پاورپوینت بررسی استاندارد ضوابط طراحی پایانه اتوبوس رانی
فهرست مطالب
مقدمه
معیارهای فنی خاص طراحی انواع پایانه
عناصر اصلی
عناصر پشتیبانی
عناصر ارتباطی
سالنها
سالنهای عمومی
باجه های مخابراتی
اتاق معاینه و فضای بستری
سالن فروش بلیت
سالن انتظار
ورودیها و خروجیها
بخش اداری
خدمات رفاهی رانندگان
خدمات جانبی خودروها
جایگاه سوخت رسانی
پارکینگهای ویژه
سکوها
سکوهای خطی
سکوهای دندانه دار
سکوهای زاویه دار
سکوهای میان گذر
بخش اداری
شرکتهای حمل و نقل
خدمات رفاهی مسافران
فضاهای بازدسترسی
محوطه سازی
تاسیسات زیربنای
تعیین نوع پایانه های یک شهر
و…
اپراتور پایانه موظف است برای اینکه در مواقع اضطراری یا شرایط غیرعادی در پایانه و الحاقات آن همیشه آماده باشد، به طور سازماندهی شده مداخله کند و خسارات احتمالی را به حداقل برساند و یا برنامه اضطراری تهیه کند. هماهنگی های لازم را با نهادها و سازمان های دولتی ذیربط انجام دهد. طرح مورد نظر مورد تایید سازمان اداری عمران و به کلیه نهادها و سازمان ها ابلاغ می شود و باید با وظایف و مسئولیت های مورد انتظار از اپراتور ترمینال مشخص شده در برنامه اقدام اضطراری فرودگاه مطابقت داشته باشد.
(2) تیم های «جستجو، نجات و تخلیه»، «اطفای حریق» و «کمک های اولیه» بر اساس ماده یازدهم آیین نامه موارد اضطراری در محل کار که در روزنامه رسمی مورخ 1392/06/19 به شماره 28681 منتشر شده است تشکیل می شود. یک مرکز بحران پایانه باید برای اطمینان از هماهنگی بین واحدها ایجاد شود و تیم های اضطراری باید برای پاسخ به شرایط اضطراری ایجاد شود. آدرس/فهرست تلفن پرسنل شاغل در تیم های اورژانس باید به صورت به روز و در دسترس در مرکز بحران ترمینال و مرکز اعلام حریق موجود باشد تا در صورت نیاز بتوان با آنها تماس گرفت.
(3) یک بار در سال، آموزش تئوری به پرسنل وظیفه در شرایط اضطراری داده می شود. مانورهای اضطراری و اطفای حریق انجام و ثبت می شود.
(4) اپراتورهای پایانه حداقل یک بار در سال تمرینات را انجام می دهند تا شرایط اضطراری را به طور مؤثر مدیریت کنند و برای اقدامات خود در شرایط اضطراری آماده شوند.
(5) در صورت تغییراتی که ممکن است بر موقعیتهای اضطراری تعیینشده تأثیر بگذارد یا باعث ایجاد شرایط اضطراری جدید شود، بسته به میزان تأثیر، طرح اضطراری باید به طور کامل یا جزئی تجدید شود.
(6) در صورت نقص در سیستم های مربوط به خدمات مسافری، چمدان و هواپیما که جزو خدمات پایه ترمینال هستند و/یا کل خرابی آنها به هر دلیلی باید با در نظر گرفتن شرایط اضطراری اعمال شود. تراکم پرواز این مسائل باید به طور جزئی در طرح های اضطراری اپراتور پایانه گنجانده شود.
(7) طرح اضطراری اپراتور ترمینال باید شامل ایجاد مرکز بحران و چگونگی روابط با رسانه ها باشد.
ب) طرح حفاظت در برابر آتش
(1) اپراتور ترمینال موظف است دستورالعمل ها و طرزالعمل هایی را برای فعالیت های پیشگیری و اطفاء حریق در ساختمان ها و تأسیسات ترمینال مطابق با مقررات آیین نامه حفاظت از آتش سوزی ساختمان ها که در روزنامه رسمی مورخ 19.12.2007 و به شماره 26735 منتشر شده است تهیه کند. این دستورالعمل و رویه شامل اقدامات پیشگیرانه و اطفاء حریق می باشد که باید توسط کلیه مؤسسات و سازمان های عمومی و اشخاص حقیقی فعال در ساختمان ها و تأسیسات پایانه انجام شود و خطرات آتش سوزی از نظر ایمنی جانی و مالی ناشی از گرما به حداقل برسد. دود، گاز سمی و خفه کننده و هراس برای دانلود باید اصول طراحی، ساخت، استفاده، نگهداری و بهره برداری از سازه ها، ساختمان ها، تأسیسات و مشاغل، ادارات، انبارها و بایگانی ها را پوشش دهد.