پاورپوینت بررسی معیارهای معماری پایانه های مسافری اتوبوس جاده ای
فصل اول - کلیات
۱-۱ مقدمه
۲-۱ تاریخچه و قوانین
۳-۱ تعاریف پایه
۴-۱ حدود و دامنه کاربرد
۵-۱ استانداردهای مرتبط
فصل دوم - انواع پایانه های مسافری جاده ای
۱-۲ انواع گونه بندی پایانه ها
۱-۱-۲ مقدمه
۲-۱-۲ انواع پایانه از نظر حوزه عملیات
۳-۱-۲ انواع پایانه از نظر نوع مالکیت
۴-۱-۲ انواع پایانه از نظر الگوهای مورد استفاده در طراحی
۵-۱-۲ انواع پایانه از نظر عملکرد
۱-۲ انواع پایانه از نظر میزان تمرکز مکانی اجزا
فصل سوم - فضاهای پایانه و خودروی طرح
۱-۳ فضاهای پایانه
۱-۱-۳ مقدمه
۲-۱-۳ سکوها
۳-۱-۳ سالن ها
۴-۱-۳ امور اداری انتظامی و شرکتهای حمل و نقل
۵-۱-۳ خدمات رفاهی مسافرین
۶-۱-۳ خدمات جانبی خودروها
۷-۱-۳ خدمات رفاهی رانندگان
۱-۳- فضاهای باز و دسترسی ها
۹-۱-۳ پارکینگ ها
۱۰-۱-۳ تأسیسات زیربنایی
۲-۳ خودروی طرح
فصل چهارم - مکان یابی پایانه های مسافری جاده ای
۱-۴ مقدمه
۲-۴ تعاریف و مفاهیم کلی
۲-۴ محاسبه تعداد و نوع پایانه های مورد نیاز یک شهر
۱-۲-۴ تعیین نوع پایانه های یک شهر
۲-۳-۴ تعداد پایانه های مورد نیاز یک شهر
۴-۴ روش ارزشیایی چند معیاری برای مکان یایی
۵-۴ معیارهای مکان یابی برای پایانه های مسافری
۱-۵-۴ شاخصهای مکان یابی پایانه های مسافری
۶-۴ ارائه روش مکان یایی
۱-۶-۴ مرحله اول : تشکیل گزینه مکان گزینی)
۲-۶-۴ مرحله دوم : انتخاب گزینه ارزشیابی گزینه ها)
۳-۶-۴ الگوریتم مکان یابی پایانه ها
فصل پنجم - برنامه ریزی کالبدی
۱-۵ مقدمه
۲-۵ سطوح ارائه خدمات
۳-۵ سیاستهای کلی در طراحی و مکان یایی پایانه ها
۴-۵ برنامه ریزی فیزیکی پایانه های مسافری
۱-۴-۵ روشهای محاسبه ظرفیت پایانه
۲-۴-۵ الگوریتم محاسبه ظرفیت پایانه
۵-۵ برنامه ریزی فیزیکی پایانه متمرکز
۶-۵ برنامه ریزی فیزیکی پایانه نیمه متمرکز
۷-۵ برنامه ریزی فیزیکی پایانه غیر متمرکز
فصل ششم - معیارهای فنی طراحی انواع پایانه ها
۱-۶ مقدمه
۲-۶ معیارهای فنی عمومی طراحی انواع پایانه
۱-۲-۶ بستر طرح
۲-۲-۶ کالید پایانه
۳-۶ معیارهای فنی خاص طراحی انواع پایانه
۱-۳-۶ پایانه های متمرکز
۲-۲-۶ پایانه های نیمه متمرکز
۳-۳-۶ پایانه های غیر متمرکز
منابع و مراجع
معیارها و راهکارهای برنامه ریزی برای طراحی و تجهیز پایانه های مسافری کدامند ؟ معیارهای مکان یابی پایانه های مسافری جاده ای کدامند ؟ معیارهای فنی طراحی پایانه های مسافری جاده ای کدامند ؟ با توجه به فهرست کامل و تفصیلی مطالب ارائه شده در این مجموعه مشاور طراح قادر خواهد بود ضمن آشنایی با انواع پایانه و عملکرد آنها نیز روشهای مکانیابی به انتخاب نوع پایانه برای شهر مورد نظر برنامه ریزی فیزیکی و در نهایت طراحی مجموعه دست یابد. ترتیب مطالب ارائه شده در این نشریه معرفی پایانه مکان یابی و طراحی در همین راستا طبقه بندی شده است. شبکه راه های زمینی به علت وسعت کاربریهای مختلف سهولت دسترسی هزینه کمتر و در اختیار بودن به ویژه برای طبقات متوسط و کم درآمد جامعه نیز گستردگی آن به فراسوی مرزها از پتانسیل و بهره دهی زیادی برای خدمت رسانی برخوردار است. نقاط شروع و پایان سفرهای زمینی از جمله اساسی ترین مهمترین و بحرانی ترین گزینه های تصمیم گیری و اجرای برنامه های اقتصادی و اجتماعی جوامع محسوب شده و تشخیص و تعیین چنین مکانهایی در هر شهر و منطقه از برترین استراتژی های توسعه شهری و منطقه ای به شمار می آید. متاسفانه در برخی از شهرهای کشور پیش از مطالعه و اجرای طرح های جامع شهری پایانه های برون شهری، دایر و توسعه بی رویه آن بر اساس دیدگاه های کوتاه مدت و رفع موقت ضرورت ها صورت گرفته است. بدیهی است هرگونه انتخاب و توسعه پایانه های شهری باید در چهارچوب مطالعات آمایش سرزمین مسائل ترافیکی و حمل و نقل مسائل زیست محیطی، مسائل اقتصادی اجتماعی - فرهنگی و آموزشی جامعه شناسی بهداشت محیط صورت گرفته و سلامت جسمی و روانی رفاه و کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد. ایجاد پایگاه های خدماتی - رفاهی اقتصادی و فرهنگی در شهرها اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی را تسهیل نموده و نیازها و ضرورت های سفر را با زندگی روزمره مردم یکپارچه و هماهنگ خواهد نمود. تدوین معیارهای فنی ایجاد و توسعه پایانه های جاده ای نقطه آغاز و شروعی برای برنامه ریزی یکپارچه هماهنگ و متوازن توسعه اقتصادی در شهرها و نقاط مختلف جمعیتی و ارتباط هماهنگ پایانه ها در سطح کشور خواهد بود. بدین ترتیب ضمن پرهیز از دوباره کاریها تقدم و تأخر انجام امور به صورتی تنظیم خواهد شد که بستری مناسب برای حمل و نقل اشتغال تولید مصرف سرمایه گذاری و افزایش تولید ناخالص ملی کشور فراهم آید. تدوین و انتشار معیارهای فنی در طراحی پایانه ها نقطه شروع پرهیز از دوباره کاری ها اعمال هماهنگی ها در سطح ملی و مرزهای کشورهای همجوار، اتصال و ارتباط با فعالیتهای مختلف و پنجره اطلاعاتی خدمات شهری - منطقه ای می باشد.