خانه
یکی از گرایش های مهم در معماری اسلامی تقارن است.بسیاری از الگوها مانند چهار ایوانی چهار صفه هشتی و...بر مبنای تقارن ساخته شده اند.تقارن نیز مانند بسیاری از جنبه های معماری ایران از قدیمی ترین انتظام های فضایی شناخته شده توشط بشر است وریشه ان به شناخت ابتدایی بشر از اندام خویش و سایرپدیده های طبیعی باز می گردد.برخی ازاندیشمندان تقارن را لازمه استواری وقوام در یک فرهنگ می داند.برخی تقارن را در سه حوزه تقارن در سطح پلان تقارن درحجم و تقارن در نما از هم تفکیک می کند.تقارن سطحی می تواند یک محوری (دو طرفه)ویا(دو محوری)ویا (چهارطرفه)ویا(چهار محوری)(هشت محوری)باشد.تقرن معماری کلیسایی عمد تا یک محوری است وحال انکه معماری اسلامی گاهی تقارن سطحی دوویا چهار محوری همه دارد.مقصود از تقارن حجمی در معماری اسلامی بیشترتقارن فضای داخلی است اما مسئله تقارن کالبدی در این معماری بیشتر از طریق نماسازی دنبال می شود.معماران اسلامی از این شیوه هندسی حداکثر استفاده را می کنندودرکاربرد این مفهوم ان را مطلق نمی کنند وبه جای تقارن از تکامل هندسی سخن می گویند. به باور انها کامل بودن کل بدون ایجاد محدودیت برای کل مشخصه مهم معماری ایرانی است.بنابر این در فضا های معماری ایرانی ما همواره با یک نظام هندسی کامل روبرو هستیم که اگر در جایی تقارن کامل نداشته باشد حداقل به صورت متعالی همخوانی دارد و هر فضا با فضای دیگرش با انعطاف بیشتری ترکیب می شود نگاه انسان پیشا مدرن به طبیعت، کلیتی با نظم متقارن بود و انطباق ذهنیت با محیط پیرامون چنان تاثیری در عرصه زیبایی شناسی گذارد که تقارن، وضوح و خوانایی معیارهای زیبایی شناسی شدند. پالادیو در رنسانس به این مساله معترف است و می گوید:آنچه در طبیعت و هستی پیرامون ما خلق شده متقارن است و کالبد فیزیکی انسان ها نیز متقارن خلق شده پس تقارن کمال است و بایست در هنر و معماری به عنوان یک الگو متجلی شود. در معماری سنتی ایران نیز زیبایی شناسی بر مبنای همین اصل سامان می یافت؛ آنچه در کالبد بناهای برجای مانده از گذشته هویداست تقارن، وضوح و شفافیت است که استفاده از هندسه اقلیدسی نیز به پیشبرد آن کمک شایان توجهی کرده است. امروز تقارن در برخی زمینه ها، در واکنش به افراط گراییهای گذشته از مد افتاده در دوره ویکتوریا معماران عامدانه شروع به ساختن بناهای نامتقارن کردند تا جایی که در دهه 1920 عدم تقارن به ویژگی بارز معماری مدر نیستی تبدیل شد. اما در این ساختمان ها هم عدم تقارن فقط در معماری اصلی رعایت شده بود، و صدها تقارن جزئی تر کماکان در آنها دیده می شد. و.... فهرست مطالب تعریف تقارن انواع تقارن تقارن انعکاسی تقارن دورانی تقارن انتقالی تقارن دربدن انسان تقارن در طبیعت جنین جانوران دارای تقارن شعاعی آشنا ترین تقارن ها مبنای نظری تقارن در معماری مفهوم تقارن در معماري تقارن در معماری اسلامی انسان پیشا مدرن انواع تقارن دریک ترکیب معماری تك بناها نظریات برخی از نظریه پردازان درباره جایگاه تقارن در معماری کامران نادر افشاری:(گرایش افراطی) داراب دیبا:لازمه استواری وقوام در فرهنگ اسلامی نوایی وحاج قاسمی:(مهمترین مفهوم در نظام فضا سازی) محمد کریم پیرنیا:(جفت پاد جفت در معماری ایران) حسین شیخ زین الد ین:(تکامل هندسی به جای تقارن دیدگاه فراگیر:(مراحل اوج هندسی در سیر از کثرت به وحدت چينگ تاج محل نمونه تقارن محوری مثلث سرپینسکی نمونه تقارن دورانی ساختمانهاي گنبد دار با محور تقارن مركزي در رنسانس ايتاليا نمونه پلان های متقارن پلان حمام کاراکالا پلان صردیوکلتین پلان کلیسای وحدت-ایلینویز-رایت نمونه نماهای متقارن منابع