پاورپوینت تحلیل بررسی آثار و نظریات سبک معماری فرانک گری
شخصی که از او صحبت می کنیم فرانک گری، متولد 1929، یکی از مهم ترین معماران زنده و یکی از پیشگامان ساختارشکنی در معماری است. ساختمان مورد بحث، خانه گری در سانتا مونیکا است، که اولین ساختمان ساختارشکنی گری بود و او هنوز در آن زندگی می کند. خوشبختانه، کسانی که در برابر تغییر و نوآوری مقاومت می کنند، محدود به چند همسایه هستند و هیچ دعوی یا مجازاتی در کار نیست. برعکس، این ساختمان آوانگارد در سال 1988 در موزه هنر مدرن نیویورک به عنوان نمونه ای از معماری ساختارشکنی به نمایش گذاشته شد و سال بعد فرانک گری برنده جایزه معماری پریتزکر شد که مهمترین جایزه در رشته معماری جمله ای از متن جایزه منتشر شده توسط هیئت داوران، فرانک گری و به عنوان بهترین خلاصه از اهمیت هنر او است: "در فضای هنری که به عقب نگاه می کند تا رو به جلو، جایی که نگاه به گذشته بیشتر از ریسک کردن است. مهم است که به معماری فرانک او. گری احترام بگذاریم."
"معمار ستاره" فرانک گری
ساختارشکنی مبتنی بر نظریه های فلسفی ژاک دریدا، فیلسوف و منتقد ادبی فرانسوی است. این روش دریدی که ساختارشکنی نیز نامیده میشود، گسترشهای جدیدی را در بسیاری از زمینهها بهویژه در رشتههایی مانند نظریه ادبی، زبانشناسی، فلسفه، حقوق، جامعهشناسی و معماری آشکار میکند. بازتاب گسترده آن در معماری در دهه 1980 مشاهده شد. معماران ساختارشکنی اصول مدرنیسم مانند خلوص هندسی فرم و رابطه فرم-عملکرد را رد می کنند و در عوض سیستم مرسوم ساختمان را مختل می کنند و فرم آن را دستکاری می کنند.
گری، شاید مهمترین نماینده معماری ساختارشکنی، آنقدر در بازی با فرم و جرم موفق است که بناهایی که طراحی می کند به معنای واقعی کلمه در تاریخ معماری زمین جدیدی را ایجاد می کند و گری را «نشاسته ساز» یا «معمار ستاره» می نامند. اگرچه او استفاده از این نام مستعار را دوست ندارد، اما با شجاعت، نگاه هنری و جلوه مجسمهسازی در آثاری که خلق میکند، عصر جدیدی را در معماری آغاز میکند.
بازی در فروشگاه سخت افزار، خانه های خیالی ساخته شده با مادربزرگ
گهری که در سال 1929 در کانادا متولد شد، آشنایی با هنر و مصالح ساختمانی که امروزه یا به عبارتی مدیوم های هنری استفاده می کند، از کودکی آغاز می شود. گری که کودک خلاقی است نیز مورد تشویق خانواده قرار می گیرد. در حالی که پدرش با او نقاشی می کشد، مادرش او را با دنیای هنر آشنا می کند. او صبح های شنبه را در مغازه لوازم فروشی پدربزرگش می گذراند و با موادی مانند فولاد راه راه، نرده های سیمی و تخته سه لا بازی می کند که هنوز هم از آنها استفاده می کند. بزرگترین سرگرمی گری ساختن خانه های خیالی و شهرهای آینده نگر با مادربزرگش در اتاق نشیمن خانه آنهاست. اسباب بازی های این بازی ها بلوک های چوبی و موادی هستند که او از مغازه پدربزرگش خریده است...
گری در مصاحبههایی که سالها بعد انجام شد، درباره نحوه انتخاب این حرفه چنین میگوید: "ژنهای خلاق وجود داشتند. وقتی معماری را انتخاب کردم، چیزهایی را به یاد آوردم که مرا هیجان زده میکرد؛ دوست داشتم به موزهها بروم، به نقاشیهای آنجا نگاه کنم و گوش کنم. چیزی که به من این چیزها را داد، مادرم بود که در کودکی مرا به موزه ها و کنسرت ها می برد.
