پاورپوینت بررسی دو نمونه موردی ایستگاه راه آهن مرکزی روتردام ، ایستگاه راه آهن افراگولا
اایستگاه راه آهن اصلی شهر روتردام در هلند است. این ایستگاه در سال 2007 به طور متوسط 110،000 مسافر دریافت می کرد. ساختمان ایستگاه فعلی ، واقع در ایستگاه میدان ، در مارس 2014 رسماً افتتاح شد.یستگاه مرکزی روتردام یکی از مهمترین شبکه های حمل و نقل در هلند است. با حمل و نقل عمومی 110،000 مسافر در روز از فرودگاه آمستردام Schiphol جزء پر رفت و آمد ترین مناطق است. علاوه بر شبکه قطار اروپا با سرعت بالا (HST)، مرکز روتردام نیز به سیستم راه آهن سبک ریل های رندستد متصل می شود. انتظار می رود با افزایش HST و ریل های رندستد تعداد مسافران روزانه در ایستگاه مرکزی روتردام تا سال 2025 به حدود 323000 افزایش یابد.
ایستگته روتردام اولین توقفگاه در هلند هنگام سفر از جنوب است و به طور استراتژیک در وسط اروپا قرار دارد، با Schiphol تنها بیست دقیقه و پاریس فقط دو و نیم ساعت فاصله دارد. از این رو ایستگاه جدید نه تنها بزرگتر، درخشان تر و مرتب تر از سابق است، بلکه دارای فضایی بین المللی است؛ این زیبایی هر دو کارآیی توقف پرسرعت و آرزوهای جسورانه شهر روتردام برای توسعه و تجدید شهری را تکمیل می کند. این ایستگاه در همه جهات عملیات، ظرفیت، آسایش و آرامش، ایستگاه های مرکزی مادرید، پاریس، لندن و بروکسل را مطرح می کند.
ایستگاه Delftse Poort بر اثر بمباران در حمله رعد اسا روتد به شدت آسیب دیده است. ایستگاه جدید Centraal درست در غرب کشور از محل بازسازی شد. ساختمان اصلی آن توسط معمار Sybold van Ravesteyn طراحی شده است و در 13 مارس 1957 به پایان رسید ، در 21 مه رسماً افتتاح شد. ایستگاه مااس در سال 1953 بسته شده بود و قطارها از اوترخت به ایستگاه Centraal از طریق ایستگاه جدید Rotterdam Noord منتقل شدند. با این حال ، Hofpleinlijn (که بعداً بخشی از RandstadRail شد) به دور زدن ایستگاه ادامه داد. ایستگاه هافپلین سرانجام در سال 2010 پس از هدایت هوفپلینلین از طریق یک تونل بسته شد و برای اولین بار به ایستگاه Centraal وصل شد.
یکی از چالش های اساسی ایستگاه مرکزی روتردام، تفاوت در ویژگی شهری سمت شمالی و جنوبی ایستگاه بود. ورودی در سمت شمالی دارای طراحی مدرن است که مناسب شخصیت محله پروونیرسیج و تعداد کمی از مسافرین است. ورودی به تدریج به شهر متصل می شود. در این قسمت از ایستگاه، از فرمت های معماری بزرگ اجتناب می شود، حضور گیاهان بهبود می یابد و ایستگاه شفاف است.
در مقابل، ورودی بزرگ در سمت شهر به وضوح دروازه به مرکز شهری بلند است. در اینجا ایستگاه جدید هویت شهری بین المللیخود را، از سالن ساخته شده از شیشه و چوب دریافت می کند. سقف سالن، که به طور کامل با فولاد ضد زنگ پوشیده شده است، باعث ایجاد شخصیت نمادین ساختمان و اشاره به قلب شهر می شود.
در حال حاضر ایستگاه مرکزی روتردام دارای ساختار و ابعاد مناسب برای چشم انداز شهری است. این در تعادل با ارتفاع است که مشخصه کلان شهر و به طور همزمان نشان دهنده مقیاس انسانی است. شهر روتردام از طریق تراکم بافت کوچک شهر در اطراف ترمینال حمل و نقل عمومی به ایستگاه جدید کشیده می شود. کل منطقه راه آهن یکی با شهر می شود. این بافت شهری دقیق با چشم انداز جدید و ترکیبی از زندگی و کار به طور چشمگیری کیفیت زندگی و محیط زیست منطقه ایستگاه را بهبود می بخشد.