پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی و استاندارد معماری تالار کنسرت موسیقی
فهرست مطالب
برنامه فيزيكي تالار کنسرت موسیقی
استانداردها و ضوابط تالار کنسرت موسیقی
بررسی قسمت های اصلی مجموعه
بخش نمایش و اجرا
سالن با سقف بلند در بالای صحنه
سالن با سقف کوتاه در بالای صحنه
شکل پلان و مقاطع صحنه
الف – اجزاء صحنه
محل استقرار ارکستر موسیقی
آپرون (قسمت جلوی طاقی در صحنه)
شبکه
توفال ها
پرده پشت صحنه
پوسته و سایبان ارکستر
درها
ارتفاع دهنده ها
فضای جابجایی دکور به صورت افقی
فضای جابجایی عمودی دکور
ب - طرح نور برای صحنه
شکل طرح نور صحنه
اتاق های کنترل نور و صدا
فضای نشستن تالارهای موسیقی
الف – اشکال پلان (Floor Shaper)
فرم مستطیلی
فرم بادبرنی
فرم مدور (Curvilinear)
پلان ها ی شش ضلعی
فرم پلان نامنظم
فرم مناسب برای سالن و صحنه
ب – بررسی زوایای دید
خطوط دید
شکل زاویه عمودی دید
تعیین عمق سالن
ج – مبلمان سالن
سرانه سطح نشستن برای هر نفر
طرح صندلی ها
شکل الگوی ردیف های متناوب و پشت سر هم
ابعاد صندلی ها
شکل انواع صندلی ها و ابعاد آنها
شیب پشت صندلی ها
تعداد صندلی ها در هر ردیف
جدول فاصله و تعداد صندلی ها در هر ردیف تالار
صندلی های کنتیناننال
د – بالکن ها
ورودی و خروجی های سالن نمایش
راهروها و عناصر ارتباطی
فضای وابسته به سالن کنسرت
پیش ورودی و هال ورودی
بلیط فروشی
سرسرا (لابی)
رستوران
بخش آموزش
اتاق های تمرین عملی
ملاحظات تأسیساتی
اتاق های کر
اتاق تمرین انفرادی
کلاس های تدریس نظری
بخش اداری
نتیجه گیری
الف) صحنه
ب) سطوح تماشاچیان
ج) خدماتی
د) آموزشی
آکوستیک در معماری
تعریف آکوستیک در معماری
پایه های تئوری
نوفه
واخنش (Reverberation Time)
تباهی آکوستیکی (آبسورپسیون)
شکل - آبسورپسیون صدا در یک طبقه آبسوربنت
شکل میزان جذب و بازتاب صوت از موانع مختلف
- ضریب آبسورپسیون
- آبسوربنت ها
مصالح آبسوربنت را به صورت زیرین خلاصه کرد
نصب آبسوربنت ها
مبانی آکوستیک در طراحی تالارها بخصوص تالارهای موسیقی
زمان واخنش مناسب در تالارهای موسیقی
تعداد تماشاگران، مبلمان و جنس آنها
حجم سالن موسیقی
فرم مناسب برای تالار موسیقی
فرم سقف و دیوارها
پژواک
کانونی کردن
امواج ایستا
پخشایی (Diffusitee)
در عمل سه نوع ناهمواری به کار برده می شود
نتیجه گیری
معماری پایدار
کليات و اهداف در معماري سبز
موضوعات مطرح در معماري سبز
مصالح سبز
منابع و مؤاخذ
فرم پلان سالن به تعداد صندلی ها، آکوستیک و نیازهای خاص سالن بستگی دارد. فرم مستطیل گاهی با گوشه گرد بیشترین استفاده را در سالن های اداری با وسعت محدود دارد و برای موسیقی مجلسی مطلوب است. برای سالن های بزرگتر، فرم ذوزنقه و بادبزنی گوشه گرد بهتر است چون دید بهتری را از هر جا تأمین می کند. ولی اگر دقت شود در این حالت اشکالی که می تواند به وجود آید برای مشاهده کار ارکستر است که برای بعضی ممکن است دلیل اصلی آمدن به سالن و استفاده از آن باشد.
یک تفاوت موجود سینما با تئاتر در توجه مردم به عمق جداره ها است. امروزه در تمام سالن های نمایش سعی در پر کردن این دوری بین تماشاچیان و مجریان است که تاکنون در سالن های موسیقی قابل توجه بوده است. این نیاز به وحدت و یکی شدن روحی در اکثر معماران حس شده است که در جستجوی بدست آوردن فرم دایره یا بیضی در سالن هستند. (در اینجا سکو در مرکز هندسی سالن قرار نمی گیرد.)
ب – بررسی زوایای دید:
خط دید تماشاچی، خطی است که چشم ناظر نشسته بر روی صندلی در محور تالار را به نقطه ای بر روی لبه جلویی صحنه متصل می کند خط دید مناسب خطی است که هیچ مانعی آن را قطع نکند و برای بهتر دیدن صحنه تماشاچی مجبور نباشد که سر را بچرخاند یا به جلو خم شود.
دید مناسب به صحنه یکی از مهمترین اهداف طراحی تالار نمایش می باشد. در صورت عدم تأمین دید مناسب، عملاً طراحی تالار و اجرای موسیقی در آن با شکست مواجه خواهد بود. تأمین حداکثر دید مناسب با محدودیت هایی از نقطه نظر طراحی سازه تالار، آکوستیک و نظایر آن مواجه است. از این رو طراح باید بتواند به طرح بهینه ای دست یابد که الویت در آن با تأمین دید مناسب به صحنه است.
خطوط دید:
برای ایجاد دید رضایت بخش برای تماشاچیان، پلان و مقطع سالن باید محدودیت های داشته باشند که در پایین فهرست آنها آمده است.