ساختمان هایی با ریتم خفیف و بادهای بداهه جاز
هنرمندانی که در شاخه های دیگر هنرهای زیبا فعالیت می کنند و آثار آنها در معماری گری منعکس می شود. مجسمه سازی همچنین برای گری که تحت تأثیر هنرمندان کوبیست پابلو پیکاسو، مارسل دوشان و جورجیو موراندی قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. به ویژه دوره های رنسانس و باروک توجه او را به خود جلب می کند. گری شیفته پردازش بی نقص مرمر توسط میکل آنژ و برنینی است که آن را به یک پارچه واقعی تبدیل می کند. به طوری که هنگام طراحی ساختمان 8 اسپراس در نیویورک، از جلوه پارچه شناور در شاهکار مرمری برنینی سنت ترزا الهام گرفت.
موسیقی نیز ضروری است... او در حین طراحی موزه هنر پاپ در سیاتل، آهنگ جیمی هجادرکس "Purple Haze" را گوش می دهد. طراحی خود را با انرژی و روان بودن قطعه آشکار می کند. ساختار آنها دارای ریتم های نامنظم و تأثیرات بداهه نوازانه موسیقی جاز است. او با الهام به راه می افتد. او آن را به یک ایده و یک فرم تبدیل می کند و معماری متحرکی را خلق می کند که هر بار مانند موسیقی جاز زنده به نظر می رسد.
سالن کنسرت والت دیزنی "یک بارج تشریفاتی با بادبان هایش پر از باد برای موسیقی"
یکی از عناصر قابل توجه در طراحی های گری که دریانورد نیز هست حرکت است. می توان اثر حرکت ایجاد شده توسط دریا و دریانوردی را در سازه های آنها مشاهده کرد که شبیه یک قایق بادبانی است که باد پشت آن قرار دارد و تأثیر آن توسط نور تقویت می شود. او سالن کنسرت والت دیزنی را که با الهام از ساختمانهای قصر کریستال و کاخ بزرگ قرن نوزدهم طراحی کرده است، توصیف میکند: «یک بارج تشریفاتی که بادبانهایش با باد برای موسیقی پر شده است». گهری با دیدن ماهی ها به عنوان یک شکل کامل تحت تأثیر حرکات چابک و سریع، سرزندگی و سبکی آنها قرار می گیرد.
فهرست پاورپوینت اول
معرفی فرانک گری
تولد، کودکی فرانک گری
تحصیل فرانک گری
فعالیت کاری فرانک گری
معماری فرانک گری
ویژگی های معماری فرانک گری
جوایز و افتخارات فرانک گری
بررسی آثار فرانک گری
موزه طراحی ویترا
مجتمع اداری چیات دی
غرفه المپیک ماهی
خانه رقصان
نئو زولهوف
موزه EMP
مرکز هنرهای نمایشی ریچارد فیشر
مرکز استاتا
گالری هنری اونتاریو
برج بیکمن
دو اثر شاخص فرانک گری
موزه گوگنهایم بیلبائو
معرفی
تاریخچه موزه
فرآیند طراحی
کانسپت شهری
نمای موزه
المان های ورودی
فضا های داخلی
تالار کنسرت والت دیزنی
معرفی
روند طراحی و ساخت
کانسپت
پلان
پوشش نما
باغ و آبنمای گل رز
لابی، مصالح به کار رفته
ارگ سالن
منابع
فهرست پاورپوینت دوم
فرانک گری
کارهای اولیه گری
دوران تحصیل
آثار وی
گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ
معماری و ترکیب آنها
نظرات دیگران درباره او
سرهم بندی و کلاژ در کارهای گری
