پاورپوینت بررسی معماری مرکز توانبخشی تیت ملیل (1953-1960)
از محیط جهانی کازابلانکا و تحت الحمایه فرانسه پس از جنگ، ژان فرانسوا زواکو، پیشگام در معرفی معماری مدرن در مراکش، آثاری بروتالیستی با کیفیت عالی و فرمهای شاعرانه را توسعه داد.
ژان فرانسوا زواکو (1916-2003) اگرچه اصالتاً فرانسوی دارد، در کازابلانکا (مراکش) متولد شد، شهری که پس از تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا در پاریس به آن بازگشت. پس از همکاری در دفتر ماریوس ژرمینال بویر (1885-1947)، او کار خود را به عنوان معمار همکار، در ابتدا با پائولو مسینا آغاز کرد.
در یک محیط اجتماعی مرفه تر از اروپای پس از جنگ، زواکو توانست معماری متعهد به مدرنیته، نفوذپذیر به تأثیرات بین المللی (رایت، نیمایر یا زیبایی شناسی بی رحمانه لوکوربوزیه) و سازگار با شرایط فرهنگ مراکش ایجاد کند. اولین اثر او، ویلا سوئیسا (1947) بر منطقه آنفا در کازابلانکا تأثیر گذاشت.
به نظر می رسد منشور این خانه که برای یک توسعه دهنده املاک و مستغلات یهودی ثروتمند ساخته شده است، به لطف تراس های برجسته در طبقه فوقانی، که شکل های منحنی و جلسات تیز آن به یک جاذبه آوانگارد تبدیل شده است، گسترش می یابد. فضای داخلی دارای عناصر تزئینی است که توسط کارگاه معتبر Vincent Timsit ساخته شده است. به تازگی بازسازی شده و در حال حاضر به عنوان یک رستوران فعالیت می کند.
زواکو به همراه دومنیکو باشیانو و پائولو مسینا با استفاده از بتن بهعنوان مادهای با ویژگیهای مجسمهسازی و با در نظر گرفتن نمونههای معماری معاصر برزیل، ترمینال تیت ملیل (1953) را با اشکال موجدار و سینوسی طراحی کردند.
مرکز توانبخشی تیت ملیل (1953-1960) با شخصیت جسورانه تر و فرم های قوی تر، به نماد معماری مراکش در دهه 1950 تبدیل شد که در حال حاضر متروکه شده است. شکل های کشیده و نوک تیز آن قابلیت های بیانی بتن را نشان می دهد.
با جذب درس کوربوزیری، زیباییشناسی بروتالیستی نقطه جدیدی از آزمایش رسمی خواهد بود، در آثاری که با یک بستر محلی مهم ترکیب میشود. یک مثال قابل توجه، کلینیک ساخته شده در سال 1956 در بن اسلیمان است.
و.....
