پاورپوینت بررسی معماری فرودگاه بینالمللی استانبول Istanbul Airport
فرودگاه ها از نظر عملکرد و ارتباط بین این عملکردها ساختار پیچیده ای دارند. این وضعیت؛ فرآیندی است که از مرحله طراحی و اجرای فرودگاه شروع می شود و شامل فرآیند بهره برداری می شود. از این نظر فرودگاه ها در مکانی مجزا از سایر سازه های معماری قرار دارند. علاوه بر واحدهای فنی مورد نیاز برای عملیات پروازی، یک فرودگاه دارای فضاهایی نیز می باشد که می تواند نیازهای مختلف مسافران با استفاده از حمل و نقل هوایی را برطرف کند. فرودگاه ها؛ این یک ساختار معماری شده است که برای اهداف حمل و نقل و همچنین یک محل کار پیچیده که به صورت تجاری کار می کند طراحی شده است.
در سال های اخیر، حمل و نقل هوایی در سراسر جهان توسعه یافته است. در توسعه حمل و نقل هوایی، تنوع در ترجیحات حمل و نقل، رقابت بین شرکت های هواپیمایی، خدمات حمل و نقل تازه افتتاح شده و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل هوایی مانند ساختمان های ترمینال جدید، باند فرود جدید و مسیرهای حمل و نقل جایگزین نقش مهمی ایفا می کنند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو)، تعداد کل مسافران در سراسر جهان که از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند در سال 2019 نسبت به سال 2018 با 3.6 درصد افزایش به 4.5 میلیارد مسافر رسیده است. (ایکائو، 2021)
مطالعات هوانوردی در کشور ما در سال 1912 در سفاکوی، درست نزدیک فرودگاه آتاتورک امروزی، در دو آشیانه و یک میدان کوچک آغاز شد. (SHGM, 2021) بهبود در ساختمانهای ترمینال فرودگاه و باند فرود هواپیما در سالهای اخیر، افتتاح فرودگاههای جدید و سهولت دسترسی به فرودگاههایی مانند جادههای حلقهای و مترو بر توسعه حملونقل هوایی در مقایسه با سایر انواع حملونقل تأثیر مثبت داشته است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره فرودگاه های دولتی (DHMİ)، تعداد کل مسافرانی که در سراسر ترکیه از حمل و نقل هوایی در سال 2019 استفاده می کردند، 208.8 میلیون مسافر بوده است. از 208.8 میلیون مسافر، 52.6 میلیون مسافر (25.2 درصد) از فرودگاه استانبول، 35.5 میلیون مسافر (17 درصد) از فرودگاه سابیها گوکچن و 120.7 میلیون مسافر (57.8 درصد) از سایر فرودگاه ها استفاده کرده اند. (DHMİ-1، 2021)
می توان فرودگاه ها را از نظر عملکرد به دو قسمت سمت هوایی و زمینی تقسیم کرد. در قسمت سمت هوا؛ فرود، برخاست و پارک هواپیما، بارگیری و تخلیه مسافر و بار انجام می شود. در قسمت سمت زمین؛ امکانات فرودگاهی مانند ساختمان ترمینال که در آن تراکنش مسافر و بار انجام می شود، جاده های دسترسی فرودگاه و پارکینگ وجود دارد. (Tunç, 2003) وجود تفاوت های عملکردی بین سمت هوایی و زمینی، فرودگاه ها را به یک ساختار پیچیده از نظر الزامات امنیتی و ایمنی تبدیل می کند. سیستم های سوار شدن به مسافران نیز بخش مهمی از این ساختار پیچیده را تشکیل می دهند.
فهرست مطالب
فرودگاه جدید استانبول کجاست؟
نحوه رسیدن به فرودگاه جدید استانبول
تاریخچه فرودگاه جدید استانبول
معرفی فرودگاه جدید استانبول
بخش های ورودی و خروجی فرودگاه جدید استانبول
معماری فرودگاه جدید استانبول
مراحل خروج از فرودگاه استانبول
سایت فرودگاه جدید استانبول
پارکینگ فرودگاه جدید استانبول
اقامتگاه های فرودگاه جدید استانبول
امکانات تجاری فرودگاه جدید استانبول
سرگرمی های فرودگاه جدید استانبول
لانژ فرودگاه جدید استانبول
خدمات ویژه فرودگاه جدید استانبول
امکانات فرودگاه جدید استانبول
حقایقی درباره فرودگاه جدید استانبول
منابع