کارهای گری به ترتیب زمانی
مروری بر آثار
موزه گوگنهایم بیلبائو
موزه موسیقی سیاتل
خانه فرانک گری
مدرسه هنرهای زيبا
پارک ميلنيوم
والت ديسنی
تالار کنسرت والت ديسنی
رستوران ماهی
موزه و تئاتر هوا فضا
دیکانستراکشن
پرش کیهـــــانی
فولدینگ
سبک شناسی معماری گری
منابع
فهرست پاورپوینت سوم
فرانک گـــري
مروري بر آثار
موزه گوگنهايم بيلبائو
موزه موسيقي سياتل
خانه فرانک گري
ديگر آثار
GUGGENHEIM MUSEUM
رويکرد تنديس وار به معماري
بر هم زدن سکوت با حفظ پيوستگي فضايي موزه
يك مركز شهري جديد
شهري داخل يك شهر ديگر
فضايي براي هنر
CIATEL MUSIC MUSEUM
استفاده از رنگ قرمز و آبي آسماني در ديگر احجام
خانه معمار گري
موزه و تئاتر هوا فضا
عدم تقارن و تناسب احجام ناپايدار و متزلزل
رستوران ماهي
استيت سنتر
تالار کنسرت والت ديسني
پارک ميلنيوم
مدرسه هنرهاي زيبا
سبک شناسي معماري گري
ديکانستراکشن
فولدينگ
پرش کيهاني
سبک شناسي معماري گري
ديکانستراکشن
کثرت گرايي
تناقض
تزلزل
عدم وضوح
عدم قطعيت
نسبيت گرايي
ضد دوگانگي
ايهام
ابهام
اکنونيت
کثرت گرايي
عدم وضوح
استفاده از احجام متزلزل ونا پايدار عدم تقارن و تناسب در نما
سبک شناسي معماري گري
ديکانستراکشن
سبک شناسي معماري گري
ديکانستراکشن
Bridge of life museum
ديکانستراکشــــــن
سبک شناسي معماري گري
فولدينــــــگ
کثرت گرايي
افقي گرايي
ضد سلسله مراتب
انتقال فرم
نسبيت گرايي
ضد دوگانگي
فرم ضعيف
ابهام
ضد خرد گرايي
کثرت گرايي
ضد مرکز گرايي
سبک شناسي معماري گري
فولدينــــــگ
سبک شناسي معماري گري
فولدينــــــگ
Le Clos Jordan Winery
فولدينــــــگ
School of Fine Arts
سبک شناسي معماري گري
پرش کيهـــــاني
منطق مخدوش
پرش
عدم قطعيت
اثر پروانه
فراکتال
خود سازمان دهي
علم پيچيدگي
توجه به نشانه هاي کيهاني
آشفتگي
مشابهت خودي
سبک شناسي معماري گري
پرش کيهـــــاني
سبک شناسي معماري گري
ديکانستراکشن بازي رنگ و فرم به کار بردن غيرانتزاعي اشکال
فولدينگ: بازي لايه ها گرايش به حرکات افقي
سبک شناسي معماري گري
فهرست پاورپوینت چهارم
فهرست
زندگینامه
نمای تالار کنسرت والت دیسنی
ساختمان IAC در نیویورک
گالری هنر انتاریو در تورنتو
موزه های گوگنهایم بیلبائو اسپانیا
موزه گوگنهایم ابوظبی
خانه گهری
فضای آشپزخانه خانه گهری
ورودی خانه گهری
خانه فرانک گهری (تصویر)
طراحی فضای داخلی با مبلمان طراحی شده توسط فرانک گهری
مرکز مگی درداندی اسکاتلند
خانه رقصان-پراگ
مرکز "استاتا" دانشکده فلسفه و انفرماتیک دانشگاهام آی تی ایالات متحده
برج بیکمن منحتن نیویورک
فهرست مطالب
مقدمه
معماری فرانک گری
روش طراحی و مبانی نظری
نظریه ساده و ابتدایی
پایه گذاری معماری فولدینگ
سازماندهی و برنامه ریزی
ارتباط با دادائیسم و کولاژ
آثار معروف فرانک گری
منابع