پاورپوینت و ورد مطالعات طراحی مجتمع تجاری
هر پروژه باید به عنوان بخشی از محله اطراف در نظر گرفته شود، نه توسعه ای منزوی. طراحی سایت و ساختمان باید ایجاد تداوم بصری برای شهر را با رویکردهای طراحی فردی متعادل کند. به طور کلی، ساختمان های داخل یک راهرو تجاری باید جهت گیری مشابهی با خیابان و سایر فضاهای عمومی داشته باشند.هر پروژه باید یک اتصال به سیستم های عابر پیاده که بخشی از سازمان خیابان هستند را فراهم کند. هر پروژه باید به ایجاد فضاهای باز مثبت برای لذت عمومی و استفاده در محله کمک کند. به عنوان مثال، هنگامی که فضای باز برای محوطه سازی یا حفاظت از منابع مورد نیاز است، فرصت هایی را برای برنامه ریزی این مناطق به گونه ای در نظر بگیرید که بتوان از آنها به عنوان دارایی توسط عموم استفاده کرد یا حداقل آنها را مشاهده کرد. در صورت امکان، پارکینگ ها باید تابع طراحی کلی سایت باشند. مسیرهای عابر پیاده باید طوری برنامه ریزی شود که دسترسی از املاک مجاور به ساختمان های موجود در سایت را فراهم کند. هر پروژه باید به دنبال فرصت هایی برای ترکیب و به اشتراک گذاری منابع با پروژه های همسایه باشد. به عنوان مثال، فضاهای باز رزرو شده در سایت های جداگانه باید به گونه ای قرار گیرند که در صورت امکان (از نظر بصری و شاید از نظر عملکردی) با مکان های املاک مجاور ترکیب شوند.
فهرست مطالب
حوزه اول:بیان موضوع طراحی ( paper)
بیان ضرورت مطالعه و طراحی(کمی- کیفی)
بیان هدف(ارایه تصویرکلی از محصول نهایی)
منابع
حوزه دوم:مطالعات و تحلیل اطلاعات
مرحله اول : مطالعات پایه - زمینه
بخش 1 : مطالعات پایه
فصل 1 – تعریف بازار- ادبیات بازار
فصل 2 – آشنایی با مفاهیم
فصل 3 – پیدایش بازار
فصل 4 – فضاهای شهری
فصل 5 – فضاهای تجاری به عنوان فضاهای عمومی
فصل 6 – بررسی خلاصه ای از پیشینه تجارت
فصل 7 – شناخت فضاهای تجاری گذشته ایران و جهان
فصل 8 – گونه شناسی بازارها
فصل 9 – شناخت انواع مراکز تجاری
فصل 10 – شناخت مراکز خرید معاصر در ایران
فصل 11 - عصر پسابازار
بخش 2 : مطالعات زمینه:
فصل 1 – مکانیابی پروژه
فصل 2 – شناخت محدوده مورد نظر(سایت آنالیز)
فصل 3 – بررسی اجمالی بستر طرح
مرحله دوم : مطالعات تکمیلی – تطبیقی:
بخش 1 : مطالعات تکمیلی:
فصل 1 – مباحث اولیه در طراحی مراکز خرید امروزی
فصل 2 – بررسی استانداردها و معیارهای طراحی مجتمع تجاری
فصل 3 – استانداردهای مربوط به کاربریهای مختلف در مراکز
تجاری و تجهیرات مربوطه
فصل 4 – مقررات ساختمانی در حوزه تجاری
فصل 5 – شناخت انواع خدمات مجموعه تجاری
فصل 6 – بررسی الگوهای واحدهای تجاری
فصل 7 – مطالعات سازه و تأسیسات
بخش 2 : مطالعات تطبیقی:
فصل 1 – نمونه های داخلی
فصل 2 – نمونه های خارجی
مرحله سوم : تحلیل و جمع بندی اطلاعات و ارایه راهکار
فصل 1 – جمع بندی اطلاعات
فصل 2 – مبانی نظری عام طرح و تدوین مبانی طراحی معماری پروژه
فصل 3 – اصول و راهبردهای طراحی
فصل 4 – پیشنهاد سازه و تأسیسات
مرحله چهارم : برنامه فیزیکی:
بخش 1 : مبانی برنامه ریزی:
فصل 1 – جمعیت مخاطب ( گروه هدف )
فصل 2 – ضابطه بالادست
بخش 2 : طرح جامع :
فصل 1 – بررسی کاربری های تجاری در طرح جامع
فصل 2 – معرفی حوزه ها و ریزفضاها
فصل 3 –خصوصیات فضاها و اجزا
فصل 4 –ارایه جدول اعدادو ارقام
- مرحله پنجم : قابلیت سنجی اراضی:
فصل1 – معرفی گزینه پیشنهادی
فصل 2 – ترکیب پر و خالی ، استقرار کاربریها ، استقرار ورودی ها و معابر
حوزه سوم : طراحی و ارائه مدارک معماری
منابع و مآخذ