پاورپوينت تحلیل و بررسی مونوریپاورپوينت تحلیل و بررسی مونوریل
چکیده
موافقت با هر پدیده ی ناشناخته یا معرفی نشده ای ، همانند مخالفت با آن ،کاری غیر عقلایی به نظر می رسد. به وسیله ی شناخت است که می توان در مورد پدیده ای اظهار نظر کرد و یا به نظرات و انتقادات موجود، سمت و سو گرفت.از این رو با توجه به اینکه در حال حاضر، موضوع مونوریل در شهر قم ،به طور جدی مورد بحث است و نقد ها و حواشی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است ،شناخت این وسیله ی حمل و نقل در سطح کلان ، جایگاه آن در طرح های شهری،و نیز بررسی تجربه ی جهانی آن ،ضروری به نظر می رسد.
گذری بر تاریخچه ی مونوریل
اولين مونوريل، در سال 1820 ميلادي ، در روسيه ساخته شد.
در سال 1886، اولين مونوريل معلق، ((Enos electric railway
در 1888 ، اولين مونوريل مسافربري (The listowl&ballyunion railway) افتتاح شد و تا سال 1924 در انگلستان داير بود.
اولين مونوريل به عنوان يک سيستم حمل و نقل شهري در شهر توکیو به کار گرفته شد.
مونوريل،يک نوع سيستم حمل و نقل ريلي است که روي تک ريل حرکت مي کند. اصطلاح مونوريل، هم براي توصيف تير سيستم و هم برای وسيله ي نقليه اي که بر روي آن حرکت مي کند، به کار مي رود ، دو ويژگي متمايز کننده ي مونوريل از ساير سيستم هاي حمل ونقل شهري، تک ريلي بودن و باريک تر بودن ريل نسبت به واگن است.
ساختار مونوريل
- چرخهاي بزرگ عمودي که وزن قطار را به ريل منتقل
ميکنند و چرخهاي کنترل جانبي که در دو طرف ريل
قرار گرفتهاند و حرکت آن را کنترل ميکنند.- رايجترين نوع مونوريل در زمان حال، همان Straddle
Beam ها هستند
- تقريبا تمام مونوريلهاي مدرن با نيروي الكتريسيته
كار ميكننددر برخي مونوريلها از نيروي الكترومغناطيس
براي پايدار نگهداشتن قطار استفاده ميشود.
ل