پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه راه آهن افراگولا ایتالیا، ناپل اثر زاها حدید
بخشی از ممطلب
Naples Afragola یک ایستگاه راه آهن پر سرعت ایتالیا در نزدیکی ناپل است که در تاریخ 6 ژوئن 2017 افتتاح شد و تردد منظم برای مسافران از 11 ژوئن 2017 آغاز شده است. این ایستگاه در شهر آراگرا ، واقع در کلانشهر ناپل واقع شده است ، و به منظور ارائه خدمات به کلیه قطارهای پر سرعت در خط پرسرعت رم - ناپل ، جدا از مواردی که در ایستگاه ناپولی سنترال شروع نمی شود ، پایان یافت. بلکه در عوض از خط پر سرعت ناپل - سالرنو کار می کنید.
ایستگاه ناپولی آراگولا طبق برنامه گسترده ای ساخته شد که خواستار 13 ایستگاه جدید در بخش های مختلف در امتداد شبکه ریلی پر سرعت موجود ایتالیا بود. [2] این منطقه به عنوان یک مبادله بزرگ ریلی برای منطقه جنوبی ایتالیا فعالیت می کند و چهار خط سریع با سرعت بالا ، سه خط بین منطقه ای و یک مسیر رفت و آمد محلی را ارائه می دهد.
این ایستگاه "دروازه ای به سمت جنوب" نامیده شده است و قطب اصلی حمل و نقل و دروازه منطقه ای برای ناپل محسوب می شود. این پروژه، دروازه ی جدیدی برای ورود به ناپل خواهد ساخت؛ یک منطقه ی تبادل حمل و نقلی که شهر را به راه آهن سریع السیر تی ای وی متصل خواهد کرد. کانسپت اولیه این طراحی، ایجاد یک پل گسترده بوده است تا تمامی خطوط راه آهن را به هم متصل سازد و با فرمی همچون پل های عابر پیاده، هر دو سمت ایستگاه را به هم متصل کند.
فاز اول ایستگاه قطار افراگولا ناپلی که دروازهای به سوی جنوب ایتالیا است، توسط نخست وزیر، پائولو جنتیلونی، افتتاح گردید. این ایستگاه جدید توسط معمار برجسته عراقیالاصل، زاها حدید، به عنوان یکی از ایستگاههای حمل و نقل کلیدی ایتالیا طراحی شده است و چهار خط بین شهری پرسرعت، سه خط بین منطقهای و یک مسیر حمل و نقل محلی را پوشش میدهد. علاوه بر برنامهریزی تمهیداتی جهت ارائه خدمات راه آهن پرسرعت که رجو کالابریا( Reggio Calabria) و باری (Bari) را به شمال ایتالیا و اروپا متصل میکند، زیرساختهای جدید این خط راه آهن، به کانون جدید و با اهمیتی در افراگولا ناپلی بدل خواهد شد که با ادغام بخش جنوبی شبکه پرسرعت راه آهن ایتالیا، خطوط ناپلی کانسلو و تاسیسات حمل و نقل چیرکومویزوویانا، کل منطقه کامپانیا (Campania) را تحت پوشش قرار خواهد داد.
ایستگاه راه آهن افراگولا ناپلی که در تقاطع اصلی شبکه راه آهن جنوبی ایتالیا قرار گرفته است، ۱۵ میلیون نفر از ساکنین کالابریا، مولیس، پوگلیا، کامپانیا و سیسیل را در جنوب ایتالیا، به شبکه راه آهن ملی شمال و نیز بقیه اروپا مرتبط میسازد. علاوه بر این، افراگولا ناپلی سبب تسهیل دسترسی مسافرین به بنادر جنوبی و نیز انتقال کالاها به این بنادر مهم میشود. از طرفی تقاضای افراد برای مسافرت با قطار روز به روز در حال افزایش است و هم اکنون نیز در حدود ۵۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. لذا ایستگاه قطار افراگولا ناپلی که در مسیر جدید راه آهن شمال-جنوب در شرق منطقه مرکزی بزرگ متروپولین قرار دارد، باید جهت پاسخگویی به این نیاز، کاملا با خدمات راه آهن منطقهای و بومی ادغام گردد.
