خانه
پاورپوینت تحلیل نور در معماری ایرانی اسلامی نورگیرها و کنترل کننده های نور مشربیه را می توان به عنوان پنجره، دیوار یا برش به عنوان عنصری سطحی تعریف کرد که برای اولین بار در مصر مورد استفاده قرار گرفت و بیشتر در معماری اسلامی جای خود را باز کرده است. نوعی پنجره است که به گونه ای ساخته می شود که بدون دیده شدن به بیرون نگاه می کند و از بیرون دیده شدن داخل خانه جلوگیری می کند و در عین حال گردش طبیعی هوا را فراهم می کند. هنر پنجره و پنجره مشبک با هندسه سه بعدی و ظاهر توری مانند آن بر روی چوب، به شکل نمادین هنر عربی تبدیل شده است. مشربیه دریچه دید نیست، دریچه نور است، زیرا وجودی که پنجره به وسیله قفس به نور می بخشد، فقط در داخل خانه قابل تحقق است. دیوارها به صحنه ای تبدیل می شوند که نور در آن اجرا می کند. الگوی ایجاد شده توسط نوری که از پنجره عبور می کند و از طریق شبکه پنجره به فضای داخلی برخورد می کند، گویی از یک فیلتر متراکم عبور می کند، به آرامی در اطراف اتاق حرکت می کند و با نور روز تغییر می کند. نور در مسیر خود در داخل با ریتم ساعات روز حرکت می کند. جوهر نور آشکار می شود. نمونه های مدرن شده از این فرم که در هر لحظه از روز شکل متفاوتی به خود می گیرد، به ما این امکان را می دهد که امروز شاهد دیدار افسانه ای نور و چوب باشیم. فهرست مطالب -بخش اول بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایرانی اسلامی اهمیت نور : تفاوت روش دریافت نور در گذشته و حال : دریافت تعدیل شده نور در معماری ایرانی تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران نور در شهر سوخته نورگیری در کاخ هاترا نور در معماری اسلامی تصاویری با موضوع استفاده از نور طبیعی در معماری سنتی ایران : هدایت کنندگی نور تمرکز و تاکید بر روی سوژه به وسیله نور پراکنده کردن و عبور غیرمستقیم نور ایجاد بافت به وسیله نور ورودی از پنجره مشبک زیبایی در انعکاس نور عناصر نورگیری در معماری سنتی گروه اول : کنترل کننده های نور گروه دوم : نورگیرها بخش دوم کنترل کننده های نور رواق تابش بند سایه بان ها سرادق ساباط پرده بخش سوم نورگیرها شباک در و پنجره های مشبک روزن ارسی جامخانه هورنو روشندان کار بندی و مقرنس فریز و خوون در ساختمان نقش هشتی در نور رسانی به بنا نورگیری از طریق طاق ها و قوس ها طاق آهنگ به شیوه جناغی (تیزهدار) و با چفد چمانه در ایوان مسجد جامع یزد نورگیری در اقلیم ها نورگیری با آئینه کاری -بخش چهارم بررسی بهره گیری از نور طبیعی در چند نمونه از بناهای ایرانی نور در مسجد شیخ لطف الله نور در مجموعه گنجعلی خان کرمان (موزه مردم شناسی) نور در عمارت دهدشتی نور در بازار کاشان به اعتبار منبع دریافت نور به اعتبار میزان و نحوه روشنایی فضا نور موضعی ارزش نوری ترکیب بندی کلی نور در بازار کاشان