توسعه مراکز خرید مستقر در سوپرمارکت ها الگوهایی را نشان می دهد که با گسترش شهری سازگار است: فروشگاه های کمتر و بزرگتر واقع در امتداد خیابان های اصلی شریانی و در مناطق حومه شهر. مطالعه مراکز خرید محله میتواند بینشی در مورد جغرافیا، گونهشناسی و الگوهای طراحی توسعههای شهری در این عصر پراکندگی ارائه دهد. خرده فروشان مواد غذایی در طول دهه 1990 یکی از چشمگیرترین تغییرات را تجربه کرده اند و از بازارهای محلی و تکه تکه به بازارهای بین منطقه ای و یکپارچه تغییر کرده اند.
طرحهای قابل پیادهروی و سازگار با عابر پیاده اکنون به عنوان ابزاری ضروری برای مقابله با گسترش شهری ترویج میشوند. آنها می توانند به دستیابی به اهداف چندگانه سیاست عمومی مرتبط با رشد هوشمند، از جمله حفاظت از محیط زیست، سرزندگی اقتصادی، برابری اجتماعی و سلامت عمومی کمک کنند. مطالعات تجربی نشان میدهد که وجود مقاصد، بهویژه مقاصد کاربردی معمولی مانند فروشگاههای مواد غذایی، رستورانها، بانکها و فروشگاههای خردهفروشی، کلید ترویج پیادهروی هستند (کائو و همکاران، 2006؛ لی و مودون، 2006). علاوه بر این، فروشگاههای مواد غذایی بیشترین بازدید عابران پیاده را دارند (Seth and Randall, 2001; Moudon et al., 2007) که با این باور رایج که مردم به دلیل نیاز به حمل اقلام سنگین به فروشگاههای مواد غذایی نمیروند، متناقض است. همچنین، افرادی که نزدیکتر به سوپرمارکت زندگی میکنند یا سوپرمارکتهای بیشتری در نزدیکی خود دارند، احتمالاً میوهها و سبزیجات بیشتری میخورند (چیدل و همکاران، 1991؛ مورلند و همکاران، 2002). محله های ثروتمند چهار برابر بیشتر از محله های کم درآمد فروشگاه های مواد غذایی دارند (Morland et al., 2002). علاوه بر این، فقرا هزینه بیشتری برای خواربارفروشی خود می پردازند (کاپلوویتز، 1967). بنابراین، مراکز خرید، به ویژه مراکزی که دارای فروشگاه مواد غذایی هستند، به دلیل پتانسیل قوی آنها برای تأثیرگذاری بر سلامت عمومی و عدالت اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
فهرست مطالب
مقدمه
کاربری زمین
تحول در اهداف و سیاست های کاربری زمین
اهداف کلان در برنامه ریزی کاربری زمین
تعریف کاربری تجاری
کاربری تجاری
عملکرد های مجاز اراضی تجاری در رده های مختلف
اراضی تجاری رده محله
اراضی تجاری رده ناحیه
اراضی تجاری رده منطقه
اراضی تجاری رده حوزه
اراضی تجاری رده شهر و فراتر
استاندارد سرانه تجاری
مکانیابی کاربری تجاری
شعاع دسترسی
شعاع عملکرد مفید
همجواری
اراضی تجاری
عملکرد های مجاز اراضی تجاری در رده های مختلف
رده شهر و فراتر
اراضی تجاری رده محله
اراضی تجاری رده ناحیه
اراضی تجاری رده منطقه
اراضی تجاری رده حوزه
اراضی تجاری رده شهر و فراتر
مرکز تجاری
فضای تجاری
تعیین سرانه تجاری
ارزیابی وضع موجود کاربری ها
ماتریس سازگاری
ماتریس مطلوبیت
ماتریس ظرفیت
ماتریس وابستگی