پاورپوینت بررسی ضوابط معماری کلاس ، آتلیه و کارگاه معماری
هر يك از رشته هاي آموزشي براي دروس عملي داراي آتليه ها و كارگاه هايي با عملكردهاي مختلف و مخصوصي هستند كه برخي از آنها نيز بين دو يا چند رشته مشترك است . در طراحي كارگاه ها بهتر است ضوابط زير رعايت گردد :
- كارگاه ها مي بايست قابل انعطاف با تغييرات و روش هاي آموزشي و تكنولوژي باشد . به نحوي طراحي شوند كه اين تغييرات را پذيرا باشند .
- با توجه به افزايش عده ي دانشجويان ، درصدي متناسب و اضافه بر احتياجات در نظر گرفته شود تا توسعه ي آن در آينده به آساني امكان پذير باشند .
- فقط قسمت هاي اصلي بصورت دائمي طراحي و اجرا شوند و بقيه فضاها به گونه اي طراحي شوند كه انعطاف پذير باشند .
- براي كارگاه هايي كه در آنها فعاليت هاي عملي با دستگاه ها و ابزار بخصوص انجام مي گردد، مانند كارگاه چوب و .... فضايي مخصوص مسئول كارگاه در نظر گرفته شود .
- كارگاه و اتاق پروژه طبق نياز هر گروه آموزشي بايد پيش بيني شود .
- هر دانشجو داراي ميز جداگانه اي براي انجام تمرينات خواهد بود . اين ميزها در كارگاه هاي مختلف آرايش خواهد داشت . همچنين براي هر كارگاه تعدادي ميز كار گروهي در نظر گرفته مي شود كه مربي كارگاه آموزش هاي لازم را بصورت نظري و با استفاده از تخته سياه به دانشجويان ارائه مي دهد .
- تأمين نور طبيعي در معدودي از آزمايشگاه ها و كارگاه ها اساسي شمرده مي شود . نور طبيعي را در كارگاه هاي كوچك مي توان از پنجره تأمين كرد ولي در كارگاه هاي بزرگ تأمين نور از سقف اقتصادي تر است و قابليت انعطاف فضاها و تغييرات را بيشتر مي كند .
- در كارگاه هايي كه از عناصر سنگين جهت آموزش استفاده مي شود ، معمولاً داراي ارتفاعي بيش از 3 متر (تا 6 متر) با بار بيش از 700 كيلوگرم بر مترمربع يا دهانه ساختماني بزرگ با وسعت فضاي بيش از 100 مترمربع مي باشد . به همين دليل گاهي مناسب تر است كه خارج از قالب اصلي ساختمان (پيوسته يا منفصل از آن ايجاد گردند) . سطوح سرانه پيشنهاد شده براي اين قيبل از فضاها به طور متوسط 10 مترمربع و دامنه آن از 5 تا 20 مترمربع متغير است .
- در هر كارگاه متناسب با نياز تجهيزات و دستگاه هاي لازم قرار داده مي شود و براي هر يك محدوده ي كاري در نظر گرفته مي شود .
- بهتر است كه استقرار كارگاه ها متناسب با عملكرد و فعاليت داخلي صورت پذيرد و كارگاه هايي كه داراي سر و صداي بيشتري هستند و همچنين كارگاه هايي كه مي توانند مكمل يكديگر باشند در جوار هم قرار گيرند ، در آتليه هاي طراحي نيز براي هر دانشجو يك ميز عملياتي در نظر گرفته مي شود و ابعاد هر ميز كه 100×80 سانتي متر مي باشد به همراه صندلي سطحي برابر با 150×100 سانتي متر را اشغال مي كند.
در يك بررسي كلي مي توان گفت كه كارگاه ها از سه بخش تشكيل شده اند :
الف – فضاي كار با مكان هايي جهت بحث و گفتگو
ب – فضاهاي خدماتي پشتيباني از قبيل انبار ، سرويس هاي بهداشتي و ...
ج – فضاهايي با عملكرد مديريت آموزشي شامل اتاق اساتيد ، اتاق سرپرست و محلي جهت نگهداري نمونه كارهاي انجام شده .
در طراحي كارگاه ها بهتر است ضوابط زير رعايت گردد :
- كارگاه ها مي بايست قابل انعطاف با تغييرات در روشهاي آموزشي و تكنولوژي باشد و به نحوي طراحي شوند كه اين تغييرات را پذيرا باشند .
- با توجه به افزايش عده دانشجويان ، درصدي متناسب و اضافه بر احتياجات در نظر گرفته شود تا توسعه آن در آينده به آساني امكان پذير باشد .
- فقط قسمت هاي اصلي به صورت دائمي طراحي و اجراء شوند و بقيه فضاها به گونه اي طراحي شوند كه انعطاف پذير باشند .
- براي كارگاه هايي كه در آنها فعاليتهاي علمي با دستگاه ها و ابزار بخصوص انجام مي گيرد ، مانند كارگاه چوب و ..... فضايي مخصوص مسئول كارگاه در نظر گرفته شود .
- گنجايش كارگاه ها بطور متوسط بري 40 تا 30 نفر پيش بيني گردد .
- تأمين نور طبيعي جزء در معدودي از آزمايشگاه ها و كارگاه ها ، اساسي شمرده مي شود (در عين حال كارگاه ها بايد براي آزمايشات قابل تاريك شدن باشد .)
- كارگاه هايي كه از عناصر جهت آموزش استفاده مي شوند ، معمولاً داراي ارتفاعي بيش از 3 متر (تا 6 متر) با بار زنده بيش از 700 كيلوگرم بر مترمربع يا دهانه ساختماني بزرگ با وسعت فضاي بيش از 100 مترمربع مي باشد . به همين دليل گاهي مناسب تر است كه خارج از قالب اصلي ساختمان (پيوسته يا منفصل از آن ايجاد گردند) . سطح سرانه پيشنهاد شده براي اين قبيل فضاها بطور متوسط 10 متر مربع و دامنه آن 5 تا 20 مترمربع متغير است.
- نور طبيعي را در كارگاه هاي كوچك مي توان از پنجره تأمين كرد ولي در كارگاه هاي بزرگ تأمين نور از سقف اقتصادي تر است و قابليت انعطاف فضاها و تغييرات را بيشتر مي كند.
در يك بررسي كلي مي توان گفت كه كارگاه ها از سه بخش تشكيل شده اند :
الف – فضاي كار با مكان هايي جهت بحث و گفتگو
ب – فضاهاي خدمات پشتيباني از قبيل انبار ، سرويس بهداشتي و ...
ج – فضاهايي با عملكرد مديريت آموزشي شامل اتاق اساتيد ، اتاق سرپرست و محلي جهت نگهداري نمونه كارهاي انجام شده .
و....