خانه
معماری موسیقی جامد است. همان موسیقی است که در عالم غیر مادی جریان دارد و معماری ایرانی مصداق بارز و عینی در جهان مادی دستگاهها و نغمههای موسیقی ایرانی است. میتوان عنوان نمود که هر بنایی علی الخصوص بناهایی که جایگاه ویژهای را در فرهنگ ما دارا میباشند هر کدام تداعی کننده موسیقی در دستگاه خاص خود میباشد.
در ابتدا براي بيـان ارتبـاط بين موسيقي و معمـاري به معنـاي لغوي آنهـا مي پردازيم . معماري در لغت به معناي واژه ي عربي فارسي دانش , هنر طراحي , احداث ساختمان , يکي از شاخه هاي مهندسي که موضوع آن طراحي واحداث ساختمان است .سبک وروش طراحي و ساخت بنا , عمل و شغل معمار ( دکتر حسن انوري : فرهنگ بزرگ سخن ) و موسيقي معرب از يونـاني : هنـر مرتب کردن اصوات با قواعد معين از نظر ريتـم ملودي و هارموني در قالب گروهي از اصوات و آهنگ مستقل از نظرسبک و شيوه - اصوات آهنگين که برپايه ي اين هنر ساخته مي شود . در موسيقي نيـز اين امر قابل توجـه است چرا کـه از خط هاي ملـوديِ خاص و شخصيت پردازي براي سازها استفاده مي شد و تاکيد بر روي يک ملودي و بيان نظر آهنگ ساز به گونه اي بود که برتري و محوري بودن ذهن انسارن را منتقل مي کرد اجراي اپراها که بيشتر موضوعات آن اتفاقهايي بود که براي بشر در طول تاريخ پيش مي آيــد و ... . و يا موسيقي مينيمـاليـسي کــه بــه موازات سبک مينيماليسي پا به عرصه گذاشت . گونه اي از موسيقي است که ويژگي آن ضرب يکنواخت توناليستي واضع و نيز تکرار دائم ميگورهاي کوتاه و ملوديـک است در 1960 براي درک بهتر ارتباط موسيقي معماري وبناي پل خواجو دراصفهان و ساختمان کرايسلر در نيويورک را بررسي مي کنيم . در طبقات ساختمـان با نظاره ي اجزاء آن (پنجره هــا و بازشوها , ورق هـاي فلـزي استفاده نشده و انحناي تکرار شونده و ...) دريابيم که بدنه ي بنابه شکل يک هارموني چشم نواز تبديل شده و يک ملودي متصل و حرکتي را ايجاد کرده , تمـام عوامل ذکر شده دست به دست داده تا حس کلـي بنا وملودي انتخاب شده رابه هم نزديکتر کند. با توجــه به بلنـدي بنـا و حالت ايستــاي محسـوس آن احساس ابهت , استقـامت و بيان کننده وحدت و به يگانگي رسيدن را مي توان بيـان کـرد در واقـع مبين نوانس EX Trovert يا حس خارجي آن است که در ملودي نيز کاملا محسوس مي باشد. و اما پل خواجو در نگــاه اول يک حجم با انسجام و يکـپارچه ديده مي شود که حجمي بيـرون آمده از آن در واقع تاکيدي چشم نواز در کل بنا مي باشد . رونـدي ديستميـک را در قوس هـاي موجود در بنا مي بينيم که تا انتها بـه شکل يکسان تکرارمي شود و متناوب است . ريتم تکرار شونده در واقع مي تواند به موازات بسترکل ملودي مورد نظر باشد .اما با نگاهي موشکـافانه تر مي توانيـم بــه مـواردي دست پيدا کنيم که به موازات ظرافت نوازندگي و آهنگ سازي ملودي است ظرافت در کاشي کاري ها در نحوه ي ترکيب احجام در کل بنا .