پاورپوینت بررسی فرودگاه بین المللی سوارناب هومی در بانکوک تایلند
جدیدترین فرودگاه آسیا در تایلند قرار دارد
فرودگاه بین المللی سوارناب هومی ، که در سطح بین المللی با کدهای شناسایی BKK (یاتا) و VTBS (ایکائو ) شناخته می شود ، در 25 کیلومتری شرق بانکوک تایلند در استان ساموت پراکان قرار دارد . عملیات احداث این فرودگاه در سال 1973 آغاز شد ؛ اما به دلیل مشکلات مختلف ازجمله سقوط دولت نظامی تایلند که به دنبال شورش های دانشجویی همان سال رخ داد ، بی ثباتی اقتصادی به دلیل بحران مالی آسیا در سال 97 ، زمین باتلاقی فرودگاه ،کمبود بودجه و فساد مالی مدیران ، روند ساخت فرودگاه شتاب خوبی نداشت .
سرانجام پس از گذشت دو دهه ، این فرودگاه در 15 سپتامبر 2006 برای خدمات دهی به معدودی از پروازهای داخلی افتتاح شد. 13 روز بعد ، آسمان فرودگاه سوارناب هومی به روی کلیه پرواز های داخلی و بین المللی گشوده شد واین فرودگاه رسما مورد بهره برداری قرار گرفت اسم این فرودگاه را پادشاه تایلند برگزیده که گفته می شود نام یکی از امپراتوری های باستانی جنوب شرق آسیا ست.
در چند روز افتتاح فرودگاه نیز ، سوارناب هومی شاهد مشکلات زیادی بود . در اولین روز فعالیت رسمی فرودگاه ، کُندی هندلینگ بار کاملا مشهود بود . برخی مسافران توشه خود را پس از یک ساعت انتظار دریافت کردند وعده ای دیگر ، بیش از چهار ساعت معطل شدند.
نمایی سه بعدی از کل مجموعه و سایت
تعدادی از پروازها نیز با تاخیر انجام شد. در شرایطی که بروز نقص در سامانه کارگوی فرودگاه ، بر مشکلات سوارناب هومی افزوده بود ، بی کیفیت بودن مصالح ساختمانی و تبعات آن ، ازدحام بیش از حد مسافردر تنها ترمینال این فرودگاه ، نشست زمین باتلاقی فرودگاه ، و مشکلات دیگر همه دست به دست هم دادند تا مسوولان تایلندی تصمیم بگیرند فرودگاه "دان مینگ" را بازگشایی نمایند. سرانجام در 16 فوریه 2007 با دستور "سوراید چولانونت" برخی پرواز های داخلی به دان مینگ منتقل گردید و این فرودگاه بار دیگر عملیاتی شد. در اواخر سال 2006 شیارهایی در برخی تاکسی وی های فرودگاه مشاهده شد که این امر علاوه بر خطراتی دیگر، موجب جمع شدن آب در سطوح پروازی می شد.
نمایی بسیار زیبا و یکدست از محوطه سایت فرودگاه
مدتی بعد یک گروه مهندسی در بازدید خود از فرودگاه اعلام داشت : خسارت وارده به باند ، جزیی و عادی است و این موارد حتی در بزرگ ترین فرودگاه های ایالات متحده هم دیده می شود . سر انجام شرکت فرودگاه های تایلند با پذیرش 60 مورد از ایرادهای فرودگاه ، اعلام کرد تا فوریه 2007 ، کلیه مشکلات فرودگاه را برطرف خواهد ساخت.
سایت و ترمینال و سالن های پرواز
این فرودگاه دارای دو باند موازی است که هریک به ترتیب 4000 و3700 متر طول و 60 متر عرض دارند. فرودگاه سوارناب هومی ، همچنین ، دو تاکسی وی موازی دارد که امکان انجام همزمان پروازهای ورودی و خروجی را میسر می سازد . در این فرودگاه 120 پارکینگ هواپیما وجود دارد که 5 پارکینگ مخصوص ایرباس 380 است . نکته جالب توجه این است که به رغم داشتن فقط یک ترمینال ، این فرودگاه قادر است در هر ساعت ، به 76 پرواز داخلی و بین المللی خدمات ارائه نماید . البته با تکمیل فاز نخست این فرودگاه ، ظرفیت مسافری سوارناب هومی سالانه 45 میلیون مسافر و ظرفیت کارگوی آن سه میلیون تن کالا در سال خواهد بود.
این فرودگاه دارای یک پارکینگ 5 طبقه است که گنجایش 5 هزار خودرو را دارد.
گفتنی است 70 درصد از هزینه ساخت فرودگاه را بانک همکاری های بین المللی ژاپن تقبل کرده است و به همین دلیل ، به رغم خواست عمومی ، که مایل بودند این فرودگاه هاب مسافری منطقه بشود ، اقدام ها به گونه ای پیش رفت که این فرودگاه به هاب کارگو تبدیل شود . به نظر می رسد این تصمیم با ایجاد بزرگراه های مدرن میان کارخانجات صنعتی ، شهر بانکوک ، و بندر لیم چاپانگ تا اندازه ای محقق شده است.
و.....