دانلود,word,بررسی اصول فنی و استانداردهای طراحی مرکز صنایع دستی
بخشی از مطلب
بررسی و شناخت فضاهای اصلی و فرعی مجموعه
یکی از نکات مهم در برنامهریزی برای ایجاد فضاهای آموزشی، شناخت و تفکیک فعالیتهای مختلفی است که در آنها صورت میگیرد و در مرحله بعد به تقسیمبندی و اختصاص فضاهای لازم به هر یک از این فعالیتها.
در این فصل ابتدا به شناخت این گروه فضاها پرداخته سپس ضوابط و استانداردهای مربوط به طراحی هر کدام ارائه میشود. بر این اساس مجموعه فعالیتهایی که در یک دانشکده یا بطور کلی دانشگاه انجام میگیرد، بطور معمول در سه گروه فضایی بصورت زیر طبقهبندی میشوند:
فضاهای آمورشی
این نوع فضاها مستقیماً در امر آموزش دخالت داشته و در واقع فضاهای خاص هر دانشکده میباشند و خود به دو گروه تقسیم میشوند:
الف- فضاهای آموزشی نظری که شامل: کلاسهای درس، سالن کنفرانس، سمینار و دفاتر استادان میباشند.
ب- فضاهای آموزشی عملی که شامل: آزمایشگاهها، کارگاهها، مرکز کامپیوتر و فضاهای جنبی آنها میباشند.
فهرست مطالب
اصول فنی و استانداردهای طراحی در فضاهای مجموعه
فضاهای آمورشی
فضاهای کمک آموزشی
فضاهای رفاهی و خدماتی
استانداردهای طراحی برای فضاهای کمک آموزشی
فضاهای کتابخانه
کتابخانه های مرجع
تسهیلات مطالعه انفرادی
نور در کتابخانه
جدول(4-5) – درصد انعکاس سطوح
صدا در کتابخانه
درجه حرارت، رطوبت و تهویه
اطفای حریق
واحد خدمات عمومی
واحد خدمات فنی
کارگاهها
فضاهای آموزشی
کلاسها و کارگاهها
فضاهای کمک آموزشی
مجموعه مواد کتابخانه
فضاهای رفاهی - خدماتی
جدول برنامه ریزی فیزیکی تفصیلی طراحی
منابع