پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی و مبانی طراحی مجموعه اختصاصی ورزش های آبی
(روابط واحدهاي مختلف مجموعه)
واحدهاي فرهنگي، خدماتي و غیره را ميتوان طوري طراحي كرد كه بهترين رابطه بين قسمت¬هاي مختلف برقرار گردد و بدين ترتيب فواصل حركت افقي و قائم افراد كاهش داده ميشود. رابطه بصري ميان قسمت¬هاي تشكيل دهنده مجموعه ميتواند احساس نزديك بودن قسمت¬هاي مختلف را تقويت كند.
5-4-1- ورودی، بخش اداري و هال اصلي مجموعه
ورودی: به طور ايدهآل، مجموعهاي كه براي يك كاربري خاص ساخته ميشود، با يك ورودي طراحي ميگرددکه در نهايت، كنترل دنياي خارج جهت داشتن امنيت تسهیل گردد. اما در مورد مجموعه مورد نظر، چون وجود امنيت و بسته بودن از درجه اهمیت کمتری برخوردار است و هدف، دسترسی آزادانه¬تر افراد به قسمت¬هاي مجموعه است، ميتوان از طرح بيش از يك ورودي براي مجموعه استفاده كرد.
بخش اداري مجموعه شامل دو عملکرد به شرح زير مي باشد:
بخش اول با هدف هماهنگي و کنترل کاربري¬هاي ذکر شده در مجموعه مجموعه ورزش های آبی پيش بيني مي شود که شامل فضاهاي اداري از قبيل مديريت مجموعه، اتاق¬هاي منشي، هماهنگي و پشتيباني، روابط عمومي به اضافه تهيه و توزيع بروشورها و پوسترها و نگهداري و بايگاني، بليط فروشي، نگهباني و اطلاعات مي باشد.
بخش دوم با هدف مديريت و برگزاري کلاس¬هاي آموزشي، هنري، همايش¬ها، مسابقات، نمايشگاه¬ها و غیره در مجموعه فعاليت دارد. اين بخش مرکز مجموعه بوده و وظيفه کنترل و مديريت کل مجموعه را برعهده دارد. اين هال، اولين برخورد مراجعين با اين مجموعه است. پس بايد توجه زيادي در طراحي داخلي وهمچنين ورودي و نماي بيروني آن بعمل آيد و بايد هويت اين مجموعه را نشان داده و هم براي مراجعين، کشش و جاذبه لازم را داشته باشد. همچنين بايد دست يابي مراجعين به قسمت¬هاي مختلف که از طريق اين هال صورت مي گيرد، آسان باشد. در ضمن اين فضا نبايد با بقيه فضاها تداخل داشته باشد. در غیر این صورت، حرکت را براي ديگران مشکل می¬کند.
5-4-2- فضاي لازم در بخش اداري
• نگهباني: جهت کنترل تمامي رفت و آمدها به مجموعه و دريافت نامه¬هاست (بايد درآن واحد، رفت و آمد مراجعين و کارکنان کنترل شود). پذيرش (جهت دادن اطلاعات و راهنمایي مراجعين و دادن برنامه هاي مجموعه است).
• لابي( محل انتظار و گفتگو مخصوص مراجعين).
• نمايشگاه¬هاي کوتاه مدت که مي تواند بصورت روباز طراحي شود. (مثلاً درحياط)
• امکان برگزاري پذيرايي¬هاي کوچک.
• کابين تلفن
• کابين¬هاي کامپيوتر جهت گرفتن اطلاعات مجموعه
• فضاي بهداشتي براي خانم¬ها و آقايان
نکات حائز اهميت در رابطه با طراحي بخش اداري
از فضاهاي بزرگ با پلان باز به طور موفقيت آميز استفاده شود. در نتيجه لازم است كه ظرفيت كالبد ساختمان براي تقسيم شدن به محوطههاي كوچك اندازهگيري شده و در نظر گرفته شود كه اتاق¬هاي كوچك، تنها براي كار انفرادي مورد استفاده نبوده، بلكه براي انجام كارهاي محرمانه و كار با دستگاه¬هايي نظير تلتكس و چاپگرها و غیره مورد بهره¬برداری قرار ميگيرند.
ميانگين عمق دفاتر 6/5-4 متراست و روشنايي طبيعي ميز، به فاصله تقريبي 5/4 متر از پنجره است (که این مسئله بستگي به وضعيت ساختمان دارد که آيا رو به فضاي باز يا کوچه¬ای باريک گشوده مي شود دارد).
ميز و صندلي و اثاثيه ديگر اداره، نقش بيشتري در شکل¬گیری کالبد فضایی ايفا ميكنند. امروزه سرويس¬هاي متحرك جداسازي و آكوستيكي ادارات، غالباً به واسطه اثاثيه اداره تامين ميشود و ساختمان¬هاي اداري از هر جنبهاي به سرعت تغيير پيدا ميكنند. از دیگر نکات حائز اهمیت در طراحی این فضاها می¬توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- در ساختمانهاي بيش از دو طبقه فاصله حركت افراد از هر نقطهاي تا پله فرار نبايد بيش از 25 متر باشد.
2- درب ساير اتاق¬ها به بيرون باز شود.
3- قفسه¬های آويزان براي صرفه جويي در فضا بسيار مفيد هستند.
خلاصه فضاهاي بخش اداري
جدول 1: خلاصه فضاهای بخش اداری، (منبع تمامی اعداد و ارقام، برگرفته از طرح تحقیقاتی برنامه¬ریزی کالبدی دکتر نادر روزرخ تحت عنوان Iranian Architects Data می¬باشد که در سال 1386 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اجرا شده است)
و....