– اگر چه از ابتدای اجتماع مردم در سالنهای بزرگ سخنرانی ، آکوستیک محیطهای بسته دارای اهمیت آشکاری بوده است، ولی خرافات بهت آور آن بر جای بوده تا این که سباین در سال 1896 اندازه گیریهای کمی را جایگزین آنها کرد.از این رو اطلاعات علمی که بر پایه محکمی استوار بود، کم کم جای موهومات را گرفت.
-اولین بحث دراین مسئله که مربوط به زیاد نمودن شنوایی در اتاقها بود باتصورات هندسی، مانند گذاشتن تختهبرگرداننده صوت و یا سطوح منعکس کننده در اطراف محصور بود. در سال 1853 اوفام فیزیکدان اهل بستن ، چندین مقاله مهم در این زمینه نوشت.
-هرگاه منبع صوتی پیوسته در محوطه بستهای تولید صوت کند، آشکار است که تنها بواسطه جذب صوتی که در درون یا در دیوارهها صورت میگیرد، هیچگاه شدت صوت بسیار زیاد نمیشود.
در محوطههای بسته کوچک یا متوسط ، جذب صوت ناچیز است. از اینرو میزان ازدیاد شدت و حداکثر آن ، هر دو بوسیله توانایی جذب دیوارههایی که محوطه را در میان گرفتهاند، کنترل میشود.
لیست مطالب داخل این پاورپوینت:
-آکوستیک ساختمانی
-آکوستیک معماری
-کنترل میزان ازدیاد شدت در برخورد به دیواره
-اتاق زنده
-تباهی صوت در اتاق زنده
-سالن کنسرت و سخنرانی
-صدا ممکن است تغییر کند
-سالن های کنسرت خوب
-ساختمان ها
-نویزهای محیط های بیرونی
-کنترل میزان ازدیاد شدت در برخورد به دیواره
-اتاق زنده
-تباهی صوت در اتاق زنده
-تکنیکهای فیزیکی کاهش فشار صدا در ساختمان
-طراحی سایت آکوستیکی
-فاصله
-استفاده از کاربری های همساز با سروصدا به عنوان صداگیر
-ضریب کاهش سر وصدا
-درجه عبور صوت
-درجه عایق صوتی کوبه ای یا ضربه ای
-سر و صدای زمینه
-نصب مصالح آکوستیکی
-چسباندن
-میخ کردن
-سیستمهای آویخته مکانیکی
-جلوگیری از انتقال لرزش به محیطهای زیست و کار
-مصالح و سیستمهای آکوستیکی مناسب و متداول در ساختمان
نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
سالن کنسرت و سخنرانی :
اگر به سالنهای سخنرانی یا ساختمانهای بزرگ رفته باشید تا به موسیقی رفته باشید، شاید توجه کرده باشید که در بعضی جاها صدا پخششده و کر کننده میشود.
گویی در همان ردیف اول نشسته باشید. همین مسأله در طراحیهای آکوستیک سالنها مورد استفاده قرار میگیرد.
L10-صوت واکوستیک (2)a
صدا ممکن است تغییر کند :
صدای کسانی که روی «صحنه» هستند و نیز بلندگوها پخش میشود، در کُل تالار یا سالن پخش میشود. بخشی از صدا از سطوح سخت دیوارهها و سقف بارتابیده میشود. در سالنهای بزرگ این امر باعث پدیدهای بهنام «طنین» میشود.
این طنین را بهصورت «اکو» میتوانید بشنوید که صدای اصلی را تغییر میدهد.
به همین دلیل در بخشهایی از سالن صدا چندان خوب شنیده نمیشود و برعکس در جاهایی بسیار بلند است.
سالن های کنسرت خوب:
سالنهایی که خوب طراحی میشوند، بازتابهای ناخواسته و نامطلوب و اکوها را حذف کرده و کیفیت صدای خواننده یا سخنران را افزایش میدهد. این کار توسط مهندسی صدا و طراح داخلی سالن، اتاق و دیوارها انجام میشود. آنها از در جاهایی که صدا امکان اکو شدن داشته باشد، از مواد جذبکنندهی صدا استفاده میکنند.
L10-صوت واکوستیک (3)a
سالن های همایش و سخنرانی:
مسائل مذکور برای سالنهای همایش و سخنرانی در دانشگاهها هم مورد توجه قرار میگیرد چراکه استاد باید صدای دانشجویان را در جلسهی مربوطه بشنود. اگرچه کیفیت صدا مانند سالنهای کنسرت و بخصوص تأتر چندان مهم نیست، ولی باید در حدی باشد که مانع «اکو» و اثرات مشابه شود.