پاورپوینت تحلیل بررسی معماری کلیسای چورا استانبول (Chora Church)
فهرست مطالب
کلیسای چورا کجاست؟
نحوه رسیدن به موزه و کلیسای چورا
تاریخچه کلیسای چورا استانبول
جزئیات کلیسای چورا استانبول
معماری و دیزاین داخلی کلیسای چورا
موزاییک های نائوس کلیسای چورا استانبول
موزاییک های نارتکس خارجی کلیسای چورا استانبول
موزاییک های نارتکس داخلی کلیسای چورا استانبول
نقاشی های دیواری پارکلیسیون کلیسای چورا استانبول
آداب بازدید و هزینه ورودی موزه و کلیسای چورا
تصاویر موزه و کلیسای چورا
پلانهای
منابع
نام "کاریه" (ترکی به معنای روستا) از یک کلمه یونانی باستان "Khora" (χώρα) به معنای تحت اللفظی "در مزارع" یا "در حومه شهر" گرفته شده است و به دلیل باقی ماندن کلیسا و صومعه قدیمی در بیرون به یک کلمه ترکی تبدیل شده است. دیوارهای قسطنطنیه دیوارهای تئودوسی که در 408-450 ساخته شده است. اما این که کلمه خورا همراه با نام هر دو روی موزاییک های تصویر عیسی و مریم در داخل کلیسا نوشته شده است نشان می دهد که معنای عرفانی نیز دارد. کلیسای چورا در ابتدا در اوایل قرن چهارم به عنوان بخشی از یک مجموعه صومعه در خارج از دیوارهای شهر و سپس در زمان امپراتور ژوستینیانوس در قرن پنجم ساخته شد. تعمیرات و الحاقات طرح اولیه را به میزان قابل توجهی تغییر داده است. ساختمان امروزی دارای پلان معماری سیبوریوم از قرن چهاردهم است.
تاریخچه
بوم ایمان: موزاییک ها و نقاشی های دیواری خیره کننده
قرنها بعد، در قرن یازدهم، کلیسا دستخوش دگرگونی بزرگی شد و بهعنوان ساختاری باشکوه که به سبک کوینکنکس (صلیب حکاکیشده) ساخته شده بود ظاهر شد. با این حال، اوج هنری واقعی آن در قرن چهاردهم تحت حمایت تئودور متوشیتس، یک محقق و سیاستمدار رسید. چشم انداز Metochites چورا را با آرایه ای خیره کننده از موزاییک ها و نقاشی های دیواری تزئین کرد. این آثار هنری پیچیده تقریباً هر اینچ از فضای داخلی را پوشش می دهند، داستان هایی از کتاب مقدس و زندگی مسیح را روایت می کنند. این شاهکارها که به خاطر رنگهای پر جنب و جوش، چهرههای رسا و تکنیک استادانهشان شهرت دارند، اوج هنر بیزانسی پسین را نشان میدهند. آنها به عنوان شاهدی بر بحثهای الهیاتی و نوآوریهای هنری دوران هستند و نگاهی بینظیر به دنیای بیزانس به بازدیدکنندگان ارائه میدهند.