پاورپوینت بررسی تناسبات و هندسه در طبيعت و معماري
بخشی از مطلب
ابتداييترين شيوه درجه بندي ، تقسيم دايره به شش قسمت بود . زيرا با شعاع دايره ميتوان اين كار را كرد و سپس با استفاده از روشهاي هندسي آن را به 3 و يا 12 تقسيم و سپس به 60 قسمت تقسيم نمود . اين تقسيم هنوز هم در بسياري از مسائل رايج است . مصريان باستان دستگاه اندازهگيري خود را در معماري بر اين اساس تنظيم ميكردند . خصوصاً اينكه عدد دوازده كه در اين نظام ايجاد ميشود عددي كامل در ديد آنها بود و مجموع اعداد مثلث قائمالزاويه اوسيريس (5، 4، 3) را ايجاد ميكرد . اين نظام در بين مسلمين به « نظام ستيني » مشهور است و هنوز هم ، بسياري از حوزهها از جمله ساعت ، نجوم و ... به اين سيستم طبقهبندي ميشوند .
سعيد با تفصيل بيشتري سعي كرده به كارگيري نظام ستيني را در معماري كهن مصر و خصوصاً در معبد بزرگ آنها (معبد سوستريس اول ، معبد آن كاب شمالي و معدب رامسس چهارم) نشان دهد . مصريان معماري خود را بر اساس نظام مقدس دوازده تايي شكل مي دادند . البته ريشة دوازده هم به عدد سه مي رسد و خصوصاً مثلث اوسيريس كه در نزد مصريان جايگاهي مقدس داشت و فيثاغورس اين مطلب را بعدها از مصريان آموخت . اضلاع اين مثلث با اعداد (4، 3، 5) متناظر بودند كه مجموع آنها عدد 12 يعني كليد اندازهگيري مصريها را ايجاد ميكرد[3].
آيتاللهي مستطيل را مستعطيل افلاطوني مينامد و در مورد آن مينويسد : نسبت در هر كهن غرب در دورانهاي پيش از تسلط « بخش طلايي» بعد از نسبت ، رايجترين اندازهها بوده است . نكتة جالب توجه اين است كه در خرد نگارههاي ايراني نيز پس از نسبت طلايي بيشتر از اين اندازه استفاده شده است » . (آيت اللهي ، 1376، 191)
به گفته لولر:
« ، سطح مربع را تقسيم ميكند ، شكل حجمدار معكب را تقسيم ميكند و در آن هنگام به ياد ميآوريم كه همه چيز در جهان آفرينش يك حجم است . از نظر ساختاري در تشكيل هر حجم، سه گوشه ضرورت پيدا ميكند . از اين روست كه تثليث اصل آفريننده كليه اشكال است . مكعب يكي از نمادهاي نخستين جهان صوري است ». (همان، ص 67)
البته توجه به نظام سه در تمدنهاي كهن ديگر هم نمونههايي داشته است كه كريچلو به برخي از آنها اشاره دارد . به طور مثال در فرهنگ ذن ژاپني و چين باستان مثلث نشان از سه قطب انسان، بهشت و زمين بوده است . در هندسة تمثيلي هندو، شش ضلعي به عنوان دو مثلث درهم آميخته به نام « چاكراي روشينو » خوانده ميشد كه يكي از آنها مثلث « شيوا » و ديگري مثلث «شاكي» ناميده شدهاند[4] نهايتاً حضور همين مثلث را در فرهنگ يهود و مسيح و تثليث آنها ميتوان مشاهده كرد . مثلثهاي درهم آميخته هندو در فرهنگ يهود به عنوان مهر حضرت داود ، ستارة داوودي لقب ميگيرند و مطابق تأويلات آنها با شش صفت الهي يعني قدرت، عظمت، عقل، عشق، ترحم و عدالت تناظر مي يابد . نهايتاً در فرهنگ گوتيك به شكل بارزتري تثليث پدر ، پسر و روح القدس به عرصة هندسه و معماري راه پيدا ميكند .
و.....
فهرست مطالب
مقدمه
واژه شناسي هندسه
تعريف هندسه در ميان فيلسوفان
هندسه در معماری
شيوه صحيح الگوبرداري از هندسه طبيعت در معماري
هندسهها و تناسبات زرين در طبيعت و معماري « هندسه مقدس »
تعريف تناسب
هندسه و تناسبات بر اساس تقسيم دايره بر 8، 4، 2 ونحوه استفاده از اين تناسبات در معماري :
مستطيل ظلايي :
تركيب هندسه 3 و 5 در طبيعت ونحوه استفاده از اين تناسبات در معماري
هندسه و تناسبات بر اساس تقسيم دايره بر 9، 6، 3 ونحوه استفاده از اين تناسبات در معماري :
هندسه تناسبات بر اساس تقسيم دايره به 10 ونحوه استفاده از اين تناسبات در معماري :
نسبت هاي طلايي در اهرام و معبد پارتنون
تناسب طلايی يا توالی فيبوناچي
رسم مارپيچ طلايي يا فيبوناچي
روش جبري براي بدست آوردن عدد طلايي :
روشهاي هندسي براي بدست آوردن عدد طلايي