خانه روی آبشار (1937) Falling Water House در ایالت پنسیلوانیا Pennsylvania برای یک مالک ثروتمند شاید تحققی شاعرانه و تخیلی کامل و رومانتیک از رایت باشد. در این بنا تمام عناصر قدیمی برای خلق یک معبد در دامن طبیعت فرا خوانده شده اند. هسته صخره ای برای اسکان خانهای بر روی آن قلب خانه است و بخاری در مرکز آن است. آبشار در زیر آن و سقفهای بزرگ کنسول شده که افق دید را از این مرکز به مناظر اطراف سوق میدهد استمرار فضایی خانه های پربری و پلاستیسیته سازه خانه های اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند زیرا این خانه ها که غالبا در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند در تلفیق و هماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند. از مشخصه های بارز این ساختمان میتوان به پنجره های سرتاسری کنسول نمودن بام و نمایش افقی آن به موازات سطح زمین سط ۹ و نشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد از جمله شاخص ترین نمونه های این ساختمانها باید از خانه ی روبی در صومعه ی شیکاگو نام برد.
در اوایل قرن بیستم که به تدریج ایده های رایت در ساختمانهایش شکل میگرفت در اروپا و آمریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت بود این پیشرفت در زمینه ی معماری از نظر تئوری و اجرایی بسیار مشهود و بارز بود. اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت ولی وی آن را به عنوان غایت و هدف تلقی می نمود. به اعتقاد رایت تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود شاهکار معماری فرانک لویه رایت و نظریه ی ارگانیک را میتوان در خانه ی آبشار در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا دید. این خانه که در سال ۱۹۳۷ ساخته شد به بهترین شکل ممکن عقاید رایت در مورد معماری ارگانیک را نمایش میدهد. موارد طراحی و اجرایی را که رایت برای این خانه ی ویلایی در نظر گرفته بود میتوان در هشت مورد ذیل خلاصه کرد: (۱) حداقل دخالت در محیط طبیعی (۲) تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشد. (۳) ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی (۴) تلفیق فضای داخل یا خارج (۵) نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه های اتاق (۶) استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا (۷) نمایش مصالح به همان گونه که هست چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر (۸) استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان میبایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار رود.
فهرست مطالب
پاورپوینت اول
فرانک لوید رایت
سبک ارگانیک
معماری رایت
معروفترین اثر رایت
موا رد طراحی و اجرائی رایت برای خانه ابشار
نظر فرانک لوید رایت در باره خانه ابشار
نگاه بوم شناختی به خانه ابشار
خصوصیات بنای خانه آبشار
کف در خانه ابشار
بخاری خانه آبشار
سایت پلان خانه آبشار
مقطع خانه آبشار
مراحل توسعه بنا خانه آبشار
پاورپوینت دوم
فرانک لوید رایت
معرفی خانه ابشار
اهداف طراحی رایت
سایت پلان خانه ابشار
پلان طبقه همکف خانه ابشار
پلان طبقه اول خانه ابشار
پلان طبقه دوم خانه ابشار
بال میهمان- پلان طبقه همکف
بال میهمان- پلان طبقه اول
نما 1
نما 2
مقطع خانه ابشار
سایت آنالیز خانه ابشار
بررسی همجواری ها
بررسی دسترسی ها
بررسی دید و منظر
بررسی اقلیم(نور)
آنالیز پلان خانه ابشار
بررسی توده و فضا
بررسی ورودی ها
بررسی ارتباطات افقی و عمودی
بررسی فضای نیمه خصوصی وفضای خصوصی
نگاه بوم شناختی
خصوصیات بنا
طراحی داخلی بنا
پذیرایی
آشپزخانه
تعریف رایت از معماری
پاورپوینت سوم
شناخت اجمالی بنا
منظر کلی ساختمان
ساختمان در حال احداث
پلان همکف
پلان طبقه اول
مقیاس انسانی
مصالح و بافت
فضای پر و خالی
ورودی اصلی
فضای مکث
نمایش پله ها روی نما
فضای حرکتی و مکث
فضاهای ارتباطی
ایجاد فضای حرکتی
عناصر ارتباطی
پنجره ها و درها عامل ارتباط انسان با انسان و انسان با طبیعت
فضای ارتباطی با طبیعت
دید و ارتباط با طبیعت
فضای بسته
فضای نیمه باز
فضای خیس
فضای خشک
فضای کثیف
فضای تمیز
فضای پرصدا و کم صدا
نور طبیعی و مصنوعی
فضای تاریک و روشن
فضای خصوصی و نیمه خصوصی
طرح
آنالیز سطحی
ارتباط فرمی پلان و نما
آنالیز حجمی
ریتم تکرار
تناسب در پنجره شاخص
تعادل در پلان
موازات در مصالح بکار رفته در ساختمان
ریتم موجود در پنجره ها
ریتم ایجاد شده توسط نور مصنوعی
تضاد در بافت و مصالح
تضاد در رنگ و مصالح
رنگ های به کار گرفته شده در بنا
تضاد رنکی