پاورپوینت بررسی روش کار تاور کرین یا همان جرثقیل برجی
جرثقیل برجی علیرغم اینکه می تواند وزن زیادی را بلند کند، هم در ساخت و هم در کارکرد آن بسیار ساده است. از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1. پایه
این مهمترین قسمت جرثقیل است که کل ساختار را پشتیبانی می کند. از بتن ساخته شده است که چند هفته قبل از شروع مونتاژ جرثقیل ریخته شده است. جرثقیل به این پایه متصل می شود.
2. دکل
دکل به ستون های خرپایی اطلاق می شود که به جرثقیل ارتفاع کار می دهد. به جای اینکه یک ستون پیوسته باشند، به گونه ای طراحی شده اند که به یکدیگر و سایر اجزای جرثقیل پیچ شوند. پایه بتنی و ستون های دکل به جرثقیل پایداری می بخشد و از واژگونی آن جلوگیری می کند.
3. واحد چرخان
واحد چرخان شامل یک چرخ دنده و آرایش موتور است که جرثقیل را قادر می سازد تا بچرخد.
4. بازوی کار
که به عنوان بازویی نیز شناخته می شود، عمود بر دکل امتداد می یابد و قلاب و چرخ دستی را در خود جای می دهد که بار را بلند می کند.
5. بازوی ماشین آلات
همچنین به عنوان بازوی شمارنده نیز شناخته می شود، وزنه های تعادل و قرقره هایی که جرثقیل را متعادل می کنند را در خود جای می دهد.
6. قلاب و چرخ دستی
قلاب اصلی ترین جزء باربر است که بارها را حمل می کند. به یک چرخ دستی متصل می شود که به قلاب اجازه می دهد تا بالا و پایین شود و همچنین به سمت و دور از دکل حرکت کند. این کار با کمک کابل ها و قرقره های متصل به چرخ دستی انجام می شود.
7. کابین اپراتور
این مرکز کنترل جرثقیل است و به واحد چرخان متصل است. برای رسیدن به کابین، اپراتور باید از یک سری نردبان در داخل دکل بالا برود. اصل کار جرثقیل برجی به طرز شگفت آوری ساده است. به گونه ای طراحی شده است که تمام نیروهای واژگونی توسط پد بتنی و وزنه های تعادلی که از بازوی ماشین آویزان شده اند خنثی شود.
بنابراین یک جرثقیل بدون بار در اثر وزنه های شمارنده کمی نامتعادل است و فقط هنگام حمل بار پایدار می شود. بارها با استفاده از وینچ متصل به چرخ دستی با کابل های فولادی کشیده می شوند.
تعادل لحظه ها روی اهرم دو بازویی (فواد ع. سعد) س
یک جرثقیل برجی بر اساس اصل ساده تعادل لحظه ای اینرسی کار می کند (اعتبار عکس: فواد ا. سعد/ شاتر استوک)
فاصله از دکلی که بار در آن کشیده می شود، به دلیل ایجاد نیروهای واژگونی، بر پایداری جرثقیل تأثیر می گذارد. برای به حداقل رساندن این نیروها، بارهای سنگینتر در مقایسه با بارهای سبکتر به دکل نزدیکتر میشوند.
به منظور جلوگیری از بارگذاری بیش از حد جرثقیل، جرثقیل به حداکثر بار و یک سوئیچ محدود کننده لحظه بار مجهز شده است. این سوئیچها میزان فروپاشی را اندازهگیری میکنند و در صورت تجاوز از آستانه به اپراتور هشدار میدهند. و....