پس از عملیاتی شدن تمامی خطوط جدید ایتالیا، انتظار میرود که ۳۲۷۰۰ مسافر، به صورت روزانه از ایستگاه راه آهن افراگولا ناپلی کنند. به بیانی دیگر، در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر، ۴۸۰۰ نفر در ایستگاه حضور خواهند داشت و در مجموع ۴۸ قطار در این خطوط به کار گرفته خواهند شد. ۲۸ قطار پرسرعت مستقر در این خطوط نیز هر روزه به منظور ارائه سرویس فوری در هر ۳۰ دقیقه، در ایستگاه قطار افراگولا ناپلی توقف خواهند داشت. البته گفتنی است که این زمان در ساعات اوج ترافیک میتواند به حدود ۴۰ دقیقه برسد و بر اساس برنامهریزی های صورت گرفته انتظار میرود که روزانه ۷۰۰ مسافر از هر سکو، پیاده و یا سوار شوند. ۲۰۰ قطار محلی و منطقهای دیگر نیز در افراگولا ناپلی توقف خواهند داشت که سیستم حمل و نقل کلیدی را در شبکه ملی، منطقهای و محلی به وجود خواهند آورد.
طراحی یک گردشگاه عمومی بزرگ بر فراز هشت مسیر راه آهن عبوری از ایستگاه راه آهن افراگولا ناپلی، به اندازهای دلپذیر است که به ایستگاه اصلی مسافران مبدل شده است. این بخش از پل، تمام سرویسها و تسهیلات لازم را برای ورود، خروج و دسترسی مستقیم مسافران به تمام سکوها در بردارد. علاوه بر این، هندسه فضاهای داخلی نیز بر اساس مسیرهای عبور و مرور مسافرین، تعیین شده است. ورودیهای بزرگ در هر دو انتهای ایستگاه، وظیفه خوشآمدگویی به مسافران و هدال آنها به طبقات بالاتری که شامل انواع مغازهها و امکانات متنوع هستند را بر عهده دارند. مسافرین به محض ورود به ایستگاه قطار افراگولا ناپلی ، به فضای مرکزی بزرگی میرسند که برفراز کافهها و رستورانها قرار دارد. وجود این فضای بزرگ دلپذیر در بالای مسیرهای راه آهنی که به تازگی تاسیس شدهاند، بسیار کاربردی است؛ چراکه در حال حاضر به محل اجتماع اصلی مسافرین افروگولا بدل گردیده است و مسافرین قطار از آن برای عزیمت به سمت سکوها استفاده میکنند.
ایستگاه قطار افراگولا ناپلی به عنوان یک پایه بتنی مستحکم ساخته شده است و از فضای اجتماع فوقانی متشکل از دندههای فلزی پوشیده شده با کورین و نیز یک سقف شیشهای شفاف حمایت میکند. بتن استفاده شده در این ایستگاه، دارای ترکیب خاصی است که با استفاده از عناصر بتنی خمیده، عملکرد مطلوبی را فراهم مینماید. این عناصر بتنی، با استفاده از فناوریهایی ساخته شدهاند که برای اولین بار در ساخت موزه ماکسی زاها حدید به کار گرفته شدند. در این موزه، چارچوبهای چوبی، جای خود را به واحدهای فلزی پیش ساخته دادند و منحنیهای دوگانهای نیز با استفاده از چارچوبهای ایجاد شده توسط مدلهای پلی استایرن کنگره دار ایجاد شدند.
فضای تجمع برافراشته ایستگاه قطار افراگولا ناپلی که به صورت یک بیرون زدگی ذوزنقه شکل در راستای یک مسیر ۴۵۰ متری طراحی شده است، از ۲۰۰ دنده فلزی مختلفی بهره میبرد که به پوششی از جنس کورین و نیز یک سقف شیشهای شفاف مجهز شدهاند. فضای تجمع اصلی ایستگاه، به گونهای طراحی شده است که از پایداری اکولوژیکی ساختمان استفاده نماید. پانلهای خورشیدی یکپارچه موجود در سقف همراه با نور طبیعی، سیستم تهویه و سیستمهای خنک کننده و گرمایشی طبیعی، باعث شدهاند که مصرف انرژی این ایستگاه به حداقل برسد.و....