• ایجاد فضاهای باز متنوع با ویژگی فضایی متفاوت
احکام معماری : بازیهای دویدنی ، سرخوردن ، الاکلنگ ، خانه های درختی ، ایجاذ باغچه برای کاشت گل وگیاه و درخت و... ، ایجاد فضاهای استراحت و نشستن ، ایجاد فضاهای نیمه باز ، ایجاد فضای تجمع برای مراثم صبحگاهی ، ایجاد فضاهای ورزشی مثل بسکتبال و ... ، ایجاد مسیرهای پیاده و راههای ارتباطی با کفسازی های متنوع . نوع حرکت و بازی کودکان خردسال پیش دبستانی با کودکان دبستان متفاوت است ، بنابراین برای بچه ها ی کوچکتر ساختارهای بازی بیشتر و فضاهای باز کمتر و برای کودکان دبستانی بالعکس می باشد .
• استفاده حداکثر از طبیعت و تجربه های طبیعی
احکام معماری : ایجاد فضاهای سبز به صورت چمن ، درخت و ... . ایجاد استخرهای کوچک و نهرهای کم اب در حیاط مدرسه ، ایجاد محلی برای نگهداری حیوانات ، استفاده از گلدان ها در فضاهای داخلی ، ایجاد ارتباط مناسب بین درون و بیرون با ایجاد فضای نیمه باز، ایجاد باغ گل و گلخانه .
• ایجاد نشانه و عناصر تاثیر گذار خاص
احکام معماری : پلکان گرد یا سقف گنبدی یا شیب دار، استفاده از تناسبات منحصر بفرد ، ایجاد نقاط تاکید از طریق تناسبات ، تاکید روی عنصر خاص مثل قرارگیری در مکان مهم .
• ایجاد ارتباط بصری بین دو فضا ( بین داخل و خارج ، بالا و پایین و دو فضای همجوار )
احکام معماری :ایجاد void، ترکیب راهرو با فضاهای ارتباطی ، استفاده از پله در فضای باز ، استفاده از پنجره در ارتفاع مناسب بین فضای داخل و خارج .
• حداکثر استفاده از فضای نیمه باز و باز در طبقات مختلف ساختمان
احکام معماری : شکستن حجم ساختمان و ایجاد نیم طبقه هایی به صورت تراس ، ایجاد فضاهای نیمه باز در طبقات به صورت ایوان در کنار کلاسها ، طراحی ساختمان به گونه ای که قسمتی یک طبقه و قسمتی دو طبقه باشد .
• اختصاص فضایی فضایی ثابت و متفاوت با دیگر فضاها به کودکان در هر سال تحصیلی
احکام معماری : ایجاد کلاس درس به صورت فضایی ثابت ، استفاده از رنگ امیزی متنوع در کلاسهای درس ، استفاده از تجهیزات خاص مختص هر کلاس .
• ایجاد محصوریت مناسب در حیاط و فضای باز
احکام معماری : نسبت ارتفاع به طول 3, 1 و 4, 1 و 5, 1در فضای باز ، بالا بردن احصاص محصوریت از طریق پیوستگی جداره ها و نمای هماهنگ ، استفاده از حیاط مرکزی ، استفاده از اختلاف سطح و قرار دادن حیاط در سطح پایین تر .
و....