بررسی برنامه فضايي و فیزیکی و ریز فضاها در طراحی مدرسه ابتدايي دخترانه
بخشی از مطلب
مدرسه ابتدايي دخترانه شهري 10كلاسه (25 نفر)دربافت سنتي كاشان با توجه به سيستم آموزشي مدرن (شاگرد محور) و متناسب با روانشناسي رشد كودكان و استانداردها و ضوابط مدارس ابتدايي و ويژگي مدارس دخترانه (عرصه خصوصي).طراحي دبستان دربافت سنتي با توجه به سيماي شهري به عنوان يك عنصر فرهنگي و اجتماعي مانند نشانه و هويتي براي محله صورت گيردوتداوم بصري نما در بافت تاريخ از لحاظ تكنيك، مصالح، رنگ و ….در نظر گرفته شود. تنظيم فضاهاي پر و خالي متناسب با شرايط اقليمي، عرصه بندي و همجواريها و حفظ هويت و … انجام گيرد وبراي هماهنگي با بافت اطراف به ارتفاع، خط آسمان، پر و خالي، محور افقي و عمودي نما، بلوك بندي و تقسيم جداره، سايه روشن نما، مصالح، نوردهي، وضوح، و خوانايي و هويت آموزشي و … توجه شود. همچنين با توجه به سيستم آموزشي مدرن كه اهداف و محتوا و روش آموزش بر پايه فراهم آوردن محيط يادگيري مطلوب است،تقسيم بندي به 2 گروه آموزشي (اول و دوم) و (سوم و چهارم و پنجم) توصيه ميشود.به منظور ايجاد فضايي متناسب با روانشناسي رشد كودكان (ما به ازاء مكاني – فيزيكي نيازهاي كودك) با هدف توسعه نيروي ذهني، حساس ، خلاقه ومشاركت فعالانه كودك بايد به عوامل كالبدي مانند فرم، رنگ، جنس،ابعاد، اندازه، تزئينات و عوامل محيطي مانند نور، صدا، تهويه وشرايط حرارتي … توجه كرد.
الف)تعداد كارمندان مورد نياز:
تعداد معلمين و بالاتر از 50 نفر به تعداد كلاسهاي درس ميباشد. به منظور افزايش بهره وري فضاها و بهبود و بالا بردن كيفيت آموزش پيشنهاد ميشود كه هر يك از كلاسهاي ويژه (آزمايشگاه و هنر) داراي يك مسئول و معلوم مخصوص باشد همچنين معلم ورزش براي ساعات ورزش حضور داشته باشند با توجه به امكانات مرسه به 10 تا 13 معلم نياز باشد. (پيشنهاد 13 معلم است) .براي كادر اداري 1نفر مدير، 2 نفر مسئول يا متصدي امور مالي و دفتري و تكثير، 1 نفر معاون (كه جمعا 4 نفررا تشكيل مي دهند).براي كادر پرورش به مسئول كتابخانه، معلم پرورشي، مشاور، مسئول بهداشت احتياج است (كادرپرورشي حداكثر داراي4نفرميباشد).به يك سرايدار(نگهبان) ونيزيك خدمتكاركه مسئول آبدارخانه باشد احتياج است (2 نفر).
و.....