خانه
پاورپوینت بررسی نقش رنگ در معماری جلوه های بصری و محرک های روانی بیایید نگاهی بیندازیم به چند نام شناخته شده از تاریخ معماری. در مورد کارهای لوئیس باراگان، رنگ خلوص فضایی را به عنوان عنصری که احساسات را برمی انگیزد، نشان می دهد، در حالی که سیزا ویرا به آکروماتیسم سطوح پایبند است. در همین حال، لینا بو بردی از رنگ قرمز در برخی از عناصر معماری استفاده میکند و لگورتا از رنگهای شاداب استفاده میکند که از فرهنگ مکزیک الهام گرفته شده است. رنگ می تواند حجم خاصی یا جزئیات سازنده را نشان دهد یا به صورت بصری جنبه های خاصی از فضا را تقلید کند. همچنین می تواند مجموعه ای از احساسات یا جلوه های بصری را ارائه دهد. اگر محیطی با دیوارها، کف ها و سقف های خنثی ایجاد کنیم، وقتی رنگ های خاصی را روی سطوح مختلف اعمال می کنیم، جلوه های بصری متفاوتی دریافت می کنیم. به عنوان مثال، اگر سایه تیرهتری روی سقف اعمال کنیم، احساس فضای پایینتری ایجاد میشود. اگر رنگ را به دیوار مرکزی فضا اعمال کنیم، ایده یک "کوتاه شدن فضایی" خاص به صورت بصری ایجاد می شود. در حالی که اگر بر روی همه دیوارها اعمال شود، درک فضایی طولانی تر از آنچه که هست ایجاد می شود. اگر فقط دیوارهای جانبی فضا رنگ آمیزی شده باشد، درک قابل توجهی از باریک شدن وجود دارد. در غیر این صورت، هنگام رنگ آمیزی دیوار مرکزی و سقف در یک رنگ، به نظر می رسد که محیط گسترش یابد. اگر به دنبال پایین آوردن ارتفاع فضا یا قرار دادن فوکوس در ارتفاع نگاه ناظر هستید، پس رنگ آمیزی تمام سطوح در نیمه ارتفاع و قرار دادن رنگ های تیره تر در سطوح بالایی این جلوه مورد نظر را به ما می دهد. اما رنگ ها بدون حضور نور وجود ندارند. همانطور که اسرائیل پدروسا در کتاب خود Da Cor à Cor Inexistente می گوید: "رنگ هیچ وجود مادی ندارد: فقط احساسی است که توسط برخی سازمان های عصبی تحت تأثیر نور ایجاد می شود، با دقت بیشتر، عملی است که توسط عمل نور بر روی آن تحریک می شود. اندام بینایی." [2] رنگ ارتباط نزدیکی با محرکهای روانشناختی دارد و میتواند در ارتباط با حجم و شکل هر پروژه استفاده شود. با توجه به "روانشناسی" رنگ های اصلی، ایده های زیر ایجاد شده است: آبی: احساس مثبت بودن، اعتماد به نفس و امنیت را منتقل می کند. اغلب در فضاهای تجاری و تجاری مانند آژانس های بانکی، دفاتر و شرکت ها استفاده می شود. زرد: خوش بینی، کنجکاوی، شادی و فضای روشن را به تصویر می کشد. اغلب در فضاهای تجاری یا رستوران ها برای جلب توجه عابران پیاده استفاده می شود. قرمز: این رنگ انرژی، هیجان، انگیزه را نشان می دهد. بنابراین، به طور مرتب در فضاهای تجاری، مانند فروشگاه ها یا فست فودها استفاده می شود، زیرا اجبار و تمایل مصرف کننده خاصی را به تصویر می کشد. سبز: آرامش، آرامش، آرامش و رفاه را تداعی می کند. این به طور منظم در فضاهای مرتبط با سلامت و رفاه، مانند بیمارستان ها و مراکز استراحت استفاده می شود. و.....