبقه همکف به طبقات بالا بروند از رابطه « تعداد طبقات * مساحت فروشگاه * نرخ تراکم جمعيت » به دست مي آيد (80% از پله برقي و 20% از آسانسور استفاده مي کنند ) . اين رقم بايد بر ظرفيت سيستم انتقال تقسيم شود تا تعداد آسانسورها و پله برقي حاصل گردد
فهرست مطالب
مجتمع تجاری
ابعاد واندازها (استانداردها)
مقررات و معیارهای طراحی مغازه ها و فروشگاه ها :
مسیر دسترسی ( گذرگاه ها ) :
تخصیص فضا :
واحد فروش :
ارتفاع طبقات :
شبکه سازه ای :
گذرگاه :
آسانسورها :
پله برقی ها :
اتاقهای فرعی :
توزیع کالاها :
کالاهای اضافی :
حمل کالا :
ویترین ها :
وسایل اتوماتیک بری باز و بسته شدن دربها :
توالت برای کارمندان :
مقررات ساختمانی :
محل های انبار و بسته بندی :
ورودی و خروجیها :
پلکانها :
پنجرهها :
سرما :
آتش سوزی :
دما و تهویه :
طرح کلی مغازه :
محل مغازهها :
محل مغازهها :
ابر فروشگاهها :
محل :
پارکینگ اتومبیل :
نقشه کشی :
انباری و محل های فرعی :
محل فروش :
ساختمان :
سرویس :
مقررات ضد آتش سوزی :
مراکز خرید :
مطالعات مربوط به سیستمهای تأسیساتی :
- تأسیسات مکانیکی
ارزیابی سیستمهای تهویه مطبوع
سیستم کولر آبی :
محاسن استفاده از این سیستم به قرار زیر است :
معایب این سیستم به شرح زیر می باشد :
سیستم کولر گازی :
سیستم فن کوئل با هوای تازه مستقیم از خارج :
مزایا و معایب این سیستم عبارتند از :
سیستم فن کوئل با توزیع هوای مرکزی :
محاسن استفاده از این نوع سیستم به قرار زیر می باشد :
هوادهی به وسیله هوارسان چند منطقه ای :
محاسن این سیستم عبارتند از :
هوادهی به وسیله هوارسان یک منطقه ای :
سیستم هوارسانی به وسیله هوارسان یک منطقه ای با کوئل دوباره گرمکن :
مزایای استفاده از این سیستم عبارتند از
معایب برخورداری از این سیستم عبارتند از :
انتخاب سیستم مناسب
الف ) سیستم هوارسان یک منطقه ای :
. ب ) سیستم هوارسان چند منطقه ای :
ج ) سیستم هوارسان با کوئل دوباره گرمکن :
د ) سیستم فن کوئل با هوای مستقیم از خارج :
ه ) سیستم فن کوئل با هوای تازه مرکزی :
نتیجه گیری :
بررسی مصادیق مجتمعهای تجاری :
در این فصل به بررسی نمونه های داخلی و خارجی مجتمعهای تجاری پرداخته می شود .
1 . مجتمع تجاری میلاد نور :
City Centre :
برنامه فیزیکی ، تحلیل سایت و طراحی مجموعه :