فهرست مطالب
تعریف کتیبه
تاریخچه کتیبه
کتیبه بیستون کرمانشاه
مسجد گوهرشاد
کتیبه های دوران قاجار
جنس کتیبه ها
خانه ای در خیابان کارگر تهران
خوشنویسی کتیبه
کتیبه دوره پهلوی
نقش فرشته
معماری اسلامی
کتیبه در سبک معماری مدرن
نتیجه گیری
کتیبه تنگه واشی
مسجد خانم در زنجان
بخشی از مطلب:
در لغت نامه دهخدا نیز چنین آمده است:ان چه به خط جلی نسخ یا نستعلیق و یا به خط طغرا و یا به خط کوفی بر دوره دیوار مساجد و یا مقابر و اماکن متبرکه و یا سردر دروازه امرا و بزرگان نویسند و یا نقش کنند، قسمت زبرین دیواری که با آجر یا سنگ یا نقوش زینت کرده باشند، آن چه بر سنگی و یا کوهی حجاری شده باشد.
کتیبه کلام الهی، عرفانی و معنوی است که منشا آن قرآن و احادیث است. کتیبه نماد و نشانه است، نماد درخواست هدایت گری بنده از خداست، کتیبه نشان دهنده صراط مستقیم است و یاری کننده و محکم کننده دل مومن به سوی خداست. کتیبه ذکر است و نمود عالی زیبایی در فرهنگ و هنر اسلامی است.
کتیبه ها که اغلب بر بدنه مناره ها،ایوان ها،حاشیه محراب هاوگنبدودور ایوانها ازآجر چینی وگچبری بعدهابا کاشی معرق یاخشت به رنگ سفیدبر زمینه لاجوردی وبرخی نیز حجاری شده ازسنگ خصوصا مرمرپدید آمد.
کتیبه های اولیه قرون اسلامی تا اواخرتیموری غالبا از آجر چینی وگچبری باخطوط کوفی و ثلث مانند ورودی شبستان ایلخانی
کتیبه در دوره قاجار از اهمیت ویژه ای نزد مردم برخوردار بود و می توان سیر و تحول دیگرهنرها را نیز در آن ها دید. در این دوره کتیبه های سردر منازل تنوع زیادی برخوردار داشتند ومحتوای بسیاری ازکتیبه ها بر اساس روایات و احادیث شیعه تعیین می گردید. ومحتوای اغلب کتیبه هاشامل اسماء الهی، آیات و سوره های قرآن، احادیث و اسماء متبرکه بوده است.