پاورپوینت بررسی طراحی ایستگاه مترو توسط دفتر معماری زاها حدید
بخشی از مطلب
برای ارائه خدمات به ساکنین شهر ریاض که تعداد آنها به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر بیش از ۵ میلیون نفر ساکن آن هستند، سازمان توسعه شهر ریاض، ساخت ایستگاه مترو برای منطقه اقتصادی ملک عبدالله (KAFD) را به دفتر معماری زها حدید سفارش داد. این ایستگاه دارای شش طبقه است که از چهار طبقه که روی سطح زمین قرار دارند به شکل عمومی استفاده میشود و دو طبقه در زیر زمین قرار دارند که محل پارک خودروها هستند. ایستگاه مترو KAFDبا این طرح به خوبی با بافت شهری این منطقه اقتصادی ترکیب و یکپارچه خواهد شد و در عین حال پاسخگوی نیازهای کاربردی این مجموعه برای داشتن یک مرکز حمل و نقل چند عملکردی خواهد بود و با چشمانداز آینده این منطقه اقتصادی نیز هماهنگ خواهد بود. این پروژه فراتر از یک ایستگاه مترو ساده عمل میکند و بر اهمیت این ساختمان به عنوان فضایی پویا و چند عملکردی تاکید خواهد شد؛ این مجموعه نه تنها مکانی حد واسط است که با توجه به امکان انتقال سریع و حمل و نقل درک و شناخته خواهد شد، بلکه به عنوان یک فضای عمومی چشمگیر برای شهر نیز شناخته خواهد شد.
طراحی معماری: دفتر معماری زها حدید
مساحت پروژه: ۲۰۴۳۴ متر مربع
سال اتمام پروژه: ۲۰۱۷
معماران: Fulvio Wirz, Gian Luca Barone
تیم طراحی: Alexandre Kuroda, Fei Wang, Lisa Kinnerud, Jorge Mendez-Caceres
مشاورین نما: NewTecnic
ایستگاه مترو منطقه اقتصادی ملک عبدالله که مساحتی بالغ بر ۲۰۴۳۴ مترمربع خواهد داشت، در میانه مسیرهای درهم و پیچیده، پلهای هوایی، و خطوط مترو قرار خواهد گرفت. همه این موارد به گونهای طراحی و ساخته شدهاند که مسیرهای مختص عابرین پیاده به شکا واضحی درون ساختمان قابل ترسیم و طراحی باشند و مسیر رفت و آمد در فضاهای داخلی بهینه سازی شوند و از هرج و مرج جلوگیری شود. پیکربندی و ترکیب فضایی که در نتیجه این عملیات حاصل میشود، شبکهای سه بعدی است که توسط یک دنباله سینوسی با جهات متضاد، تعریف شده است (این شبکه از تکرار و تغییر بسامد جریان ترافیک روزانه ایستگاه مترو، ساخته شده است.)، و عملکردی همچون ستون فقرات برای چرخه رفت و آمد این بنا دارد. این امواج سینوسی تا نمای ساختمان نیز گسترش یافتهاند و به طور کامل با طرح فضاهای داخلی در هم آمیختهاند و ایده معماری این مجموعه را در فضای خارجی و در ظاهر ساختمان به نمایش گذاشتهاند.
علاوه بر این، الگودهی به نمای ساختمان دریافت نور خورشید را کاهش میدهد در حالی که حفرههای هندسی آن ایستگاه را با محیط فرهنگی آن در هم میآمیزد و آن را در محیط مینشاند. ترکیب کلی ظاهر ساختمان تدائیگر الگوهای تولید شده بوسیله بادهای بیابانی بر روی تپههای شنی است، جایی که تناوب و تکرارهای گوناگون، فرمهای طبیعی پیچیدهای را تولید میکنند.
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده بر اساس خواسته کارفرما، عملیات ساخت این ایستگاه مترو طی چهار سال به پایان خواهد رسید. بر اساس گفته فرماندار شهر ریاض، این پروژه در مرحله برنامهریزی است و سازمان توسعه شهر ریاض جزئیات برنامه حمل و نقل عمومی شهر را منتشر کرده است. این برنامه شامل ۶ خط مترو است که ستون فقرات حمل و نقل شهر هستند.
مترو منطقه اقتصادی ملک عبدالله یک نقطه کلیدی در خط ۱ شبکه حمل و نقل مترو شهر ریاض است، مانند پایانه خط ۴ (برای مسافرانی که به فرودگاه میروند) و خط ۶ مترو جدید ریاض. بوسیله یک پل هوایی نیز میتوان از این ایستگاه وارد مونوریل محلی این منطقه شد.